Vad bär din hund runt halsen?

Sv: Vad bär din hund runt halsen?

Växlar mellan mina halsband.
Nu ett tag har jag kört med halvstryp av läder. Det tas av varje gång vi kommer in.
Sen köpte jag ett Hurtta Lifeguard nu häromdagen så han har det och då har han det på sig hela dagen förutom nattetid.
Sommartid har jag alltid ett fast reflexhalsband på honom, förutom nattetid, där mitt nummer finns I FALL han rymmer för han är en hejare på att lyckas smita.

Jag har helstryp, ej kedja, för det mesta på den äldste eftersom han är en mästare i att backa ur allt annat. Han har t o m lyckats backa ur helstryp ett par gånger. Ibland har jag nomehalsband på honom, t ex när vi tränar.

Den yngste varierar, ibland helstryp och ibland nomehalsband.

Båda har spårsele när vi spårar och dragsele när vi drar vagn.

Halsband/sele är endast på utomhus. Aldrig i bilen eller inomhus p g a faran i att de kan haka upp sig i varandra. Och om de leker utomhus åker både halsband och koppel av p g a samma orsak.

Senast ändrad:

båda hundarna har halvstryp, går jag med båda samtidigt så har valpen ett i textil och gammelhunden ett i läder/kedja. oftast går jag med hundarna en i taget och då tar jag alltid halsbandet med läder/kedja bara för att det sitter ett längre / bekvämare koppel på det halsbandet :)

halvstryp har dom för att gammelhunden kan få för sig att dra i kopplet men ger sig snabbt när hon känner att halsbandet dras åt. valpen för att hon gärna backar ur halsbandet annars.. :)

aldrig halsband inne eller om dom är okopplade.

Ian har ett vanligt halsband i läder, medan Grima har ett halvstryp i fodrat tyg. De har bara halsband utomhus.

Ett lila halvstryp (skitfult) som jag köpte till settern som valp. Det sitter så jäkla bra!

Kl.

Min hund har ett apstort halvstryp på sig när hon går i koppel. Det klickas alltså aldrig lös från kopplet utan används bara vid de tillfällen jag har henne kopplad, annars är hon alltid naken.

Det finns egentligen ingen anledning till det förutom att halsbandet är fint, men för stort så jag vill inte ha det på henne när hon springer lös. Står hon med halsbandet på sig går hon peace of kaka ur det när hon känner för det - så stort är det.

Oftast har jag ett retrieverkoppel i fickan för säkerhets skull i stället för koppel + halsband.

Vad heter selen på bilden och vet du var man kan få tag i en sådan? Är på jakt efter den optimala spårselen och hittar ingen som ser ut som jag tycker de ska se ut så alla modeller jag aldrig sett förut är av intresse.

KL på mig själv, glömde att svara på frågan.

Mina hundar har sele vid spårträning, halsband (halvstryp i nylon just nu, har haft helstryp i läder) vid lydnadsträning, inget på agilityträningen och inget om de är hemma/lösa. Collien har hel- eller halvstryp vid koppelpromenader och pudeln har sele.

Jag har retrieverkoppel med mej i fickan och hundarna går nakna. På kvällen har lilla reflexsele och gamle reflexhalsband. Inomhus har de inget. Hade en sån här:
1331_KOD_0000010_5119.png

till den lilla, men tyvärr så knäpps dragkedjan bakifån och framåt, västen klädde hon därför enkelt av sej i snår och sen hittade vi den inte. Hade den knäppts åt andra hållet vilket hade varit enklare dessutom så hade den nog inte hängt i buskarna i skåne. Annars en suverän väst att ha vid jakt. Tight bra passform!

/LL

Vi har endast på något när vi gör något... ;) Helstryp, när vi är ute bland folk (bondhund som han är så tycker han att det är jättespännande, vi träffar ju i vanliga fall möjligtvis bara grannen när vi är ute) När vi går hemma så har jag oftast reteriverkopplet för att lätta kunna växla mellan lös och i koppel, vi passerar vägar, och fordon så vill jag gärna ha honom i koppel, men annars får han gå lös.
När vi eller egentligen maken cyklar med honom så har han ett fast brett halsband, det har jag även använt ibland när vi behöver ha honom uppbunden, tex vid sommarstugan när man springer ut och inne och inte har ögonen på honom hela tiden. Där har "tomt" gränsen inte varit tillräckligt tydlig för honom och vi har varit där för lite.

Sen har vi visserligen GPS halsbandet på vid jakt, men det är mer säkerhetsutrustning än halsband... ;)

Min voffa har läderhalvstryp och sele ute, när hon är lös har hon inget halsband. Och när hon bara går i koppel har hon ingen sele. På kvällen om vi går koppelpromenad har hon en reflex"jacka" på sig.

Inget alls på inne.

Den lilla har länk och nylonhelstryp. Loka har ett brett vinthundshalsband i läder från Jokke, superfint, Fortune har ett likadant. Tanken är att Lillan ska ha ett liknande när hon har landat lite, stryp sliter så på deras päls...

Tillägg: Jag har aldrig halsband på dem när de är lösa! Undantaget är reflexhalsband med resår vid jakt, men jag har haft en hund som dött strypdöden så då vägrar jag ta risken att de skulle fastna.

Vi har en stor mängd koppel med matchande halsband och det varierar vilket som används. Hon har oftast bara halsband när vi är ute och populärast just nu är ett brunt helstryp i läder från Hurtta.

Nu på vintern har han alltid reflex runt halsen med flera reflexflärpar som sticker ut. Där sitter också en reflex med blinkande lampor som jag tänder när det är mörkt. (när han är med ute på gården har han inget halsband) På promenaderna har han ett vanligt styp av kedja med små vridna länkar.

halsb_lila_grna.jpg

Halvstryp fodrat med mjukt läder.
Går fort och lätt att ta på/av och är mjukt mot huden och nöter inte på cresten (har nakenhundar).
De har bara på sig de är kopplade på promenad, tar av det inomhus och när de springer lösa ute.

Helstryp. Jag har det sällan på dem halsbanden men jag tar alltid med mig dem vid typ promenader. Dom gångerna jag har på dem halsbanden är väl vid träningar och liknande. Annars är det såklart sele när vi spårar, cyklar, drar mm. Övriga tiden utan.

Mina hundar drar inte i kopplet och helstryp är smidigt att ha i fickan när dom inte används. Dessutom behöver man inte nödvändigtvis ha kopplet fäst i den ringen som gör att det blir ett stryp utan man kan sätta det i den andra.

Har ett helstryp, reflex-halvstryp och ett halvstryp kedja. Aldrig halsband inne, Tar alltid av det när han är lös ute. Vilket han är nästan jämt.

Liknande trådar

Övr. Hund Stötte på detta med att man kan läsa hundens känslotillstånd baserat på om svansen går till höger eller vänster. Det finns dock en sak...
Svar
4
· Visningar
458
Hundträning Eftersom jag går med kryckor och helst inte ska belasta foten alls, har den fixerad i en ortos som jag ska bära dygnet runt och tyvärr... 2
Svar
22
· Visningar
2 179
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 033
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Min hund är besatt av att ta mina vantar eller min mössa när jag kommer hem efter att ha varit någonstans utan hunden. Får hon inte det...
Svar
4
· Visningar
552
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka