Vad äter ni för vitaminer dagligen?

Jag har alltid varit ganska anti vitaminer och kosttillskott och anser att en borde kunna få i sig det som behövs via maten. Men sen jag experimenterat en hel del med olika koster de senaste två åren har jag märkt att selen (eller kelp) funkat när min aptit drar iväg allt för mycket. Så det har jag tagit till den lugnat ner sig lite.
Detsamma att jag märkt att jag sannolikt får i mig för lite fetter vilket har påverkat mina hormoner. Så jag har börjat ta Omega-3 och B-vitaminkomplex och det funkar jättebra, märks främst på min hud.

Jag försöker käka D-vitamin nu under vintern, frös och var så förbannat trött hela förra vintern efter att tidigare ha älskat vintrarna, så jag funderar på om det kanske skulle behövts. Är dock urkass på att komma ihåg dem - men nu har jag ställt dem precis bredvid hundens tillskott, och de glömmer jag inte. ;)

Vad gör magnesium med stressen, eller hur är det kopplat liksom?

"Stress får binjurarna att överproducera cortisol och när de kör på helvarv sa blir de utmattade och kan inte producera mer cortisol. När binjurarna inte längre kan producera cortisol så minskas kroppens förmåga att hålla kvar magnesium vilket märks genom ökad utsöndring i urinen. Människor som är stressade behöver alltså extra magnesium (såväl som pantotensyra - B5). Stressade binjurar är ofta föregångare till utmattning, depressioner och känslosvängningar, på så sätt kan magnesium förhindra depressioner orsakade av denna anledning. Man bör därför ge alla deprimerade människor magnesium. / Klippt från nätet.

Kroppen använder magnesium för att orka vara i stress, typ. Brist på magnesium kan ge depression bl.a. Och trötthet, kramper etc.

"Stress får binjurarna att överproducera cortisol och när de kör på helvarv sa blir de utmattade och kan inte producera mer cortisol. När binjurarna inte längre kan producera cortisol så minskas kroppens förmåga att hålla kvar magnesium vilket märks genom ökad utsöndring i urinen. Människor som är stressade behöver alltså extra magnesium (såväl som pantotensyra - B5). Stressade binjurar är ofta föregångare till utmattning, depressioner och känslosvängningar, på så sätt kan magnesium förhindra depressioner orsakade av denna anledning. Man bör därför ge alla deprimerade människor magnesium. / Klippt från nätet.

Kroppen använder magnesium för att orka vara i stress, typ. Brist på magnesium kan ge depression bl.a. Och trötthet, kramper etc.

Aha. I vilken form äter du det? Vet att det finns i en del olika.

Äter normalt sett inga kostillskott regelbundet. Dock ingår vitaminer i det jobbet bjuder på, så ibland slinker det ned en c-vitaminbrus eller liknande i brist på annat, när man rotar i skåpen. (vi hade berocca boost på jobbet en period och tog en sådan, men blev så jädra dålig att jag fick gå hem. Hela världen snurrade.)
Men nu under graviditeten så blev det folsyra första tre månaderna och aco gravid samt niferex järntabletter.
Nu i 6 månaden så är det kalciumtablett då jag inte dricker mjölk, aco gravid och dubbel dos neferex. En massa juice för att underlätta järnupptaget har även ingått det senaste halvåret.

KL

Jösses vad folk äter piller! Tar själv inga alls. 15 minuter i ljus motverkar d-vitaminbrist och i övrigt finns inga medicinska behov. Tvärtom ökar risken för för tidig död.

Klippt från nätet?! ;)
Varför inte bara dra ner på stressen i stället? Magnesium lär inte skydda dig från utmattning.

KL

Jösses vad folk äter piller! Tar själv inga alls. 15 minuter i ljus motverkar d-vitaminbrist och i övrigt finns inga medicinska behov. Tvärtom ökar risken för för tidig död.

Det krävs sol och exponerad hud mer än ansiktet och det finns inte här på vintern. Jag har tom brist på sommaren fast jag äter D-vitamin året om.

Mitt tablettknaprande är på direkt order av opererande kirurg.

Risken för brist är så stor att jag lämnar prover på regelbunden basis.

Det krävs sol och exponerad hud mer än ansiktet och det finns inte här på vintern. Jag har tom brist på sommaren fast jag äter D-vitamin året om.

Men det är ju inte det normala. De flesta som äter multivitamintabletter och andra tillskott gör det inte på läkares inrådan, utan snarare som ett slags gardering.

Men det är ju inte det normala. De flesta som äter multivitamintabletter och andra tillskott gör det inte på läkares inrådan, utan snarare som ett slags gardering.
Läkare brukar inte vara så pigga på att kolla upp vitamin- och mineralbrist (förutom B12 och järn) så man får ju ta hand om det själv...

Läkare brukar inte vara så pigga på att kolla upp vitamin- och mineralbrist (förutom B12 och järn) så man får ju ta hand om det själv...

Det beror på att i stort sett ingen i Sverige - som inte har störd tarmfunktion - lider av vitaminbrist. Många mycket välgjorda studier har visat att självmedicinering av vitaminer förkortar livet, i vissa fall med flera år. Så jag skulle avstå det...

Inga större problem tycker jag. När bristen på D-vitamin upptäcktes kollade han en massa andra också.

Sen vad gäller resten så är ju det kopplat till omkopplingen av tarmarna :D

Liknande trådar

Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 746
Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 314
Senast: Badger
·
Fritid Hej vänner! Om en dryg vecka ska jag åka på kurs några dagar på en skola som ligger mellan Falun-borlänge. Jag tänkte att jag dagarna...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
1 576
Senast: lingonben
·
Kropp & Själ Jag har jättesvårt för tabletter. Pyttesmå piller funkar bra, och huvudvärkstabletter funkar på grund av formen. Men typ alla...
Svar
15
· Visningar
740
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama