Vad äter ni för vitaminer dagligen?

Barbabelle

Trådstartare
Ja vilka vitaminer, i alla olika former, tar ni dagligen? Har ni några bra förslag på vad man ska äta för att få bort trötthet och öka järnnivåerna?

Jag tar i perioder Mitt Val Kvinna, ibland också omega3 kapslar. Detta var det enda jag tog under min graviditet, då man ofta får järnbrist.

Sedan ett par veckor MittVal Vegetarian.
En flaska Blutsaft i januari tycker jag piggar upp.
Jag har inte kollat järnnivåerna men äter för lite järn enligt tabell.

Inga alls. Äter mycket varierat, järntabletter är det enda som är tillräckligt effektivt enligt min blodgivningstant.

Jag äter magnesium, zink,b-vitaminer, selen, omega 3 och ibland kompletterar jag med annat jag behöver. Äter även Nypon och gurkmeja i perioder.

Järntabletter efter att jag lämnat blod.
2-3 gånger om året när jag känner mig som tröttast tar jag Berocca, det piggar upp och gör mig mer alert/klartänkt.

Ja vilka vitaminer, i alla olika former, tar ni dagligen? Har ni några bra förslag på vad man ska äta för att få bort trötthet och öka järnnivåerna?

MittVal Vegetarian äter jag i perioder (är vegetarian och äter väl inte alltid riktigt så varierat som man borde).
Förra året åt jag D-vitamin under den mörka årstiden då mina värden låg precis vid nedre gränsen.

Ibland tar jag någon C-vitaminbrus men dricker hellre hemmagjord, färskpressad juice på citrusfrukter.

Har tidigare i perioder tagit Berocca eller Berocca-kopior när jag känt mig trött och slut i kroppen.

Får d-vitamin och b12 utskrivet av doktorn så de äter jag alltid. I duktiga perioder äter jag också multivitamin. Ibland ligger jag lågt i järn och får det utskrivet också men just nu slipper jag det.

Äter Apotekets multivitamin för gravida just nu samt EyeQ Omega3. Brukar även ta extra d-vitamin under vinterhalvåret.

Jag äter inga tillskott. Tror på en balanserad kost.
Själv saknar jag enzymerna som bryter ner fruktos och kan därmed inte äta frukt eller de sötare grönsakerna. Klarar mig dock på de övriga grönsakerna och då mycket spenat och broccoli och en och annan citron för att ha bra värden och vara pigg.

"Kosttillskott kvinna" och "kosttillskott Sport"...plus B-vitaminer (eller var det D?). Kanske är det för mycket, men det känns bra i alla fall :)

Jag äter inte dagligen men när jag kommer ihåg: D-vitamin, MittVal Sport (för att det är den av MittVal-tabletterna som innehåller flest antal mineraler och vitaminer), magnesium+kalcium, fiskolja (Omega 3 och/eller 6).

D-vitamin sägs det ju att alla i Sverige behöver tillskott av under höst, vinter och vår eftersom solen står för lågt så vi får inte tillräckligt med solljus för att bilda D-vitamin. Jag tar 5000ie men man kan tydligen ta 10000ie till att börja med och sen minska.

Jag tar Mitt Val Kvinna samt extra vitamin B och D. Kommer inte ihåg dem varje dag men tror ändå mer på varierad kost än tabletter, och tar dem mer som back up.

Liknande trådar

Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 746
Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 314
Senast: Badger
·
Fritid Hej vänner! Om en dryg vecka ska jag åka på kurs några dagar på en skola som ligger mellan Falun-borlänge. Jag tänkte att jag dagarna...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
1 576
Senast: lingonben
·
Kropp & Själ Jag har jättesvårt för tabletter. Pyttesmå piller funkar bra, och huvudvärkstabletter funkar på grund av formen. Men typ alla...
Svar
15
· Visningar
740
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama