Vad äter era kaniner?

L

Linn_89

Vad äter era kaniner? Ålder, ras, storlek, motion?
Min kanin är tjock och jag vill inte "banta" honom mitt i vintern, när han bor ute. han äter nästan inget torrfoder, en msk varannan/var tredje dag ung. För övrigt äter han grönsaker morgon+kväll + fri tillgång till bra hö.

Torrfodret är zooman pellets... Vad kan han ha blivit så tjock av?
han är ute MINST 30-40min varje dag och hoppar i snön :D tycker han är jättekul :p !

Jag bara förstår inte vad han har blvt tjock av, han blir ju lite tjockare på vintern, men såhär brukar det inte va..

Sv: Vad äter era kaniner?

är han tjock så att det stör, att han mår dåligt av det?
Låt honom vara tjock annars.
min kanin ser tjockare ut nu, iofs bor han på höloftet och äter hur mkt han vill men jag tror att det är pälsen som gör att han ser rundare ut också

Min belgiska hare har fri hötillgång, samt äter 1 dl Carrier pellets per dag.
Han är i mycket bra hull, varken tjock eller mager, och pälsen är så blank att man nästan kan spegla sig i den :)

Linn_89 skrev:
Min kanin är tjock och jag vill inte "banta" honom mitt i vintern, när han bor ute. han äter nästan inget torrfoder, en msk varannan/var tredje dag ung. För övrigt äter han grönsaker morgon+kväll + fri tillgång till bra hö...

Mina kaniner.
Hermeliner och New Zealand Red, olika åldrar.
Motion, just ingen nu på vintern. Burar på 120cm med lådor och pinnar i. Så dom rör sig lite där.

Får fri tillgång på hö och vatten och kvistar.

NZR har fri tillgång på kraftfoder. Vissa hermeliner har fri tillgång på kraft då dom inte äter upp imellan fodringarna. De andra äter upp det dom får vilket blir ca 1,5-2 dl per dag.

Äpple eller morot fem dagar i veckan minst. NZR ett äpple eller morot, Hermelinerna ett halvt äpple eller halv morot.

Kraften består av rabbfor+havre (1+2) då och då blandar jag i lite solrosfrö eller annat.

Dom håller hullet bra, har inga problem med feta kaniner. Några honor är lite tjocka men det gör ingenting nu på vintern. Dom sitter ute och behöver lite extra hull då.
På sommaren får dom gräs och vatten plus saltsten och pinnar.

Dvärgvädur, modell större (ca 2,5 kg), fyller 8 i år. Bor inne och är lös i köket och hallen hela dagarna.
Morgon: äpple, hårt bröd.
Kväll: morot
Alltid fri tillgång till hö (och vatten), blir oftast nån bit gurka eller morot under dagen också. Pellets bara som godis nån gång ibland (känslig för det).

Frukt och grönsaker varje dag, hel havre + hö. Som godis ibland brukar jag ge t.ex. knäckebröd eller så. Vattnet fryser man jag sätter ut nytt varje morgon ändå, något hinner de väl få i sig. De är utekaniner.

har en gotlandskanin hane som har fri tillgång på hö å vatten å får typ 1dl havre om dagen.
min hona har bebisar nu så hon får mer... :smirk:

Två helsystrar ca 6 månader, korsning löwen/rex. Ganska små i storleken och rätt övergödda ;).

Jag har en dvärgvädur på som är 2 år gammal. Jag vet inte vad hon väger men jag uppskattar 2-2.5 kg. Hon får vara ute flera timmar om dagen i mitt sovrum och i kök. Jag bor hemma hos min pappa som har kkatt så vi får dela på utrymmet som vänner. :crazy:

Min kanin 2-3 matskedar torrfoder/dag. Hon har fri tillgång till hö och hon får grönsaker eller frukt varje dag.

Min kanin äter; ca ½ dl pellets varje morgon, en eller ½ morot på em och fri tillgång till hö.

Hon är 2 år, hermelinkanin, och väger ca 1,3 kg --> lite mkt :o ...

Motionen hon får är hoppträning 2 ggr i veckan, samt att hon ibland får springa lös på tomten. Buren hon har är utav större modell, men snart får hon en ännu större... :D

Detta är Ziri..

Hoppas detta hjälper dig lite grann...

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 252
Senast: Bison
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 698
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 227
Katthälsa Jag vill gärna höra era tankar om detta: I höstas flyttade jag ihop med min sambo på våran gård, de tog med sina två katter (en hane -...
Svar
1
· Visningar
618
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama