Vad äter era Islandshästar?

linda93

Trådstartare
Jag har en precis köpt en Islandshäst. Hon är 24år och rids 2 dagar i veckan.
Vad tycker ni att hon ska få för foder?
Förra ägaren gav hon bara hö, men jag tycker det låter så lite.
Hur gör ni?

Sv: Vad äter era Islandshästar?

Helt omöjligt att svara på, det beror på höets näringsvärde och hästens behov, många äldre hästar behöver en hel del mat för att hålla sig fräscha.

Min får ca 10 kg bra hösilage plus mineraler. 24 år gammal och allting kvar på kroppen :)

Om hon håller sig fin i hullet så räcker det med bara hö om det inte är väldigt näringsfattigt, i synnerhet om hon rids så lite som två dagar i veckan. Jag hade börjat med att bara fodra med hö och se hur hon "tar sig" på det. Det har nyligen gjorts en studie på Wången där man experimenterat med travhästars utfodring under en längre tid, där kom man fram till att de klarar sig precis lika bra på enbart hö, som med extra kraftfoder, bara det är bra värden på höet.

Min 6åring som rids 3-4ggr i veckan och går på lösdrift äter 6,5kg hö och håller sig fin, men lite rund på det. Hon har även fri tillgång på halm, lösdriften är ströad med det.

Min 12-åring som rids 4-5ggr/v och går in på natten serverar jag 5,5kg hö, hon äter nog något kg till eftersom hon delar hage med stora hästar som får större givor. Hon får också 3dl (uppblötta) lusernpellets, men det är mest för att hon också ska få något i krubban på mornarna när de andra får det, hon skulle säkert klara sig på bara höet. Vi har bra värden på det.

Jag gör som du, hö(silage) i största möjliga mån och kraft om nån faller ur. Bara bra ju om man kan ösa på för tuggbehov, mage osv :)

Tack så mycket för svar! Hennes förra ägare red henne bara engång var tredje vecka ungefär, därför rider jag henne inte så mycket nu för att "värma upp" henne. Så får se om jag lägger till nått mer foder i framtiden om det kommer behövas :)

Jag skulle också ge hö, så mycket som möjligt. Strunta i kraftfodret så länge som hon inte faller ur.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar