Sv: Vad äter era Islandshästar?
Om hon håller sig fin i hullet så räcker det med bara hö om det inte är väldigt näringsfattigt, i synnerhet om hon rids så lite som två dagar i veckan. Jag hade börjat med att bara fodra med hö och se hur hon "tar sig" på det. Det har nyligen gjorts en studie på Wången där man experimenterat med travhästars utfodring under en längre tid, där kom man fram till att de klarar sig precis lika bra på enbart hö, som med extra kraftfoder, bara det är bra värden på höet.
Min 6åring som rids 3-4ggr i veckan och går på lösdrift äter 6,5kg hö och håller sig fin, men lite rund på det. Hon har även fri tillgång på halm, lösdriften är ströad med det.
Min 12-åring som rids 4-5ggr/v och går in på natten serverar jag 5,5kg hö, hon äter nog något kg till eftersom hon delar hage med stora hästar som får större givor. Hon får också 3dl (uppblötta) lusernpellets, men det är mest för att hon också ska få något i krubban på mornarna när de andra får det, hon skulle säkert klara sig på bara höet. Vi har bra värden på det.