Våra har precis börjar äta hösilage nu i helgen, har levt på halm nattetid (gräshagar året runt dagtid) sedan i våras. Får ännu inget i hagen men ska börja experimentera lite nu igen (blä, de sprider ut o det blåser bort, vi vill inte ha nät mer). Båda är lättfödda, lite runda och halvkonvalecenter sedan lite för lång tid tillbaka.
Morgon
Ut i hagen utan extramat, stackars tjockisar
Kväll
3 kg hösilage var, ökas på så sakteliga
Fri tillgång på halm
Förutom det äter de vintertid som standard:
Min:
50 g speedi-beet (en nagel i mitt öga, vi bor supernära Örtofta, ja, jag har mailat om att jag vill ha betfibrer utan tillsatt melass )
50 g linfrökaka från Kävlinge
50 g lokalodlad o ekologisk hel havre
25 g linfröolja från Gunnarshög
25 g salt med jod
88 g SeloE delat på 4 dagar/vecka
Just nu dessutom:
600 g ren lusern från Vitafor
25 g Pro Feet, testas 1 år för bättre hovkvalite
50 g Honey + C, ville testa en flaska till hosthästen men som väntat hade det noll effekt, ultrabra halm är kravet om han ska äta annat än blötare hösilage
Kompisen:
50 g speedi-beet enl ovan
50 g linfrökaka enl ovan
77 g SeloE delat på 4 dagar/vecka
Får se vad det blir för partier grovfoder i vinter, ger förra årets som inte behövde justeras något avseende makromineraler. Får oxå se om jag vågar skicka analys till USA eller om vi nöjer oss med att bara ha makroanalys. Funderar dock på att köpa Equsanas Minivit Winter, mikromineraler och vitaminer i kubform.
Morgon
Ut i hagen utan extramat, stackars tjockisar
Kväll
3 kg hösilage var, ökas på så sakteliga
Fri tillgång på halm
Förutom det äter de vintertid som standard:
Min:
50 g speedi-beet (en nagel i mitt öga, vi bor supernära Örtofta, ja, jag har mailat om att jag vill ha betfibrer utan tillsatt melass )
50 g linfrökaka från Kävlinge
50 g lokalodlad o ekologisk hel havre
25 g linfröolja från Gunnarshög
25 g salt med jod
88 g SeloE delat på 4 dagar/vecka
Just nu dessutom:
600 g ren lusern från Vitafor
25 g Pro Feet, testas 1 år för bättre hovkvalite
50 g Honey + C, ville testa en flaska till hosthästen men som väntat hade det noll effekt, ultrabra halm är kravet om han ska äta annat än blötare hösilage
Kompisen:
50 g speedi-beet enl ovan
50 g linfrökaka enl ovan
77 g SeloE delat på 4 dagar/vecka
Får se vad det blir för partier grovfoder i vinter, ger förra årets som inte behövde justeras något avseende makromineraler. Får oxå se om jag vågar skicka analys till USA eller om vi nöjer oss med att bara ha makroanalys. Funderar dock på att köpa Equsanas Minivit Winter, mikromineraler och vitaminer i kubform.