Magica
Trådstartare
Nytt år men kanske samma gamla foderstat?
Jag har iaf ändrat lite i Herr Hästs foderstat då det blev en jäkla massa kraftfoder i förhållande till hur mkt han rör sig. Var rädd för korsförlamning.
Han får i dagsläget: (18 årig häst som håller på att lägga på sig allt det han tappade i somras. skrittas enbart, korta sträckor trav ibland. Håller på att läka ut en senskada)
Fri tillgång på ensilage ute i hagen (stor bal. Äter ca 12 kg ute)
Morgon:
tuss ensilage
0,5 kg krafft Muskel
Mineraler
2 nävar Krafft Groov 125
Efter ridning:
2 nävar Krafft Groov 125
Djävulsklo flytande
Kväll/natt:
8 kg ensilage
fri tillgång på halm i boxen
0,5 kg Dangrönts lucernpellets - uppblött
3 dl betfor - blandas med lucernpelletsen
0,5 kg Krafft Groov 125
2 dl olja
Funderar på att fasa in vetekli också då jag inte får i honom mer lucernpellets.
En jäkla massa mat! Han tar sig långsamt tack och lov. Energin han får sätter sig inte på huvudet utan på kroppen istället :-)
Jag har iaf ändrat lite i Herr Hästs foderstat då det blev en jäkla massa kraftfoder i förhållande till hur mkt han rör sig. Var rädd för korsförlamning.
Han får i dagsläget: (18 årig häst som håller på att lägga på sig allt det han tappade i somras. skrittas enbart, korta sträckor trav ibland. Håller på att läka ut en senskada)
Fri tillgång på ensilage ute i hagen (stor bal. Äter ca 12 kg ute)
Morgon:
tuss ensilage
0,5 kg krafft Muskel
Mineraler
2 nävar Krafft Groov 125
Efter ridning:
2 nävar Krafft Groov 125
Djävulsklo flytande
Kväll/natt:
8 kg ensilage
fri tillgång på halm i boxen
0,5 kg Dangrönts lucernpellets - uppblött
3 dl betfor - blandas med lucernpelletsen
0,5 kg Krafft Groov 125
2 dl olja
Funderar på att fasa in vetekli också då jag inte får i honom mer lucernpellets.
En jäkla massa mat! Han tar sig långsamt tack och lov. Energin han får sätter sig inte på huvudet utan på kroppen istället :-)