Vad äter era föl?

kisse

Trådstartare
Misstänker att det finns en sådanhär tråd, men jag hittar den inte...

Vad äter era föl när de är 4-6 månader och därefter också förstås. Min står fortfarande med sin mor, är 4,5 mån. De äter ur samma krubba så det är svårt att veta exakt vad han får i sig. Börjar närma sig avvänjning så smått, och jag är ingen expert inom området. Han ser fin ut i hull och päls, men jag vill ju inte att han ska falla ur när han inte har mjölken att tillgå.

Hur tänker ni erfarna?
/Christin

Sv: Vad äter era föl?

Innan avvänjning ser jag till ATT de äter annat än mammans mjölk. Om du särar på dem någon timme om dagen vid tex ridning så kan du ge fölet ng dl av den kraft maten du tänkt ge vid avvänjning så du ser att fölet verkligen äter och inte morsan äter upp allt.
Räknar på foder gör jag inte förrän de slutar dia helt. KOllar ett par dagar först vad de petar i sig med stråfoder och lägger sedan till kraftfoder på det.
De 2 som är helt avskilda äter idag ensilage med 73 smRp samt Eggersmanns avelsmusli. Får dock binda upp dem vid krubborna så de inte snor varandras mat. Har en som gärna gör rugbytacklingar för att sno åt sig en portion musli till:mad:

Min fölis, 4,5 månad, äter havre, betfor och kli med sin mamma. Hinner dock inte äta så mycket (glupsk mamma) så hon får 1 kg krafft groov 125 när mamma är ute och tränar. Så fri tillgång på hösilage förstås. Ibland vill hon hellre ha det än kraftfodret.

Mitt föl står i egen box är fem månader + ngn vecka hon äter 1½ l havrekross och 1½ liter mustang musli original + ca 5 kg hö och så snuttar hon lite
Att jag ställde henne i egen box var för att hon vägrade äta ur egen hink och eftersom jag inte fodrar ngn ggn så var det så bökigt för stallägaren att fodra
Men hon äter så bra så och nu har jag koll på att hon äter som hon ska innan leveransen ska ske

Mitt Connemaraföl som är 7 mån gammal äter ca 5 kg hösilage och 1-2 kg hö per dag. Hon äter en hel del ur sin mammas hink, kanske 0,5 kg lusern/PlussGrön blandning, samt betfor och linfrön. Hon diar en del fortfarande, och är i mkt gott hull. Eftersom jag inte ska vänja av henne ( det får stoet göra själv) så kommer hon att gå på denna foderstat tills jag märker att mamma häst inte ger så mkt mjölk längre. Då är tanken att hon ska peta i sig 5-7 kg hösilage ( kvot 6) samt något kg PlussGrön.

Tack för alla svar! Har ingen dator hemma så jag har inte kunnat kolla förrän nu...

Fölis äter tillsammans med sin mor nu, hon delar gärna med sig. Kanske dock en bra ide som någon här skrev att binda upp vid fodring för att veta hur mkt han får i sig. Han är fin i hull, men jag vet ju faktiskt inte exakt vad han äter...

Vad äter era mammor då som fortfarande diar? Min får (delar med sonen)
1,6 kg havre,
0,5 kg korn,
3 kg breed,
12 kg hö
+ betfor

Hon rids ca 5 dagar / veckan á 45 min. (skritt o trav).

Synpunkter?

Mitt föl är 5½ månad nu och bor i egen box inne som hon delar med en jämngammal. Går med mamma i hagen. De har fri tillgång på hösilage och får hö inne. Så här ser deras foderstater ut.

0,5 kg havre / dag
0,5 kg pluss grön / dag
2 kg hö till natten
Fri tillgång hösilage i hagen.

Jag vet att detta är i minsta laget, men jag ska öka succesivt eftersom jag i dagsläget inte får i dem mer.

//granger

Min 7,5 mån helt avvanda fölis äter mellan 5-8 kg (ofta en del omkringdraget när hon får 8 kg) hösilage (mkt bra innehåll bla 85 smpr) + 2,5 kg salsa x-tra mix. Hon ligger just nu på lite för stor giva och är rund och go, men hellre på det hållet då jag var rädd för att hon skulle tappa vid avvänjningen då det var en hel del stimmande då hon och mamma båda är mkt fixerade vid varandra. Detta har nu lugnat ner sig och jag funderar på att ev minska lite på kraftfodret.

Den yngre snart 5 mån går fortfarande med mamma och äter ihop med henne men skall snart börja sättas i egen box på natten. Matvrak som glufsar i sig så mkt hon bara får så där är jag inte orolig att hon inte skall äta tillräckligt (nog ett arv från mamman som totalt saknar botten när det gäller foder, hur mkt hö hon än får så är det + all halm försvunnen (och då pratar vi stora mängder hö).

:) Mitt varmblods föl äter ca 10dl krafft groov 125 om dagen och ca 3dl betfor, så gott som fri tillgång med hö från 16.00 tiden när det går in tills morgonen och sen lunch. Hennes mamma äter 3kg krafft groov 125 om dagen och ca 6dl betfor. och hä på samma vis som hennes fölis. Hon har tidigare i träning haft svårt att lägga på säg men har under denna dräktighet/mamma (och även vid tidigare dräktighet/mamma) haft lättare att lägga på sej, blir dock inte tjock:smirk: Snart dags för avvännjing då fölisen nu är 5månader:d

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka