vad äter era 3-åringar?

NightRain

Trådstartare
jag kommer i nästa vecka få hem en tre år gammal islandshäst..
undrar bara vad ni ger era treåringar.. om höt är bra ger ni bara hö då? eller ger ni annat iallafall? i såfall vad?

min är i bra hull nu å vill ju gärna behålla det så..
nåt ni tycker att jag borde ge?

jag kommer i nästa vecka få hem en tre år gammal islandshäst..
undrar bara vad ni ger era treåringar.. om höt är bra ger ni bara hö då? eller ger ni annat iallafall? i såfall vad?

min är i bra hull nu å vill ju gärna behålla det så..
nåt ni tycker att jag borde ge?
Det handlar inte om vilken sorts man man ger utan vad det innehåller. Hästen är ju gräsätare så man utgår från grovfodret=(höet)

Det finns en del lättlästa sidor på nätet om utfodring, läs där. Lär dig räkna ut hur mycket näring hästen behöver och kolla sedan värdet på höet och hur mycket du ska ge. det som fattas kompletterar men med kraftfoder.

Med ett bra hö klarar man sig på bara det. Men det är inte alltid man hittar bra hö.

En treåring är ganska färdigvuxen, och islänningar brukar väl vara relativt lättfödda... Nu kommer sommaren och jag kan tänka mig att du får se upp lite så den inte blir alltför tjock av gräset, som jag antar att den ska gå på.

Min treåring har fram tills nu, då hon är släppt på bete, fått nästan fri tillgång på hö, luzern ca 1 liter torr pellets som jag blöter upp, mineraler (Hippos Strength) och knappt en liter Hippo Groov Alfa. Hon var i lite väl gott hull när hon släpptes på betet.

vad bra =) då kanske jag inte behöver oroa mig så mycket då utan koncentrera mig på höt. men på sommaren med gräs.. ger ni nåt extra då?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 310
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 013
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 072
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
884
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama