Vad äter din katt?

ElektraDelight

Trådstartare
Vad äter din katt?
Med lite följdfrågor

- Vad för ras?
- Lång/korthårig?
- Hur gammal?
- Inne/Ute katt?




Frågor för att jag är inne i foderhysterin nu & velar lite hit & lite dit.

Har en bonde på ca 8 månader & snart är de dags att byta ifrån kattungematen.

I dagsläget äter hon Bozita tetrapacken & har lite MJAU torrisar vid sidan om.

Kikate lite på taste of wild. Någon med erfarenhet? :)
 
Sv: Vad äter din katt?

Jag har 4 bonnkatter. 2 st som är 5 år och 2 st som blir 2 år i sommar. De har fri tillgång till blötmat. Mjau-burk, Mjau-tetra, Whiskas, Pussi och Bozita.
På kvällarna får det en begränsad mängd torrisar, Eukanuba chicken & liver. De små äter gärna BARF som de får i bland och de fångar även diverse byten utomhus.
De går ut och in som de vill men jag vill gärna räkna in dem morgon och kväll genom att locka hem dem med visslingar och skrammel med godisburk.
 
Sv: Vad äter din katt?

Tycker din mat verkar bra :)

Min Lilla äter Mjau tetra, oftast lantpante med oxkött (bara, hon vägrar annat) och den stora äter såsen till Mjau Anka eller Oxkött, båda tetrorna. Sen får dom RC Fit 32 bredvid. Den stora äter tyvärr inte blötmaten, så hon måste ha nått annat. Och samma där, vägrar annat.
 
Sv: Vad äter din katt?

Mjau torrfoder. Provar olika sorters blötfoder då och då men han gillar inte. Lite tonfisk någon gång i månaden, det gillar han :) .

Bondkatt
Korthårig
Minst 7 år
Inne/Ute
 
Sv: Vad äter din katt?

Huskatter
Långhåriga
8 och 7 månader
Innekatter

Dom äter Mjau kalkon på burk och får även kycklingvingar, skinn, hinnor, senor och annat 'äckel' som blir över när vi äter kött.

Ena katten är tyvärr alltid lite lös i magen och just nu håller jag på och testar med morot i maten för att se om det blir bättre, annars får jag nog börja byta ut ett mål mot torrisar.

Kan tillägga att mina katter är suuperfina i pälsen, mjuka och glansiga. Lillan som var supermager när hon kom
och inte la på sig trots fri tillgång på torrfoder har växt och blivit fin i kroppen också.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad äter din katt?

Mina äter Applaws torrfoder samt minst en Bozita blötmat på tetra per vecka.
Huskatter
Korthåriga
Senare i år fyller dom 5 respektive 3 år
Innekatter

Har valt applaws p.g.a. mängden kött vs spannmål samt att den till större delen innehåller kyckling och knappt någon fisk. Beställer från zooplus och får den levererad ända fram till dörren, himla smidigt.
 
Sv: Vad äter din katt?

- Bondkatter
- En korthårig och en semilånghår
- Tre respektive sex år gamla
- Kastrerade innekatter

De äter Mjau blötmat (varierande smaker, och varierat lantpaté och geléjoxet) som grund, sedan kan de få t.ex. lite torrfoder vid sidan av ibland, som godis. Det går åt ungefär en Mjau-tetra om dagen och katterna är i lagom hull och har väl fungerande magar etc.
 
Sv: Vad äter din katt?

Har långhårig bondkatt. Hon är en 10årig innekatt och äter Bilanx Active Complete Salomon.

Anledningen är enkel, det är det enda hon äter... (och vi har provat en hel del olika sorter)
 
Sv: Vad äter din katt?

Funderat lite.
Och tror jag fortsätter med bozita & så får hon ha mjaus torrisar för vuxna vid sidan av.
Ger mestadels blött & är inte allt för glad i att ge torrfoder.

Hon är blank & fin i päls & bra i hull så tror inte de är någon fara på taket. Mest jag som är lite brydd på torrfoders innehåll. Men hon får
som sagt bara lite torrisar vid sidan av för hon tycker dels dom är roliga att leka med :devil: och för att hon verkar tycka om att tugga dom.
 
Sv: Vad äter din katt?

Har två bondkatter som är innekatter. Olympia är 2,5 år och Oden är 1,5 år. Båda är steriliserade.

De har fri tillgång på torrfoder (vanligtvis Pro Plan eller annat foder där det åtminstone är mer kött/köttbiprodukter än spannmål).

De är extremt kräsna, vill inte ha blötmat men emellanåt går det att få i dem lite. Vilken sort spelar ingen roll för aptiten men jag ger Mjau vanligtvis.

Ger tonfisk/makrill på burk samt räkor emellanåt, det äter de hyfsat gärna.
 
Sv: Vad äter din katt?

Har 2 katrerade huskatter tjejer innekatter 1 kort och 1 långhårig
De äter just nu en blandning av eukanuba och iams torrfoder. Annars är det eukanuba kykling
 
Sv: Vad äter din katt?

Min katt brukar äta Royal Canin Light 40 eller Sterilised 37 men får just nu den senare uppblandat med Indoor Long Hair för att jag tycker att han har sett lite tråkig ut i pälsen i vinter. Han är en kastrerad Ragdoll på 4 år och en rätt slö innekatt. Han är rätt kräsen med vad han äter men äter gärna mycket av dom få saker han tycker om och blir lätt dålig i magen av vissa foder. Har aldrig fått problem av RC fodren så därför har vi stannat på dom. Blötmat har vi också provat men det vägrar han äta. Misstänker att han bara äter saker om dom är processade och kommer från en påse som prasslar lite lagom:grin:.
 
Sv: Vad äter din katt?

Får hon i huvudsak blötmat så är ju kvaliteten på torrfodret inte lika viktigt :)
Läst nånstans att Mjau och RC är likvärdiga, så det är ju inget uselt. Friskies och liknande är ju värre.
 
Sv: Vad äter din katt?

Våran får Hill's Science Plan Adult Indoor Cat eller Perfect Fit In-home. På kvällen får hon lite Gourmet mjukmat.
 
Sv: Vad äter din katt?

Vad äter din katt?
Har två; dom äter matrester, burkmat (Mjau) och torrfoder (Mjau, just nu). När dom var hos min mamma under en långresa i höstas så fick dom dyrt torrfoder (mamma skämde bort dom :angel:), märkte tydligt att deras päls blivit mycket finare när vi kom hem! Den var blank o tjock! Vi har gett dom typ det billigaste förut, men sen i höstas köper vi inte det billigaste iaf.. :p

- Vad för ras? Bondkatter, hane och hona.
- Lång/korthårig? Korthåriga.
- Hur gammal? 1,5 år.
- Inne/Ute katt? Innekatter som nu har blivit utekatter. :) Vi flyttade ut på landet i början av december och katterna trivs riktigt bra! Hanen har det lite tuffare, han blev rädd när han blev påhoppad av store starke gårdskatten (våra hyresvärdars katt) men på senare tid har han varit ute mkt mer och han vågar stå upp mot store gårdskatten (som verkar acceptera vår katt mer nu)! I alla fall när vi är i närheten, då minsann fräser han och springer efter för att sedan snabbt springa tillbaka till matte o husse. gulle :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad äter din katt?

Jag har bara Såfin, snart 18-årig bondkatt, semilånghår. Hennes mor var ækta N Skogkatt och hon ær av den typen, lång i kroppen och ganska stor. Væger 4 kg utan att vara det minsta tjock. Hon ær en underbar katt som har livsglædjen kvara trots åldern. Hon sover sjælvklart mer æn då hon var yngre, men kilar ut och in genom sin lucka då och då och går små turer till ladugården och grannen och sådær... Precis som katter brukar.
Hon kækar Mjau bløtmat, Orijens torrmat, uppvispat ægg då och då, køttfærs då och då, fisk ibland, litegran youghurt naturell, rækor som godis mm. Hon æter sig aldrig fet utan reglerar det dær sjælv och det ær skønt.
 
Sv: Vad äter din katt?

Tycker din mat verkar bra :)

Min Lilla äter Mjau tetra, oftast lantpante med oxkött (bara, hon vägrar annat) och den stora äter såsen till Mjau Anka eller Oxkött, båda tetrorna. Sen får dom RC Fit 32 bredvid. Den stora äter tyvärr inte blötmaten, så hon måste ha nått annat. Och samma där, vägrar annat.

Ähum :o
Brittiskt korthår, innekatter, Lillan är 9 månader och Yoga är 11,5 år.
 
Sv: Vad äter din katt?

Vad äter din katt? Hills Vet Essentials Young adult. Fått blötmat någon gång ibland, då Royal Canin Young Female....

- Vad för ras? huskatt
- Lång/korthårig? korthårig
- Hur gammal? 2½ år
- Inne/Ute katt? Både och, som han känner för :D
 
Sv: Vad äter din katt?

Jag har en korthårig huskatt, en kastrerad hane på snart 11 år. I dagsläget normalviktig men får inte gå upp nåt.

Han vägrar annat än torrfoder och äter idag Royal Canin Light. Sedan byte från RC Indoor till Light har han gått ner 2,5 kg - nu står han still på normalvikt och kan ha fri tillgång på foder.

Jag skulle gärna ge honom blötmat som komplement men har inte hittat någon sort som han ens sniffar på, och då har jag nog provat det mesta. Som väl är så dricker han bra, förutom vatten så är han bortskämd med kattmjölk till frukosten varje dag :d
 
Sv: Vad äter din katt?

Har 4 bondkatter.
Cassandra, blir 11 den 3 mars, korthårig, går in och som hon vill, kastrerad.
Arwen, blir 11 i november, korthårig, går ut och in som hon vill, kastrerad.
Elis, blir 3 den 4 juni, korthårig, går ut och in som hon vill, kastrerad.
Ivar, blir 2 i augusti ungefär, går ut och in som han vill, kastrerad.

Alla har fri tillgång på Sjöbogårdens torrfoder. Alla är fina i hullet och har fin päls.:)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 560
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 964
Senast: Zpunk
·
Katthälsa Lukas behöver banta. Han äter nu främst mjau/bozita tetra samt lite Eukanuba top condition +1 torrfoder. Han har blivit en tjockis...
2
Svar
20
· Visningar
4 895
Senast: cewe
·
Katthälsa Behöver tips om hur jag kan lösa utfodringen till katterna på ett smidigt sätt. Tre katter, kastrerade honor på 9, 3 och 1 år. De får...
Svar
15
· Visningar
3 227
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp