Vad arg jag blir....

Sv: Vad arg jag blir....

Vet du att det inte är det som är problemet behöver du inte bry dig om hennes kommentar. För mig låter det dock ganska förvånande att få en häst att sätta sig ordentligt endast ett år efter att den gått på banan!
Jämför med en unghäst av ex.vis halvblodstyp, även om den går i en ändamålsenlig form för sin ålder så tar det tid innan den verkligen kan och orkar sätta sig ordentligt och då är den ändå byggd enbart för ridning.

Senast ändrad:

Fast vare sig det beror på att hästen är framtung eller något annat så verkar du ju slå bort att svullnaden måste BERO PÅ NÅGOT... Jag tror att om du lurar ut varför så kommer det inte svida lika mycket att folk påstår saker...

Ang. travaredebatten... Det jag känner är problemet när man pratar med folk som äger travare är att många, om än inte alla, är jättekänsliga för vad man säger om deras hästar, det kan mycket väl vara så att hon som hjälpte dig inte visste hur hon skulle uttrycka sig. Jag brukar alltid snubbla på orden när jag försöker förklara att jag gillar en travare och det blir aldrig rätt... Och folk tenderar att reagera som du...

Jag vill påpeka att man inte behöver inte se en häst bli riden för att veta om den rids i "fel" form. Det räcker med att se hur den bygger muskler, en muskelfattig överlinje skvallrar om att hästen rids i felaktig form.

En muskelfattig överlinje kan tyda på mer än att den rids fel. Det tar ju ett tag att bygga muskler om om hon inte haft hästen så länge så kanske det inte börjat synas än. Eller så kanske hästen har proteinbrist (vilket såklart inte är bra) och därför inte har de musklerna även fast den rids rätt.

Måste skriva av mig lite....
idag bad jag en i stallet om hjälp (svullna ben). iallafall så slutade det med att hon sa att "det är för att han går för mycket på frambenen" . Såklart blir jag skitirriterad :mad: då hon aldrig skulle sagt det om det inte gällt en travare. Hon har aldrig någonsin sett mig rida eller någon annan rida honom för den delen heller... men snäll/dum som jag är och så tillplattad som jag blir så säger jag ingenting :smirk:. Istället blir denna fredag förstörd....

Han från flera andra som sett mig rida hört att han är jättefin för att ha gått på banan (för ett år sen) att han trampar under sig, rör sig med hela kroppen, mm

Jag blir så ledsen av sånt här :cry: det känns som att jag lägger ner en massa jobb och sen när man får en sån här kommentar kan jag lika gärna lämna tillbaka honom...

Vad ska jag tänka/göra för att tåla såna här kommentarer? Vill ju kunna skita i det, men det gör ganska ont... Jag kanske överdriver man kan ändå inte släppa detta! :confused:

Om du ber en tjej om hjälp, så får du tåla att hon säger vad hon tror ... Ber man hjälp så får man den hjälp personen i fråga kan erbjuda.

Man kan se det på olika sätt. Personen har aldrig sett hästen riden. Och den komentaren kan faktist handlat om en spekulation, mer som en hjälp i tänket... Kan det bero på ....

Om hästen är tjock i frambenen så kommer det ju av nånting ... Och alla resonerar utifrån deras egna erfarenheter och kunskaps nivå.

Är du orolig över att hästen är tjock i frambenen så tycker jag att du skall kolla upp det med vetrinären ... Hästar ska ju inte vara tjocka i benen .... Även om hästen är korrekt riden, så kan ju bakomliggande orsaker härledas längre tillbaka i hästens liv ...

Jag blir så ledsen av sånt här :cry: det känns som att jag lägger ner en massa jobb och sen när man får en sån här kommentar kan jag lika gärna lämna tillbaka honom...

Vad ska jag tänka/göra för att tåla såna här kommentarer? Vill ju kunna skita i det, men det gör ganska ont... Jag kanske överdriver man kan ändå inte släppa detta! :confused:

Om man frågar får man svar....
Och den som inte frågar får ingenting veta....

Du måste skaffa dig ett hårade skinn, ridfolk älskar att göra livet surt för andra. Lyssna på de som verkar vettiga och bry dig inte om de andra. Alla anser att de kan rida och ta hand om din häst bättre än du. Ju finare häst, desto mer skitsnack. Jag hade minst skitsnack när jag hade travare en gång i tiden och tro mig, jag rider mycket, mycket bättre nu. Många gillar inte travare, det är bara att akseptera. Tänk på att de skulle kunna säga betydligt värre saker om dig än att du rider travare.

Det finns jättemånga hästar som går på bogarna och inte är svullna i benen. Hästen har kanske nån gammal skada, travet sliter väldigt mycket på dem så det är inte helt otroligt. Jag hoppas det ordnar sig.

Hej!

Det låter som om ditt självförtroende skulle behöva ett uppsving! Varför får den här andra personens uttalande så oerhört stor betydelse för dig - speciellt när du nu inte ens tror/anser att hon har rätt?

Jag tycker att ditt fokus hamnat helt snett här! Du har en häst med svullna ben - och så ska det ju inte vara! Ta tag i det problemet istället för att sitta hemma och sura på den här stalltjejen!

Nästan alla hästar drabbas av hälsoproblem någon gång - travare eller ej. Vänd dig till någon som kan ge dig lite kvalitativ hjälp istället (varför inte en veterinär eller kanske en equiterapeut) istället för att låta "kompisarna" gissa fel. Det är inte dig det är synd om här - utan hästen! Försök fokusera på det väsentliga och strunta i resten.

Det kommer alltid finnas otrevliga stalltjejer (och killar) som tycker att de kan och vet allt och inte missar ett tillfälle att "trycka till" andra! Lev med det! :idea:

Och sist men inte minst -tänk om det faktiskt finns bara en tusendels chans att den kaxiga tjejen faktiskt har rätt? Hade det då inte varit bättre att undersöka saken istället för att personligen ta illa upp och gå hem och slicka såren?

Mitt råd i korthet; jobba med ditt självförtroende, ta råd från den som är kvalificerad att ge dig ett vettigt svar, och låt aldrig mer kaxiga stalltjejer förstöra dina fredagar!

Vill också tilläga att ibland utrycker sig folk klumpigt och det man säger kan misstolkas.

Vi får hoppas att det var så.

Det är ju ganska vanligt att folk resonerar olika gällande hästar, hästvård osv ... Men jag tror att alla vill sina (och andras ) hästar väl. Och när man resonerar på ett sätt så kan det andra gör eller hur andra resonerar krocka. Krockar det så är det också lätt att ta åt sig, och se det som personkritik. Ibland är det inte menat så och ibland råkar man ut för folk som med flit delar ut personkritik. Och personer som är ute efter att trycka ner, måste man lära sig att skita i. I slutändan så är det ju igentligen synd om sådana personer. Det finns alltid orsaker till varför man hävdar sig mot andra och känner att man måste trycka ner någon.

Sådana personer kan man råka ut för oavsett vad man gör eller vilken häst man har....

hmm, ang. tjock i frambenen- din häst kan ha fått inflammation i karpaltunnlarna. Min tävlade trav valack har haft så, travade lika fint i båda varven men klarade inte gå under 1.20,5 på banan. Och var aldrig smal & fin i benen. Enkelt åtgärdat hos veterinär.

Så himla tråkigt när det blir så där. :crazy:
Vet själv från flera år av åsikter från folk som tror sig vet bättre hur det känns.
Jag har fått kränkande ord och gråtit fler gången över dem, men man lär sig tyvärr.
Hästvärlden är hård. Idag har jag en ganska tillbaka dragen ställning i stallet enbart för att slippa ev. kommentarer.
Fast mest för att de jag visste jag kunde dela erfarenheter och be om hjälp försvann härifrån.

Vet att det inte är lätt men man måste försöka intala sig själv att man vet bäst själv när det gäller ens egna häst.
Ber man om hjälp får man ta smällarna, men det är bara att bita ihop.

Det finns näst intill alltid en anledning till att benen är svullna. Oavsett anledning ska man inte blunda för det då det kan leda till fler problem. Går hästen med svullna ben länge skulle jag ta ut veterinären för en ordentlig koll, inte fråga någon i stallet.
Sen, som fler har skrivit, behöver man inte se när en häst rids för att kunna avgöra om den går i korekt form, det märks ganska snabbt.
Har du kollat om din häst har extra mycket muskler på frambenen?

Du skrev att andra hade sett dig rida, vad avgör att just dom är kunniga nog att se att din häst går i rätt form?

Att det har med rasen att göra har jag svårt att tro, men många travare rids av folk som inte kan få dom att jobba i rätt form (ja, nu generaliserade jag rejält!)

En muskelfattig överlinje kan tyda på mer än att den rids fel. Det tar ju ett tag att bygga muskler om om hon inte haft hästen så länge så kanske det inte börjat synas än. Eller så kanske hästen har proteinbrist (vilket såklart inte är bra) och därför inte har de musklerna även fast den rids rätt.

Men har den en muskelfattig överlinje kan den inte arbeta i korrekt särskillt långa pass åt gången. Oavsett varför den har det. För att arbeta i korrekt form och flytta bak vikten krävs ett muskelarbete i överlinjen (det är ju därför hästen får muskler där när den börjar jobbas rätt) och har hästen en svag överlinje kan den alltså aldrig jobba i samlad form mer än korta intervaller.

Därmed inte sagt att hästen inte rids rätt bara för att den inte rids samlat. För en svag häst kan man ju inte kräva mer än några samlade steg åt gången innan man låter den sträcka ut sig igen. Men TS skrev ju att hon red hästen i samlad form, eller minns jag helt fel, h*n var ju säker på att hästen inte reds i framvikt. I en korrekt lång, låg form ska visserligen inte mer vikt ligga på frambenen än normalt, men det finns heller ingen samling, så hästen går i stort sett med sin naturliga viktfördelening, alltså i framvikt.

Om jag var du skull ejag ta upp vet/annan hästbehandlare för att få hjälp med det du ville. Dels får du och hästen då hjälp och som en bonus kanske du får bekräftat att personen i fråga hade fel!

Själv har jag en arab, då får man höra saker som "en sån där hispig, de är rätt stressiga va:smirk:" Efter som min inte är sterssig får jag i stället höra "ja din ja.. men, den är ju inte som en riktig arab" eller att det inte är en riktig häst, den är ju så liten....

Nu har jag till råga på allt skaffat mig ett varmblodssto, eller jag och min sambo - han ska lära sig rida. det går jättebra, men du kan nog nästan tänka dig de höjda ögonbrynen och snörpta munnar vi möts av här och var:p

...fast, numera gillar jag att :devil:lite med folk så det gör inget!

Så länge du och din häst är nöjda så är ju allt bra! Är det riktigt skit, så sök dig till ett annat stall, kanske där det finns något mer vbl, eller bara mindre fördomsfulla människor. Det är inte kul när man mår åligt av att åka till stallet ju! :cry::mad:

Pepp-kramar :banana::bump::banana:

Inte ska du lämna tillbaka hästen för att du får höra kommentarer du inte gillar. Det låter mer än lite överdrivet. Är du så känslig är det nog dags att vakna och inse verkligheten. Vi människor är bra på att vara otrevliga mot varandra. Det finns inget som håller oss samman så bra som att frysa ut en tredje part. Om det är som du säger och du rider hästen i bra form så är det bara att strunta i den här människan. Du kommer aldrig kunna tvinga henne att gilla travhästar. Tyvärr måste man lära sig att leva med att alla inte gillar vad man gör och vem man är.

Ta hjälp av någon annan med din häst. Ta ut en veterinär om hästen verkar vara dålig. Strunta i den här människan, ta in de saker hon säger som du kan ha nytta av, men låt meningslösa kommentarer rinna av dig. Visst kan det göra ont att veta att någon ser ner på dig, men om du verkligen vill hålla på med hästar är det bara att vänja sig, för i hästvärlden finns det människor och finns det människor får man räkna med att det finns konflikter.

Jag citerar dig helt enkelt så behöver jag inte skriva ngt själv :D
Bra skrivet. :bow:

Jag skulle inte fokusera så mycket på form-frågan. Det finns ju hästar som inte går i form men inte får dom svullna ben för det. Det kan ju vara så att den du frågade chansade på något som lät bra. :smirk:Vet du att hon har fel så kan du ju utesluta det! det lättaste för att få sinnesro är att kolla upp det med vet eller klinik.

Känner du att du inte kan säga emot så skit i det, men ta reda på fakta. Då kan du iaf smygfnissa efteråt för hon hade heeeeeeeeeeelt fel, och dessutom lär du dig till nästa gång.

Lycka till!

knapplån.

Lera kan ge svullna ben, speciellt om man slarvar med o borsta benen regelbundet! det har ju varit mkt lera iår i hagarna.

off topic men min travare har då aldrig varit svullen i benen.
(bäst o säga, peppar peppar ta i trä)

Om jag vore dej så skulle nog jag ta min häst till en vetrinär å kolla upp vad som är fel. Faktum är att det borde komma från någonting..Det hjälper ju inte att alla kommer med gissningar omvad det kommer utav. Av en vetrinär får du raka svar och förhoppningsvis bra sådana. Efter det kan du börja fundera på om du rider din häst korrekt eler inte..Sen så är det bara att stänga öronen och inte lyssna på stall"kompisar" som kan och vet allt.. Precis som linslus nämnde så gillar många hästfolk att göra det sur för andra.. tyvärr..de finns i alla stall. Hoppas allt går bra för dej å din pålle.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 351
Senast: Hellhound
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 958
Senast: Anonymisten
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama