Vad arg jag blir....

K

kaktusen

Måste skriva av mig lite....
idag bad jag en i stallet om hjälp (svullna ben). iallafall så slutade det med att hon sa att "det är för att han går för mycket på frambenen" . Såklart blir jag skitirriterad :mad: då hon aldrig skulle sagt det om det inte gällt en travare. Hon har aldrig någonsin sett mig rida eller någon annan rida honom för den delen heller... men snäll/dum som jag är och så tillplattad som jag blir så säger jag ingenting :smirk:. Istället blir denna fredag förstörd....

Han från flera andra som sett mig rida hört att han är jättefin för att ha gått på banan (för ett år sen) att han trampar under sig, rör sig med hela kroppen, mm

Jag blir så ledsen av sånt här :cry: det känns som att jag lägger ner en massa jobb och sen när man får en sån här kommentar kan jag lika gärna lämna tillbaka honom...

Vad ska jag tänka/göra för att tåla såna här kommentarer? Vill ju kunna skita i det, men det gör ganska ont... Jag kanske överdriver man kan ändå inte släppa detta! :confused:

Sv: Vad arg jag blir....

Varför inte tala om för människan att hon har alldeles fel, eftersom hästen trampar under sig vid ridning?

Immer

Det är alltid tråkigt och höra sånt men om de blir en nästa gång så stå på dej och säg att så är det inte alls. Inte på ett drygt sätt utan mest att du vet själv hur din häst går:)

jag vet det är inte kula att höra sånna saker... :(
Har själv ett varmblod och en i stallet påpekar hela tiden att hon tkr att han är tjock i bakbenen, då jag svarar att han har varit så i 2-3 månader (har inte haft han så länge) och han är jämn tjock i båda benen. Men vissa måste ju trycka ner andra... :(

jag vet det är inte kula att höra sånna saker... :(
Har själv ett varmblod och en i stallet påpekar hela tiden att hon tkr att han är tjock i bakbenen, då jag svarar att han har varit så i 2-3 månader (har inte haft han så länge) och han är jämn tjock i båda benen. Men vissa måste ju trycka ner andra... :(

Varför viftar du bara bort då?

Ingen häst ska vara svullen eller jämntjock.
Om du inte har haft honom länge,
hur vet du då att det inte är not fel?
bara för att han är det i båda benen?

Tror även att såna som ni tror att det är för att ni har travare,
men är är oxå en häst.. ett djur! som förtjänar rätt omvårdnad.

Problemet är att jag INTE kan stå på mig! Ingen lyssnar på mig, men på henne, vet inte varför :confused: Hon tror att hon vet allt, dumt att jag bad henne om hjälp, ångrar mig nu :(.
Blir så sjukt irriterad så det känns nästan inte kul att ha häst längre, suck :cry:.

OM det inte stämmer så har du väl ingen anledning att bli upprörd?

Jag tvivlar på att det är för att du har en travare hon sa så, däremot kanske hon tyckte hästen såg framtung ut (Eller har sett hästen gå).
Om hon nu aldrig sett dig rida kan hon knappast säga en sån kommentar om själva ridningen, det förstår du väl själv.
Däremot kan hon säga vad hon tror, och hon kanske såg något som du inte ser helt enkelt.

Så är det att ha häst.

Men att den är framtung kan vara en av anledningarna.
Då redan 70% av hästens vikt redan finns på framdelen.

Klart att det finns fler anledningar, men det som räknas
är ju att man gör det man tror är bäst.
Men o någon vill ge råd eller liknande så ska man vara
tacksam, det kan hjälpa din häst att bli bra.

OM det inte stämmer så har du väl ingen anledning att bli upprörd?

Jag tvivlar på att det är för att du har en travare hon sa så, däremot kanske hon tyckte hästen såg framtung ut (Eller har sett hästen gå).
Om hon nu aldrig sett dig rida kan hon knappast säga en sån kommentar om själva ridningen, det förstår du väl själv.
Däremot kan hon säga vad hon tror, och hon kanske såg något som du inte ser helt enkelt.

Att jag säger det beror på att jag vet vad hon tycker om travare och den minen som jag fick när hon sa det säger mer än tusen ord.

Han ser absolut inte mer framtung ut än hästarna som hon rider. (Alla hästar är framtunga eftersom arten är byggd så).

Jag blir tyvärr upprörd av såna här saker, det är ganska jobbigt, kan bli det av nästan ingenting :crazy:

Han ser absolut inte mer framtung ut än hästarna som hon rider. (Alla hästar är framtunga eftersom arten är byggd så).

Visst har alla hästar större delen av tyngden på framdelen.
Men de kan ridas så att de bär mer bak, att vikten förflyttas bakåt. Gör du det med din häst?

Immer

Jag blir så ledsen av sånt här :cry: det känns som att jag lägger ner en massa jobb och sen när man får en sån här kommentar kan jag lika gärna lämna tillbaka honom...

Vad ska jag tänka/göra för att tåla såna här kommentarer? Vill ju kunna skita i det, men det gör ganska ont... Jag kanske överdriver man kan ändå inte släppa detta! :confused:

Inte ska du lämna tillbaka hästen för att du får höra kommentarer du inte gillar. Det låter mer än lite överdrivet. Är du så känslig är det nog dags att vakna och inse verkligheten. Vi människor är bra på att vara otrevliga mot varandra. Det finns inget som håller oss samman så bra som att frysa ut en tredje part. Om det är som du säger och du rider hästen i bra form så är det bara att strunta i den här människan. Du kommer aldrig kunna tvinga henne att gilla travhästar. Tyvärr måste man lära sig att leva med att alla inte gillar vad man gör och vem man är.

Ta hjälp av någon annan med din häst. Ta ut en veterinär om hästen verkar vara dålig. Strunta i den här människan, ta in de saker hon säger som du kan ha nytta av, men låt meningslösa kommentarer rinna av dig. Visst kan det göra ont att veta att någon ser ner på dig, men om du verkligen vill hålla på med hästar är det bara att vänja sig, för i hästvärlden finns det människor och finns det människor får man räkna med att det finns konflikter.

Känner igen det där- där jag stod i ett stall så sade en person åt mig en gång om att jag skulle börja träna för en bra tränare till min travare. Saken var ju bara den att jag redan hade en tränare och h*n som sade åt mig aldrig hade sett mig rida annat än ut på långa tyglar samt att jag inte hörde sådana tips till andra i stallet. Men jag var ju yngst och okunnigast därmed...

Om jag skulle vara du skulle jag antingen släppa det eller mest troligt be någon fota mig i ridningen och visa henne bilderna och så be henne förklara - var går min häst fel här??
Då skulle hon nog bli tillplattad. :devil:

Om jag skulle vara du skulle jag antingen släppa det eller mest troligt be någon fota mig i ridningen och visa henne bilderna och så be henne förklara - var går min häst fel här??
Då skulle hon nog bli tillplattad. :devil:

Fast om inte hästen går helt perfekt på bilden kan du ge dig på att en människa som inte gillar hästen kommer att hitta fel och påpeka dem, och då blir nog TS bara ännu mer nertryckt.

Till alla: I de flesta fall som detta handlar det inte om att någon vill vara elak, utan personen tror sig faktiskt veta bättre. Får jag tips som är kryddade med någon sarkastiskt kommentar struntar jag bara i den och försöker se till tipset som sådant. Är det bra använder jag det oavsett vad personen som gav det anser om mig. Man måste klara av att ta tips och råd även när de läggs fram på ett mindre trevligt sätt om man verkligen vill utvecklas. Att vägra ta råd bara för att du inte gillar personen som ger dem skadar ingen annan än dig själv.

Om du vet att det inte stämmer behöver du ju inte bry dig.

Jag vill påpeka att man inte behöver inte se en häst bli riden för att veta om den rids i "fel" form. Det räcker med att se hur den bygger muskler, en muskelfattig överlinje skvallrar om att hästen rids i felaktig form.

Jag vill påpeka att man inte behöver inte se en häst bli riden för att veta om den rids i "fel" form. Det räcker med att se hur den bygger muskler, en muskelfattig överlinje skvallrar om att hästen rids i felaktig form.

Helt sant. Håller med till 100 %.

Om du vet att det inte stämmer behöver du ju inte bry dig.

I det här fallet vet jag att han rids i en för tillfället bra form. Och att de muskler som han hitills har fått sitter som de ska...

Så du menar att du kan se att hennes hästar är mer framtunga än din, medan du måste be om hjälp om hästen är svullen i benen?

I det här fallet vet jag att han rids i en för tillfället bra form. Och att de muskler som han hitills har fått sitter som de ska...
Har du sett hästen bli riden?

Så du menar att du kan se att hennes hästar är mer framtunga än din, medan du måste be om hjälp om hästen är svullen i benet

att man ber om hjälp för att kolla svullna ben behöver inte betyda okunninghet! Jag o mina klasskompisar ber ofta varandra om hjälp o synpunkter när det gäller våra hästar om de e svullna, ömma eller något annat (vi går ridsport gymnasie o bor ihop o har hästarna på ungefär samma ställen). Kan då tillägga att de flesta är väldigt duktiga...

Om du funderar på att lämna tillbaka hästen efter en elak kommentar...så undrar jag varför du har hästen?
Låt inte andra förstöra genom att de säger saker på ett sätt som du tar som elakt. Hästfolk är dåliga på kommunikation och duktiga på att missförstå, vara otydliga, ta åt sig på fel sätt och allmänt skapa konflikter ur ingenting. Bara att vänja sig.

(Ja, jag generaliserar.)

Be nån annan om hjälp och skaka av dig det här.
Är antagligen inte sista gången...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 351
Senast: Hellhound
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 958
Senast: Anonymisten
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama