K

knasenknas

..och vad används:
*gamgee
*netrap
*alsolsprit
*fetvad
*skillingarydsalva
*brems
*zinkpasta
*hovkniv
?????

sen vad använder man:
natriumklorid, trätjära och karldessalva till?

hur använder man sårpudder?

och är allt detta nödvändigt att ha i sin sjuklåda? isåfall, vart kna man köpa det?

och så tips på sjuklådor, vad har ni alla era sjukgrejer i?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: vad är..

jag vet inte exakt vad allt är till men..
Jag vet att man använder Alsollösning till sår (uttorkande effekt) och på klåda så det är kanske samma med alsolsprit bara det att alsolsprit dödar bakterier oxå tror jag.
*Brems använder man i nödfall om hästen måste absolut stå stilla tex om man måste tvätta ett sår som gör jävligt ont.
Bremsen är en pinne med ett snöre, och snöret snör man runt mulen typ och hästen blir lugn.
*Skillingarydsalva skulle jag tro är flugavvisande som man tar på sår.
*hovkniv är ju vad det låter som
*Natriumklorid är samma sak som Koksaltlösning och de spolar man rent sår med.
*Trätjära är flugavvisande och det är bra mot tex strålröta.

Min sjuklåda är en vanlig ryktlåda och där har jag:
*temp
*sax
*lindor/gasbindor
*bomull
*tejp
*helosan
*jodopax
*helosan sol
*alsollösning
*Natriumklorid
*hovkrats
*viserttång
*Tea Tree oil
sen har jag nog mer som jag glömt

Visitertång antar jag det ska stå... - Används till att kolla efter hovbölder
Tea Tree Oil - Kan användas till sårtvätt och liknande...

Hej!

Gamgee och netrap har jag aldrig hört talas om...
Alsolsprit och natriumklorid används vid rengöring av sår, zinkpasta, skillingarydsalva och sårpuder har man på såret för att förhindra smuts och bakterier (och flugor) att komma in i såret.
Brems används när hästen måste stå still vid behandling av något slag, som tidigare skrevs så är det en pinne med en repögla som tvinnas runt hästens mule.
Hovkniv hörs ju på namnet, en kniv att skära hoven med (används av hovslagare).
Visitertång är en tång man klämmer på hovens sula med för att upptäcka ev hovböld.
Fetvadd är nästan samma sak som bomull, men luddar inte lika mycket. Bra att ha om man måste bandagera hästen vid sårskador på ben, men också för att göra rent sår med.
Trätjära används vid strålröta och verkar uttorkande.
Karledssalva används vid mugg eller bara som uppmjukande salva i karlederna.
Tea tree oil kan användas på småsår, som myggmedel, eller som medel mot eksem eller klåda. Bra att spraya svansroten med om man har hästar som gärna kliar rumpan!!!

Ja, jag tycker att dessa grejor absolut bör finnas med i en sjuklåda! Plus termometer, helosan, sax, gasbindor och jodopax!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag har suttit och läst alla trådar om stallapotek och är nu mycket förvirrad. Kan inte alls mkt om det, och vet inte vad jag ska...
2
Svar
33
· Visningar
4 308
Hästvård Vi håller på att sammanställa ett stallapotek som alla i stallet får använda, meningen är att det nödvändigaste ska finnas, som man kan...
Svar
15
· Visningar
1 325
Senast: Pubriacones
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama