vad är.....

R

Rallebralle

Rapport VS apport??
Apport är ju hämtningsskiten....men de där andra som vissa av er sysslar med...vill veta NUUUU!!!! :D

Är det ingen som vet??????? :eek:

Kan ni vara snälla och föklara för mig...... :(

Rapport är när man skickar hunden mellan två förare och platser. I lägta klassen (appell) så handlar det om 500 meter.

I lägre klass ser det ut så här:

Kommando: ”Marsch”
Båda förarna beger sig med hunden kopplad till en punkt A. Därifrån beger sig den ene med hunden kopplad till en punkt B på ca 1100 m avstånd från A. Hunden sändes sedan från B till A. Sedan den sista hunden sänts beger sig förarna till en punkt C, belägen ca 400 m från B. Hunden sändes sedan från A till C. Hunden framföres kopplad till sändplatsen och ska kopplad stanna kvar där tills den tillåts starta. Provet ska vara avslutat inom 18 minuter.

sen tillkommer ett lydnadpass också för att genomföra ett bruksprov.

Ett tillägg om det är intressant :D
Det ska även ligga två skyttar utmed banan (en bit in så inte hunden ser dom) hunden springer, när de ser hunden springa förbi ska de avlossa ett skott. Och hunden ska inte bry sig om detta.

Rapport är en gren som liknar när man hade hundar i kriget. Hundarna skulle kunna springa med meddelanden till olika läger, och då fick man ju räkna med att det avlossades skott på vägen. Därav att det finns skott med i denna gren.

Ju högre upp i klasserna man kommer ju längre ska hunden springa, det blir både station D och E också.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
358
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 622
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur