Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min värsta skräckupplevelse på temat hittills vat då jag, MYCKET frustrerad, frågade föreläsaren på en didaktikkurs, vad didaktik ÄR. (Det framgick inte med begriplighet av kursen.) Föreläsaren svarade: Vad är didaktik för dig?Precis det har jag också reagerat på (och fnissat lite åt). Om någon frågar Vad är en Irish coffee så svarar man kaffe, whiskey, grädde. Inte "För mig är en Irish coffee" osv. Vad är en taco är ju en faktafråga där svaret litet majs/vetebröd med fyllning borde duga som faktasvar, oavsett hur man kryddar eller vad man lägger i, det kan förstås variera.
Gratinera är i regel att baka i ugnen med ost ovanpå.
Det stavas förresten gjutjärnspanna. Gjutjärn som i gjuten av järn.
Att det skulle kunna finnas en sann taco bortom mänskliga konstruktioner känns inte rimligt. Se STS. Så man skulle kunna hävda att fråga nr två är den enda som går att svara på. Om man inte gör ett antagande om att det finns människor med tacomässigt tolkningsföreträde, vars förståelse av en taco är den sanna.
Fast det är ju en helt annan sak. En forskare måste såklart kunna definiera sina begrepp. Rimligen finns det flera definitioner av didaktik, och på en rak fråga bör ju en föreläsare kunna berätta sin. Forskningen är ju ett av de områden där man definitivt tänker sig att det finns tolkningsföreträden kring begreppen, och att det är experterna på området som har det tolkningsföreträdet.Min värsta skräckupplevelse på temat hittills vat då jag, MYCKET frustrerad, frågade föreläsaren på en didaktikkurs, vad didaktik ÄR. (Det framgick inte med begriplighet av kursen.) Föreläsaren svarade: Vad är didaktik för dig?
Ett tolkningsföreträde som i det här fallet forskaren helt avsade sig. Och jag frågade absolut inte som en del av en djupare diskussion, utan frågan var jämförbar med att jag frågar "vad är en topplockspackning". Att helt bolla tillbaka frågan till mig, tror jag var ett pedagogiskt grepp som också speglade en kunskapssyn jag inte helt delar.Fast det är ju en helt annan sak. En forskare måste såklart kunna definiera sina begrepp. Rimligen finns det flera definitioner av didaktik, och på en rak fråga bör ju en föreläsare kunna berätta sin. Forskningen är ju ett av de områden där man definitivt tänker sig att det finns tolkningsföreträden kring begreppen, och att det är experterna på området som har det tolkningsföreträdet.
När det gäller "taco" så används det ju mer som ett adjektiv, och då kan det ju vara intressant att höra om det egentligen finns någon gemensam nämnare för allt som benämns "taco". Det kan man ju undra, efter att ha sett allt från tacosallad till fisktacos med gravad lax och kryddpepparcoleslaw. Uppenbarligen har begreppet vandrat iväg betydelsemässigt rätt långt från sitt mexikanska original.
@Philosophia Jag tycker att den här frågan börjar nå nya höjder, alternativt nya djup.
Vilken var frågan du ställde? Det vill säga, exakt vad undrade du om tacos och utifrån vilka premisser och försanthållanden?
Tänker vi oss sas ett slags tacorealism, enligt vilken det finns ett sant svar på frågan om vad tacos är, som är oberoende av människors erfarenheter av entiteter som benämnts som taco?
Tänker vi oss, vidare, att tacons essens är en och densamma oavsett om folk är överens om vilken den i så fall är, eller inte?
Eller undrade du helt enkelt vad vi som svarar TYCKER är det som gör en taco till en taco? (Många tycks svara på just den frågan. Själv hade det inte fallit mig in att frågan kunde tolkas så.)
Min värsta är den återkommande "för mig år jämställdhet att båda är nöjda". Här.Min värsta skräckupplevelse på temat hittills vat då jag, MYCKET frustrerad, frågade föreläsaren på en didaktikkurs, vad didaktik ÄR. (Det framgick inte med begriplighet av kursen.) Föreläsaren svarade: Vad är didaktik för dig?
Såhär kan du laga taco på färsk tonfisk:Men eftersom det finns tex tacopaj så blir det ju fel.
Ett bröd med fyllning kallar jag en wrap.
Tror de flesta skulle bli förvånade om man bjuder in till tacokväll och serverar tonfiskröra i tortillabröd.
Att jag säger för mig är tacos färs med tacokrydda betyder inte att jag tycker andra har fel, det är bara den kopplingen jag gör med ordet.
Såhär kan du laga taco på färsk tonfisk:
http://www.foodandwine.com/recipes/tuna-tacos-onions
Och såhär på burkad:
https://www.thespruce.com/quick-tuna-taco-recipe-2342775
Frågar någon vad är X, och det finns många varianter av X, så är det lämpligast att svara med minsta gemensamma nämnaren. Och då bör svaret på frågan Vad är taco bli ungefär Ett litet majs/vetebröd med fyllning.
Du äter enligt resonemanget helt enkelt inte taco.Men eftersom jag aldrig äter det med bröd men däremot gör tacopaj rätt ofta så känns det ju helt fel att säga så
Du äter enligt resonemanget helt enkelt inte taco.
Ska man tro mina tacofavoritrestauranger, så är det det lilla brödet. Fyllningen kan vara portabellosvamp eller långkokt oxkind eller nåt. (Aldrig den där köttfärsblandningen med tillbehör, som väl är det som oftast benämns som taco på svenska.)Frågan handlade framförallt om tacons definierande egenskaper. Vad kan man ta bort utan att det upphör bli en tacorätt? Nu äter jag taco en gång var femte år i snitt, så jag har säker fel, men att äta ur bröd inbillade jag mig var ett måste - även om det självfallet ingalunda kan vara en ensamt definierande egenskap.
Jag är dock öppen för att svaret kan vara att det inte finns några mer exakta definierande egenskaper, utan att det mer är ett slags familjebegrepp. När jag tänker på det så varierar ju ingredienserna för många rätter beroende på familjetradition och region, osv.
Såhär kan du laga taco på färsk tonfisk:
http://www.foodandwine.com/recipes/tuna-tacos-onions
Och såhär på burkad:
https://www.thespruce.com/quick-tuna-taco-recipe-2342775
Frågar någon vad är X, och det finns många varianter av X, så är det lämpligast att svara med minsta gemensamma nämnaren. Och då bör svaret på frågan Vad är taco bli ungefär Ett litet majs/vetebröd med fyllning.
Om någon säger att de ska laga taco, så räknar jag också med Santa Maria-varianten.Jag kryper undan och svarar: blir jag bjuden på Tacos tänker jag skal/bröd+ kalla grönsaker och kött av något slag.
Vänner med mer matintresse som vill bjuda på dylikt säger mexikanskt/enchiladas/burritos eller vad det nu kan bli. Då förväntar jag mig mer mexikansk mat än santa Maria.
Om någon säger att de ska laga taco, så räknar jag också med Santa Maria-varianten.
Precis ... men da ar det Fish (eller tuna) tacos
Precis som jag har en viss forvantan om nagon Svensk ska bjuda mig pa en rackmacka ... Inte forvantar jag mig den pa hart brod ... eller palagget utan brod, men pa tallrik och jag har en hyfsad aning om vad palagget ar och hur det smakar.
@Philosophia Jag tycker att den här frågan börjar nå nya höjder, alternativt nya djup.
Vilken var frågan du ställde? Det vill säga, exakt vad undrade du om tacos och utifrån vilka premisser och försanthållanden?
Tänker vi oss sas ett slags tacorealism, enligt vilken det finns ett sant svar på frågan om vad tacos är, som är oberoende av människors erfarenheter av entiteter som benämnts som taco?
Tänker vi oss, vidare, att tacons essens är en och densamma oavsett om folk är överens om vilken den i så fall är, eller inte?
Eller undrade du helt enkelt vad vi som svarar TYCKER är det som gör en taco till en taco? (Många tycks svara på just den frågan. Själv hade det inte fallit mig in att frågan kunde tolkas så.)