Vad är taco?

Taco är precis vad som hälst du vill ha för fyllning inuti ett tunt vete/majs bröd. Det har inget med kryddningen att göra, även om chili och/eller jalapeno ofta ingår. Även ett Liba-bröd kan bli en taco... grundregeln är att brödet fullständigt omslutar fyllningen, något som på "modern" svenska kommit att kallas WRAP...

I USA kan en vete tortilla vara exact samma som en wrap (men vara farre i forpackningen och kosta mer:eek:) MEN wraps finns i ett oandligt antal varianter medan tortillan alltid har samma ingredienser och antingen majs eller vete mjol. Det ar liksom den enda som varierar i en tortilla och sa finns det farre stora tortillas, medan man hittar fler storlekar pa stora wraps och inga sma.

I USA kan en vete tortilla vara exact samma som en wrap (men vara farre i forpackningen och kosta mer:eek:) MEN wraps finns i ett oandligt antal varianter medan tortillan alltid har samma ingredienser och antingen majs eller vete mjol. Det ar liksom den enda som varierar i en tortilla och sa finns det farre stora tortillas, medan man hittar fler storlekar pa stora wraps och inga sma.

But everything is bigger in Texas, eller hur var det de sade i reklamen. Eller som Svenskamerikanen som var hemma hos brodern i småland på semester undrade, varför är era meloner så små, de väger ju bara 2 kilo? Varpå brodern svarade: Meloner? Det här är våra grönärtor...

Då så kan vi kanske försöka att reda ut skillnaden mellan taco, burrito och enchilada när vi ändå håller på?

Enchiladas ar pulled, eller "shredded", kott och ost inrullat i majs tortillas med rod eller gron, enchilada sas och ost ovanpa och sedan bakade i ugnen

Fajitas ar vanligvis en liten jutjarns panna med kott eller rakor och lok och paprika och sa far man en liten container med tortillas pa sidan och var och en fixar ihop sin egen rulle.

Burritos innehaller refried beans, ris, vanligtvis nagot shredded kott eller kyckling med sallad, salsa och ost inrullat i en tortilla

Tacos kan vara mjuka eller harda (harda ar friterade eller bakade i ugnen for att bli harda) och har nagon form av kott (shredded, fars, grillat, etc) och serveras oftast med refried beans, raa gronsaker som lok, tomater, pico de gallo och ibland ost.

@hastflicka det är nog att förenkla det hela en aning.
Förutom att enchiladas är gratinerade så går det hela liksom in i vart annat med flytande gränser.

gratinera ... ar inte det att "baka i ugnen"?

Det ar hur i stort sett alla Mexican restauranter runt USA serverar de olika ratterna. Nu har jag ju inte atit pa alla restauranter i hela USA, men jag har atit pa manga ... i manga stater, och det ar sa har de normalt ser ut och de har valdigt lite "flytande granser" om man inte sager till att man vill ha sin ratt lite annorlunda. For sjalvklart far man som man vill.:)

Sedan ar kryddningen kanske lite annorlunda eller det finns lite prickly pear nopales (eller ... uhm ... blad, inte frukten alltsa) i fajita pannan, eller att det ingar tomatillos till tacos. Det har ar som jag ar van att de olika ratterna ser ut nar jag gar ut och ater pa Mexican restauranter eller nar en Mexicansk van bjuder pa dem.

Sedan finns det helt klart stallen som serverar burritos man satter ihop sjalv, eller som har helt annorlunda fyllning, men da har de ett tillaggsnamn for att demonstrera att det inte ar "vanliga" burritos.

Intressant frågeställning. Speciellt för någon som inte kör tacokrydda till vanliga tacos:confused::D Ska det vara tacopaj/tacowrap eller annat tacoinspirerat så skulle jag anta att tacokrydda ingår. Annars hårda eller mjuka bröd med sallad&grönsaker och köttfärs/annat kött/veg.alternativ.

Ingen taco utan Gauacamole för mig :p
Jag äter ju bara grönsaker så jag fyller gärna mjuka tortillas med lök, både gul och röd, gurka , majs, paprika ,sallad, riven ost , färska champinjoner och som sagt egengjord guacamole :)
Är tyvärr allergisk mot tomater och chili annars anser jag väl att en tacosås bör finnas med på bordet för det ska vara "tacos" antingen köpt eller en egengjord
Likaså nachos med smält ost :d och även hårda skal
Jag gillar Tubes bättre en de "vanliga" hårda tacoskalen för det är lättare att äta dem :D
Jag brukar göra enchiladakryddad kyckling och tacokryddad köttfärs till mina söner som till skillnad från mig (som är vegetarian) är kötteterianer :p

@Philosophia Jag tycker att den här frågan börjar nå nya höjder, alternativt nya djup.

Vilken var frågan du ställde? Det vill säga, exakt vad undrade du om tacos och utifrån vilka premisser och försanthållanden?

Tänker vi oss sas ett slags tacorealism, enligt vilken det finns ett sant svar på frågan om vad tacos är, som är oberoende av människors erfarenheter av entiteter som benämnts som taco?

Tänker vi oss, vidare, att tacons essens är en och densamma oavsett om folk är överens om vilken den i så fall är, eller inte?

Eller undrade du helt enkelt vad vi som svarar TYCKER är det som gör en taco till en taco? (Många tycks svara på just den frågan. Själv hade det inte fallit mig in att frågan kunde tolkas så.)

Intressant frågeställning. Speciellt för någon som inte kör tacokrydda till vanliga tacos:confused::D Ska det vara tacopaj/tacowrap eller annat tacoinspirerat så skulle jag anta att tacokrydda ingår. Annars hårda eller mjuka bröd med sallad&grönsaker och köttfärs/annat kött/veg.alternativ.

Visst finns det "taco krydda" har ocksa, men det ar bara chili, vitlok, lok pulver och oregano, paprika, cumin, salt, peppar och "red pepper flakes" och de flesta har de kryddorna hemma och pa restaurant ar det olika mycket av det som ingar. Sjalv har jag aldrig kopt "taco kryddor".

Vissst ja, Guac :d Guacamole och crema (eller sour creme) ingar for det mesta i Enchiladas och Fajitas och pa de flesta restauranter far man fragan om man vill ha det till Tacos.

gratinera ... ar inte det att "baka i ugnen"?

Det ar hur i stort sett alla Mexican restauranter runt USA serverar de olika ratterna. Nu har jag ju inte atit pa alla restauranter i hela USA, men jag har atit pa manga ... i manga stater, och det ar sa har de normalt ser ut och de har valdigt lite "flytande granser" om man inte sager till att man vill ha sin ratt lite annorlunda. For sjalvklart far man som man vill.:)

Sedan ar kryddningen kanske lite annorlunda eller det finns lite prickly pear nopales (eller ... uhm ... blad, inte frukten alltsa) i fajita pannan, eller att det ingar tomatillos till tacos. Det har ar som jag ar van att de olika ratterna ser ut nar jag gar ut och ater pa Mexican restauranter eller nar en Mexicansk van bjuder pa dem.

Gratinera är i regel att baka i ugnen med ost ovanpå.

Det stavas förresten gjutjärnspanna. Gjutjärn som i gjuten av järn. ;)

@Philosophia Jag tycker att den här frågan börjar nå nya höjder, alternativt nya djup.

Vilken var frågan du ställde? Det vill säga, exakt vad undrade du om tacos och utifrån vilka premisser och försanthållanden?

Tänker vi oss sas ett slags tacorealism, enligt vilken det finns ett sant svar på frågan om vad tacos är, som är oberoende av människors erfarenheter av entiteter som benämnts som taco?

Tänker vi oss, vidare, att tacons essens är en och densamma oavsett om folk är överens om vilken den i så fall är, eller inte?

Eller undrade du helt enkelt vad vi som svarar TYCKER är det som gör en taco till en taco? (Många tycks svara på just den frågan. Själv hade det inte fallit mig in att frågan kunde tolkas så.)
Att det skulle kunna finnas en sann taco bortom mänskliga konstruktioner känns inte rimligt. Se STS. Så man skulle kunna hävda att fråga nr två är den enda som går att svara på. Om man inte gör ett antagande om att det finns människor med tacomässigt tolkningsföreträde, vars förståelse av en taco är den sanna.

Att det skulle kunna finnas en sann taco bortom mänskliga konstruktioner känns inte rimligt. Se STS. Så man skulle kunna hävda att fråga nr två är den enda som går att svara på. Om man inte gör ett antagande om att det finns människor med tacomässigt tolkningsföreträde, vars förståelse av en taco är den sanna.
Jag hade nog inte kommit att tänka på tacon bortom mänskliga erfarenheter och språk, om det inte vore för detta med tacons essens.

Utifrån vardagligt prat, tror jag att vi ofta flyter lite mellan att tänka och prata som om tex taco och risotto finns bortom konstruktionerna, och som om de inte gör det. (Samma fenomen kan tex också tolkas som ett slags maktkamp om språket och tolkningsföreträdet.)

Det som egentligen förvånar mig mest är svaren som säger "för mig är taco". Jag har liksom aldrig tänkt mig att det är så tacos så att säga funkar, eller språket.

Jag hade nog inte kommit att tänka på tacon bortom mänskliga erfarenheter och språk, om det inte vore för detta med tacons essens.

Utifrån vardagligt prat, tror jag att vi ofta flyter lite mellan att tänka och prata som om tex taco och risotto finns bortom konstruktionerna, och som om de inte gör det. (Samma fenomen kan tex också tolkas som ett slags maktkamp om språket och tolkningsföreträdet.)

Det som egentligen förvånar mig mest är svaren som säger "för mig är taco". Jag har liksom aldrig tänkt mig att det är så tacos så att säga funkar, eller språket.
Jag vill inte vara den som är den, men är det egentligen möjligt att tala om ords betydelse bortom människors förståelse av dem?

Ords betydelse tänker jag per definition är socialt konstruerad, eftersom språket är en mänsklig skapelse.

Med det sagt kan man ju tycka att det finns de som har tolkningsföreträde när det gäller vad ord betyder, men i slutändan innebär väl det bara att när vissa säger "för mig är taco" så har de rätt, och andra fel?

Jag vill inte vara den som är den, men är det egentligen möjligt att tala om ords betydelse bortom människors förståelse av dem?

Ords betydelse tänker jag per definition är socialt konstruerad, eftersom språket är en mänsklig skapelse.

Med det sagt kan man ju tycka att det finns de som har tolkningsföreträde när det gäller vad ord betyder, men i slutändan innebär väl det bara att när vissa säger "för mig är taco" så har de rätt, och andra fel?
Nu var EGENTLIGEN inte min förståelse av @Philosophia s fråga vad jag blev road av att redogöra för. Jag undrade hur hon menade med frågan, samt funderade över vilka förståelser av densamma som står att finna i tråden.

Det här med begreppsrealism är ju knepiga saker, och handlar förstås inte nödvändigtvis om ord. Men ord underlättar ju pratet, det gör de allt.

@Philosophia

Precis det har jag också reagerat på (och fnissat lite åt). Om någon frågar Vad är en Irish coffee så svarar man kaffe, whiskey, grädde. Inte "För mig är en Irish coffee" osv. Vad är en taco är ju en faktafråga där svaret litet majs/vetebröd med fyllning borde duga som faktasvar, oavsett hur man kryddar eller vad man lägger i, det kan förstås variera.

Precis det har jag också reagerat på (och fnissat lite åt). Om någon frågar Vad är en Irish coffee så svarar man kaffe, whiskey, grädde. Inte "För mig är en Irish coffee" osv. Vad är en taco är ju en faktafråga där svaret litet majs/vetebröd med fyllning borde duga som faktasvar, oavsett hur man kryddar eller vad man lägger i, det kan förstås variera.

Men eftersom det finns tex tacopaj så blir det ju fel.
Ett bröd med fyllning kallar jag en wrap.
Tror de flesta skulle bli förvånade om man bjuder in till tacokväll och serverar tonfiskröra i tortillabröd.

Att jag säger för mig är tacos färs med tacokrydda betyder inte att jag tycker andra har fel, det är bara den kopplingen jag gör med ordet.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka