Vad är taco?

Philosophia

Trådstartare
Självfallet vet jag vad taco är, men vad utgör dess essens? Är det kryddningen eller är det sättet att äta, dvs. lägga upp maten på majsbröd? Eller är det en kombination?

Det var dagens upplaga av SvD som fick mig att fundera. Jag har alltid tänkt mig att taco är hur man äter - i majsbröd - och att kryddningen egentligen är sekundär och ett resultat av att det är en mexikansk rätt. Men i dagens SvD presenteras ett tacorecept som endast har den likheten med taco att man använder tacokrydda och jalapeños (fläsksida i ugn och friterad fisk).

Så vad är taco?

Hmm, säger du "ska vi äta tacos?" så kommer jag anta att det är klassisk tacokryddad plock som vi äter i hårda majsbröd eller mjuka tortillas. Däremot så använder iaf jag det även för att benämna viss kryddning, tex om man gör tacopaj (för mig = klassisk matpaj men med innehåll och kryddning inspirerat från taco).

På de ungefär två restauranger (i Sverige) där jag äter tacos ibland, kan det vara lite vad som helst som dock alltid ligger i/på ett litet mjukt bröd/tortilla. Jag har uppfattat den lilla mjuka tortillan som sas essensen.

Svensk Santa Maria-taco är i så fall inte taco, eftersom bröden är hårda.

För mig; spiskummin, det är taco och dess krydda för mig.
(Sedan kan jag äta det med hårda eller mjuka bröd alternativt nacho-chips)

När amerikaner och australier lagar taco i Masterchef är den gemensamma nämnaren ALLTID ett litet mjukt majsbröd.

"A taco is a traditional Mexican dish composed of a corn or wheat tortilla folded or rolled around a filling. "

https://en.wikipedia.org/wiki/Taco

Edit: eller förresten, när jag ser wiki - jag kan inte svära på att det aldrig är vetemjöl i Masterchef. Men ett litet bröd är det.

På de ungefär två restauranger (i Sverige) där jag äter tacos ibland, kan det vara lite vad som helst som dock alltid ligger i/på ett litet mjukt bröd/tortilla. Jag har uppfattat den lilla mjuka tortillan som sas essensen.

Svensk Santa Maria-taco är i så fall inte taco, eftersom bröden är hårda.

"harda" tacos ar helt enkelt friterat (eller nu I modern tider nar man vill halla ner fetthalten) bakad tortillas. Tortillas ar gjorda antingen av vete eller majs.
Fyllningen variererar I all oandlighet, men gillar man Mexican mat vill man oftast anvanda jalapenos, kummin, och cilantro (kommer inte ihag vad det ar pa Svenska) I kryddningen.
Kott ar oftast pulled, men fars eller bitar forekommer ocksa. Liksom fisk, fagel och bara fran vaxtriket.

För mig är det kryddan. Angående bröd äter jag både hårda skal, tortillas, nachochips och pitabröd, beror på vad jag är sugen på så det är inget specifikt bröd jag kopplar ihop med tacos :p

Taco är precis vad som hälst du vill ha för fyllning inuti ett tunt vete/majs bröd. Det har inget med kryddningen att göra, även om chili och/eller jalapeno ofta ingår. Även ett Liba-bröd kan bli en taco... grundregeln är att brödet fullständigt omslutar fyllningen, något som på "modern" svenska kommit att kallas WRAP...

Hmm, säger du "ska vi äta tacos?" så kommer jag anta att det är klassisk tacokryddad plock som vi äter i hårda majsbröd eller mjuka tortillas. Däremot så använder iaf jag det även för att benämna viss kryddning, tex om man gör tacopaj (för mig = klassisk matpaj men med innehåll och kryddning inspirerat från taco).
Precis så tänker jag också.

För mig är det kombinationen, dvs tacokrydda (spiskummin och ordentligt med chilihetta) och tortillabrödet (jag äter aldrig med hårda skal numera, jag tycker inte det är gott).

Men jag kan också ta tortillabröd, fylla det med älgskav (eget, inte från frysdisken :yuck:), en annan krydda samt annan sås och kalla det kebab :D

"harda" tacos ar helt enkelt friterat (eller nu I modern tider nar man vill halla ner fetthalten) bakad tortillas. Tortillas ar gjorda antingen av vete eller majs.
Fyllningen variererar I all oandlighet, men gillar man Mexican mat vill man oftast anvanda jalapenos, kummin, och cilantro (kommer inte ihag vad det ar pa Svenska) I kryddningen.
Kott ar oftast pulled, men fars eller bitar forekommer ocksa. Liksom fisk, fagel och bara fran vaxtriket.
Cilantro = koriander.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka