vad är stressframkallande nu?

höstmåne

Trådstartare
jag tycker verkligen synd om min häst just nu.
han blir väldigt lätt stressad, dock blir det bättre och bättre, jag har ägt honom i 2½ år.
just nu är han jättejobbig. steppar och kan inte stå stilla. svår att lasta, försöker dra iväg med mig mm.
det verkar som alla situationer han bli stressad i blir 100 gånger värre just vid denna årstiden.
och jag kan inte komma underfund med vad det är som utlöser det hela.
hur kan en häst ena dagen stå lugnt och snällt när jag gör iordning honom ena dagen, och andra dagen steppa omkring som om han hade tusen jordgetingar efter sig. ?

det är ingenting med omgivningen, inga miljöbyten, inga foderbyten, inget nytt, han har redan hållt på att fälla i över en månad osv.
vad är det just denna årstiden, denna tiden som får honom att se varenda litet stressmoment som att stå 10 min i stallgången som världens undergång och han måste bara därifrån.
jag förstår inte, och jag vill ju så gärna hjälpa honom.
ingen som känner igen betéendet? :(

det blir ju trots allt mer å mer vår, min toka kan bli hel niprig vissa dagar å nästan sova andra, även om det är samma väder.. men det har väll lite med vårkänslor och omställningar för dem (i kroppen å så)att göra. bara ta det lugnt själv å försöka va så lugn som möjligt. kanske behöver han nått vitamin tillskott åxå? de kan ju inte skada å undersöka. :cool:

Vårkänslor?
Hästarna i vårt stall brukar alla bli ber eller mindre galna när solen tittar fram och fåglarna kvittrar.. :D
Likaväl som de blir det de dagar när det är jättekallt, solen skiner och snön gnistrar på vintern. Det är _inte_ läge att ta galopp över fälten då om man inte spänt säkerhetsvästen och störtkrukan! :p

/cranberry

Min pålla blir likadan denna årstid, jag har kommit på att det är pälsfällningen i hennes fall. När jag har givit extra B-vitamin så har allt lugnat sig inom någora få dagar.

men. visst. vårkänslor. hästarna blir spralliga.
men. jag tycker inte det känns riktigt rätt ändå.
han har fällt jättelänge och det har inte varit några problem, så varför nu?
han blir så stressad så att han ibland blir aggressiv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 444
Hästhantering Min medryttarhäst är en kallblodstravare som lätt går upp i stress. Jag har jobbat med honom i ett år nu och vi har gjort enorma...
Svar
12
· Visningar
1 756
Senast: holymary
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 453
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar