vad är stöd på yttertygel egentligen?

Fannih

Trådstartare
fredagsfundering.
Vad vill man uppnå?

Hästen tar stöd av tygeln= vilar sitt huvud? tar balans mha stödet?
hästen använder bakdelen mer?

Vad behöv stödet till egentligen enligt er?

har ridit några lektioner i min skola nu, känns bara som att vi skall lära oss bära hästens framdel med yttertygel..
"mer stöd" "mera ben" är det enda som sägs, aldrig att vara känsligare eller mer lyhörd :(

Sv: vad är stöd på yttertygel egentligen?

Stöd=kontakt. Inte hjälp att hålla upp huvudet. Och inte alltid nödvändigtvis sträckt tygel heller.

tänker ganska lika som dig. men för alla ridlärare/instruktörer verkar stödet vara en helt annan sak. Dvs stöda upp hästens framdel, iaf känns det som att stödet finns där för att göra det enklare, vilket bara gör det värre. man arbetar hästen i munnen istället för att hjälpa den arbeta med bakdelen öht.

detta gör mig arg!

Jag tror att många, jag är absolut en av dom, har lite svårt med nyansskillnaderna i ridning. Både när man rider och när man undervisar.

Om du frågar dina tränare så vet de säkert att man ska rida hästen bakifrån och fram. Att hästen ska SÖKA en kontakt med yttertygel- det är inte ryttaren som ska blåhålla i den.
Har du provat att stanna upp under lektionen och fråga exakt VAD tränaren vill att du ska göra och VARFÖR?
För just kommentarerna "ben,ben,ben" och Yttertygel är sånt som dom slänger ur sig för att alla säger så. Mer ben betyder ju "mer bjudning" egentligen. Hästen kommer inte ordentligt bakifrån. Men varför gör den inte det och hur ska ryttaren åtgärda det? Då blir det svårt. För det kan ju finnas tusen anledningar! Och lösningen är ju aldrig att klämma mer med benen. När tränare skriker "ben, ben" menar dom kanske "energi, energi"?

Och herregud vad alla är på en om yttertygel! Men samma sak där. Vad ska jag göra och varför. Yttertygel kommentaren betyder att man inte har koll på yttersidan och att hästen inte är mellan hjälperna (min tolkning....) Kan vara allt från att man håller för mycket i innertygel, borde driva mer med innerskänkel, sitter snett i sadeln, går med för mycket med ytter arm och tappar ramen- you name it.

Fråga dina tränare exakt vad dom är ute efter. Vad är problemet? Tvinga dom att tänka. För i min enfald tror jag att det är terminologin de använder som gör att det blir missförstånd. För det är en ju en klar skillnad mellan stöd och stödhjul, precis som det är skillnad på mjuk kontakt och glappig tygel.

Och det är lätt att rida i teorin men så jäääääää......svårt i verkligheten. Tycker jag:laugh:

Stöd = sug i min värld. Hästen ska kännas liksidig och ha lika mycket sug i bägge sidorna. Hästen möter handen, och ger mig lika mycket som jag ger tillbaka. Därför ingen handridning, hård hand = hård mun.

Det är ett stort ansvar för ryttaren att ha ordning på sin sits och vara stabil i kroppen så att axlar och armbåge kan fjädra i den utsträckning hästen behöver för att inte bli stum i steg, mun och genom kroppen.

Den berömda yttertygeln! Jag har som filosofi att yttertygeln ska hjälpa hästen med balansen, hur mycket beror på hästens utbildningsståndpunkt. En häst i frihet vrider hals och huvud utåt för att balansera sig när den svänger. När vi sitter uppepå den blir hästens sätt att bära oss felaktigt om den får göra som den vill ;) dvs kan leda till skador. Vår yttertygel blir då att ersätta hästens vilja att ställa sig utåt (den har ju ingen aning om att det är bättre för den att belasta innerbak vid vändningar när den har oss på ryggen - det måste vi visa den). Genom att ställa och böja hästen försätter vi den alltså i ett balansproblem och vi kan hjälpa den genom kontakt/stöd i yttertygel. Ju högre utbildning/samling desto mindre hjälp behöver den, men överger man yttersidan helt tappar hästen balansen och tryggheten i att ryttaren "hjälper till". Yttertygeln är alltså inget självändamål, utan en hjälp!

En liten reflektion bara. Det vi i allmänhet kallar stöd i handen, kontakt med hästens mun osv är för mig en annan sak, det har man även när man rider rakt fram (eller inte beroende på inriktning av ridning) men när man rider på böjt spår måste någonting ersätta hästens natur att balansera sig med huvudet utåt.

Senast ändrad:

För mig så gör ett stöd på yttertygeln att hästen spårar. Har man inte stöd på yttertygeln när man ställer hästen inåt är det lätt att bogen faller utåt.

skrev ett långt inlägg igår, men vårt kära internet ville bara crasha hela tiden..

Grejen är den att jag går en djurlinje var ridning hör till utbildningen, annars skulle jag inte rida där.
En gång red jag en ponny som klassas som skänkeldöv o lat, red henne utan skänklar och på väldigt lätt o lång tygel. Ponnyn gick jättefint och ridläraren berömde mig för att hon gått så piggt o bra fram, jag påpekade att hon är en spegelbild av hur man är som ryttare o att hon verklgen är känslig.
Åt nästa som skulle rida sa hon att komihåg att man måste ha starka ben då man rider ponnyn.
Fastän hon sett hur bra det gick utan kraftiga hjälper verkade hon inte inse ett j*vla skit!

hur frågar man man på ett snällt sätt varför?
hur säger man något snällt utan att en ridlärare tar illa vid, och tycker att man är uppkäftig eller liknande?

Varför inte bara säga "jag håller inte alls med, när jag red hästen och fick beröm för hur hon gick, reda jag med väldigt små hjälper och inget skänkelstöd och då tyckte du ju att hon gick bra". Så får ridlärare svara utifrån det.

Stöd är ett missvisande ord.
Jag gillar ordet "kontakt" bättre för det tycker jag säger mer om vad man eftersträvar.
Korrekt kontakt är inget ryttaren ska TA, det är något hästen ska SÖKA sig till. =sökning =bjudning =aktivitet bakifrån som går genom hela hästens kropp.
Och kontakt vill man ha i bägge tyglarna. Men på ett böjt spår underlättar det att ha en yttre ram för att hålla bogen på plats så inte hästen förböjer sig.

Din irritation över ridskolan smittar av sig... Jag blir också lite arrrrg på såna ridlärare... :mad:

Detta hör kanske inte hit, men jag lärde mig som liten att rida på en (billig) ridskola med outbildad lärare. Vi använde gramaner så at tyglarna HÄNGDE LÖSA, samt halsförlängare så spänt som det går. Jag lärde mig bli hård på handen, att gräva med skänklarna och rida med händerna. Hästarna sågades ner "i form" och hade ont i ryggen (flera skumgummilager under sadlarna).

FY FAN. Har nu 15 år senare försökt att verkligen lära mig rida, och har turen att vara medryttare på en riktig läromästare som är mycket känslig. Har äntligen lärt mig att rida hästen bakifrån och "fånga upp" framifrån. Åtminstone den häst jag rider behöver inte just nåt från mig då han en gång är genomriden. Han går stadigt i form utan att jag gör annat än "styr" med mjuka händer och nästan lösa tyglar.

Som tur är har ovannämnda stallet slutat. puh. Men synd är det att så många lär sig så fel, och sen är det dubbelt så svårt att ändra sig.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
969
Senast: Bison
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 847
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka