Sv: vad är stöd på yttertygel egentligen?
Jag tror att många, jag är absolut en av dom, har lite svårt med nyansskillnaderna i ridning. Både när man rider och när man undervisar.
Om du frågar dina tränare så vet de säkert att man ska rida hästen bakifrån och fram. Att hästen ska SÖKA en kontakt med yttertygel- det är inte ryttaren som ska blåhålla i den.
Har du provat att stanna upp under lektionen och fråga exakt VAD tränaren vill att du ska göra och VARFÖR?
För just kommentarerna "ben,ben,ben" och Yttertygel är sånt som dom slänger ur sig för att alla säger så. Mer ben betyder ju "mer bjudning" egentligen. Hästen kommer inte ordentligt bakifrån. Men varför gör den inte det och hur ska ryttaren åtgärda det? Då blir det svårt. För det kan ju finnas tusen anledningar! Och lösningen är ju aldrig att klämma mer med benen. När tränare skriker "ben, ben" menar dom kanske "energi, energi"?
Och herregud vad alla är på en om yttertygel! Men samma sak där. Vad ska jag göra och varför. Yttertygel kommentaren betyder att man inte har koll på yttersidan och att hästen inte är mellan hjälperna (min tolkning....) Kan vara allt från att man håller för mycket i innertygel, borde driva mer med innerskänkel, sitter snett i sadeln, går med för mycket med ytter arm och tappar ramen- you name it.
Fråga dina tränare exakt vad dom är ute efter. Vad är problemet? Tvinga dom att tänka. För i min enfald tror jag att det är terminologin de använder som gör att det blir missförstånd. För det är en ju en klar skillnad mellan stöd och stödhjul, precis som det är skillnad på mjuk kontakt och glappig tygel.
Och det är lätt att rida i teorin men så jäääääää......svårt i verkligheten. Tycker jag