Vad är "snällast"?

E

ewa_85

Vad är \"snällast\"?

Hej!
Jag har grubblat å grubblat... :confused: men inte blir jag nå klokare..

Vad är eg "snällast/mildast" åt hästen, islandsbett(stångbettet), kandar, pessoa eller pelhalm?

Och hur olika är deras inverkan till skillnad mot varandra? (hoppas att jag inte rörde till det...?)

Som jag har uppfattat detså är pessoa mildare.. eller?? :confused: Är bara nyfiken... ;)

Tacksam för svar!//Ewa

Re: Vad är \"snällast\"?

ok, enl. mig är det rätt snällt... har det till mitt vbl sto å det funkar kanon =) men det är ju olika för varje individ ;)

Det är som du säger olika för varje individ...ett visst bett kan vara jättemilt på en häst o jätteskarpt på en annan :)

har inte ridit så mkt på några av dom, men pessoa tycker jag INTE om.. finns ju inget stopp på hävstången ju :crazy:

Inget av de betten är särskilt snälla...

Var jag tvungen att välja så skulle det bli en rak kandarstång.

ok. jobbigt bara å ha två bett i munnen.. måste man ha det?? :confused:

ok, inte delta delta.. kom inte på vad det heter... kedja? rem?

Jag tycker inte om pessoa, för det blir lixom inget stopp när du tar i tyglen, hellre pelham isåfall!

passoabettet är inget bett med hävstångseffekt så det är ju kanske inte så konstigt

det går alldeles ypperligt att ha en kindkedja på ett pessoabett

islandsbett(stångbettet),

Är ett snällt bett, förutsatt att ryttaren har en bra hand. Detta bett ger överhuvudtaget ingen påverkan när den är orörd, men bettet är inte starkare än vad ryttarens han gör det till.

pelhalm? och kandar

Kommer på andra plats, men fungerar annorlunda och ger mer tungpåverkan än det isländska. Bla Brent B är småförtjust i det isländska stångbettet just därför att det kan lämna hästen ifred när ryttaren tillåter det.

Fungerar både över nacke samt i mun, avsaknaden av kedja gör att bettet kan blli väldigt starkt och har även ställt till med skador i hästamunnar. Fast det är iofs inte bettets fel, snarare ryttarens då.

Du behöver inte ha två bett i munnen på hästen, det går bra att rida enbart på kandarstången!

Men raka stänger kan vara svåra att svänga på eftersom när du tar i ena tygeln så hänger andra sidan med också.

Hå¨ller med! Pessoa är dåligt tycker jag! Det är ju ofta väldigt tjockt, och så finns inget stopp på hävstången!

Inget bett är ju skarpare än handen som håller i tygeln!

ett pessoabett går alldeles utmärkt att ha med kindkedja ;) :mad:
ett pessoabett med kedja i jämförelse med kandarstång m kedja och pelham m kedja är mkt milt!
islandsbettet vet jag tyvärr inget om.

Jag upplever pessoa-bettet som sämre eftersom man inte kan göra en ordentlig eftergift på det. Hästen känner bara mer eller mindre effekt av hävstången, den slipper oftast aldrig helt ifrån den, vilket leder till att hästen inte vet när den har gjort rätt.

Trots detta låter jag min medryttare rida på pessoa-bett, med kedja, för hon har inte lärt sig hur man gör en riktig eftergift än och då upplevs kandaret och pelhamstången som för skarpa av min häst. På pessoabettet accepterar min häst bristen på eftergift bättre.

Men allteftersom hon lär sig rida med mer oberoende hand så ska hon gå över på vanligt tränsbett.

Jag tycker det är okej att experimentera med olika bett så länge man är lyhörd för hästen och man vet att ridning på vanligt tränsbett är målet.

mvh Jessica

Säger såhär: Beror på vad du har för hand. Är den mjuk eller hård? Rörlig eller stilla? Beror på om man kan hantera betten. En som inte gillar pessoat, kan kanske inte hantera det, vet hur man skall rida på det. Samma gäller dom andra betten.

Prova dig fram, vad hästen trivs med och vad du kan hantera!
Jag rider själv på ett tredelat eggbett m fasta ringar, det trivs min häst på och jag kan hantera det :)

Lycka till!

Kram Favina :bump:

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar