Vad är Skolor?

N

NinaochRambo

Ja kanske dum fråga... :o
Men jag blir så irriterad på att alla verkar veta vad det är utom jag?

När man sitter och läser ex hästannonser så står det att hästen gör såna häringa "skolor". Jag antar att det är nån form av dressyrgrej, men exakt vad är det??? :confused::confused:

Sv: Vad är Skolor?

Jag är ju inte direkt bra på sånt här, men det är väl rörelser som typ öppna och sluta? tror jag haha

Vad jag lärt mig är det öppnor/slutor, piaff, passage, piruett och liknande svåra dressyrrörelser. Men jag tror inte galoppombyten räknas.

Jag kan hjälpa dig med ett svar. När man pratar om skolor menar man vanligtvis öppna och sluta i trav. Men man kan också göra skolor i galopp. Men "skolor" omfattar inga andra rörelser.

Skolor är alltså ett samlingsnamn för både öppna och sluta som är 2 separata men liknande röresler.

Och då kan jag tillägga att öppna och sluta är samlande rörelser.
Öppna rids vanligen "rättvänd" men kan även ridas förvänd. Sluta rids rättvänd, förvänd samt diagonal.

Immer

kl

Öpppna och sluta i alla gångarter.

De som håller på med klassisk dressyr, typ spanska ridskolan, har också skolor och skolor ovan mark, vet inte exakt vad de säger är skolor men tex. capriole. Det är iaf. inte samma sak som i vanlig dressyr.

OK! :D

Skolor är alltså öppnor och slutor! :idea:
Ha ha va dumt, varför kan man inte bara kalla de öppna och sluta då, det vet jag ju vad de är! :rofl:

Tack så mycke iaf för svaren, nu behöver jag inte funder på det mer! :laugh:

Ja kanske dum fråga... :o
Men jag blir så irriterad på att alla verkar veta vad det är utom jag?

När man sitter och läser ex hästannonser så står det att hästen gör såna häringa "skolor". Jag antar att det är nån form av dressyrgrej, men exakt vad är det??? :confused::confused:

skolor.. det är ngt man tvingas gå i ända från 6-års åldern tills man går ut nian.. ;) :rofl:

näe som de andra sa ôppna och sluta

Jag tror att det kommer lite från andra länder med. I Danmark och på engelska bla. har man olika ord för vanlig sluta och förvänd sluta tex. Då blir det ju lättare att ha ett samlingsord för allt.
Men det är bara som jag tror, det kanske inte alls är så :p

Liknande trådar

Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
722
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 771
Senast: Ninnurur
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 246
Senast: Red_Chili
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Västeråsträffstråden
  • Låna ut pengar?

Hund, Katt, Andra Djur