Vad är rimligt pris för flyg till Island i Januari?

Sv: Vad är rimligt pris för flyg till Island i Januari?

Jag har ridit och jobbat på en tur via ishestar och den var riktigt bra. Men, den är inte med deras egna hästar eller på deras anläggning och då är det en annan grej. Anser att de turer som gården där jag jobbar har på sommaren är riktigt bra. Fina hästar. Men då är jag ju också en aning partisk.

Jag svarade på Jonaz inlägg angående Eldhestar, Ìshestar har jag ingen koll på :)

Jag har ridit och jobbat på en tur via ishestar och den var riktigt bra. Men, den är inte med deras egna hästar eller på deras anläggning och då är det en annan grej. Anser att de turer som gården där jag jobbar har på sommaren är riktigt bra. Fina hästar. Men då är jag ju också en aning partisk.

Bör kanske förtydligas att de få turer på gården jag jobbar leder inte går via varken Eldhestar eller Ishestar.

Angående ridning på Island så är det nog så att de långa turerna (5-6 dagar) för det mesta är bra vilken arrangör man än väljer. Jag har (även om det var ett tag sen) jobbar mkt åt Ishestar på deras långa turer (Landmannalaugar, Kjölur och runt Húsavík bla) och lite åt Eldhestar (eller jag jobbade egentligen åt en som jobbade åt Eldhestar). Jag trivs bättre med Ishestar, omj man ska jobba åt dem men som ridgäst är de nog ganska likvärdiga, beror förstås på vilken tur man väljer.

De korta turerna tror jag framförallt vänder sig till folk som inte har så stor ridvana, dvs hästarna går nos i svans i hyfsat bekväm gångart och är lätta att åka på men är svåra att "rida" på. Det här tror jag gäller för de flesta större företag så jag säger som Jonaz, ska du rida lite kortare försök hitta en mindre gård gärna lite längre bort från Rvk.

Kom på att en bukefalist (även om jag inte sett henne här på ett tag, Drekafluga var äääär du?) jobbat på en gård nära Gullfoss där de annordnar alla möjliga sorters turer, både långa och korta, de längre är i samarbete med Ishestar, jag vet inte hur det är med de kortare, trevliga människor är det i alla fall, har inte riktigt koll på kvalitén på ridningen.

Knapplån
Angående flygpriser är de i princip omöjligt att komma undna med billigare än 2000 tur och retur till island...
Men när de kommer till boende på ön kan man alltid hitta bra priser och kronan ligger fortfarande relativt "bra" till för utlänningar :)

Angående turridning har jag så himla lite erfarenhet att jag nog inte vågar säga verken bä eller bu, men skulle som övriga säger tro att ute på vishan är bäst. Hestheimar är ju ett ställe som ligger på södra som var jättebra, vet inte hur dom har de nu och så har Leirubakki (också södra) fina turer tror jag (fastän dom är kortare, men då lär man ju iväg och på väg mot gullfoss så finns dej u också en del ställen...

Å andra sidan skulle jag inte rekomendera att åka vintertid till ön, hur roligt om mna anländer till snöstorm och blir fast i reykjavik hela tiden ;) MEN det är fint på vinter också såklart..

Haha, inte partiskt eller så ;)

//Petronella

*kl*
Kan inte rekommendera Eldhestar, var där och red en 6h-tur och fick skritta och tölta nån kort sträcka här och var, och då skulle det vara en tur för vana ryttare :crazy: Hade gärna haft lite mer fart!

Kommer inte ihåg riktigt vad vi betalade för resan tyvärr, var där 2008!

Har precis bokat flygbiljett till Island i februari, 2334:– t or med Icelandair.
Kan väl inte skilja sig så mycket i pris med januari? ;)

Vad gäller turridning så skulle jag undvika de stora företagen Eldhestar och Ishestar, den senare har jag erfarenhet av och den var inte kul.
Om man har god riderfarenhet har man tyvärr ingen glädje av att åka runt på en medioker turhäst, jag håller helt med Jonaz där.

Mitt tips är ett litet svenskt/isländskt företag som heter Flygande Pass, de har en hemsida med samma namn skriv ihop orden och lägg .se bakom ;)

Välarrangerade turer på riktigt bra hästar över lag, på vissa ställen bara privatägda hästar. De flesta av deras turer är därför bara för vana ryttare. Nice! :bow:

Jag är ganska säker på att hon jobbade på eldhestar... men kan förstås ha fel.

KL

Om en vecka bär det av till R-vik :D Eftersom resten av sällskapet inte varit på Island innan så blir det klassiskt innehåll på resan så som blå lagunen, gyllene cirkeln, fota norrskensljus, turista i stan och beundra hallgrimskirkja, äta på sjavargrillid. Ska bli sååå mysigt!

Har ni tips på vart det finns trevliga ridsportaffären inne i R-vik? Vet att de hade lite ute i Kringlan och i de flesta "förorts-centrumen", men finns det någon bra centralt?

Nej, Drekafluga jobbade inte på Eldhestar, jag känner de hon jobbat åt rätt väl och de har ett samarbete med Ishestar.

Vad jag vet finns det inga ridsportaffärer centralt (fast nu var det ju ett tag sen jag "gjorde Rvk" förstås. Ástund ligger väl mest centralt av de jag känner till i alla fall. Top rider har väl öppnat en ny butik men jag vet inte vart den ligger.

Efter en snabbtitt på fejjan kan jag konstatera att du har rätt!:D

Okej vad synd, får väl kolla kedjornas hemsida och titta vart butikerna ligger.

Har dreglat runt på flygande pass sajt... Låter helt fantastiskt:love:

Jag var på Island i somras men hittade ingen ridsportaffär inne i Reykjavik. Det var dock lätt att ta sig med buss till Kringlan.

KL
Jag red på Eldhestar och det var ingen hit. Det var löpande band, hundratals människor, stress och jäkt. Ingen känsla, ingen ro. Hästen hade sadel som satt så illa att den åkte fram på halsen i varje nedförsbacke. Vi red länge på en bilväg, så naturupplevelsen bestod av att se naturen på avstånd.
Inte ens nybörjarna i ridgruppen tyckte det var roligt. Det var sådan stress. Jag skulle inte rida där igen.

Red du en kort tur på några timmar eller en flera dagars tur?

Minns inte exakt hur lång turen var, en knapp dag kanske. Eller rättare sagt; den blev mycket kortare än vad den skulle vara.

Men just stressen, folkmängden, löpande band, skynda skynda, var likadan för alla som kom där på morgonen.

Senast ändrad:

Förstår att det inte var någon rolig upplevelse.

Jag har hört från flera håll nu att de kortare turerna verkligen inte är något att hurra för, alltså de som enbart är max en dag, medan de långa flerdagsturerna verkar ha fler fans.

Men jag blev riktigt sugen på turerna flygande pass erbjuder. :d

Ástund ligger på Háaleitisbraut, inte så långt från Kringlan, dock inte alls i den gallerian.
Top Reiter och Hestar og Menn ligger nära varandra nära Víðidalur och missa inte Lífland i Árbær! Hinner ni bara till en är det Lífland som rekomenderas. Bil är dock en fördel om man vill komma till alla dessa. De ligger inte så centralt som sagt.

Glöm inte heller att bada på de fantastiska badhusen. Klart bättre än Bláa Lónið om jag får säga det själv. Laugardalslaug, Árbæjarlaug eller Vesturbæjaraug är mina favoriter.

Märks det att jag är lite avis att jag inte är på väg till ön?? :p

Hestar og menn har flyttat och ligger nu granne med Lifland i Arbaer :)

Själv åker jag tillbaka till ön den elfte om allt går enligt planerna!

Januari eller när jag är klar lokförare typ :cool:
Fasiken vad jag saknar Island :love::love:

Men januari går ju inte. Jag och Spöko ska ju åka bort. Eller ja. Spöko främst. (+att jag kraschat bilen och tappat bort mobilen, hej 10 000 år h-vet :mad: )

Liknande trådar

Fritid Vi planerar att dra med familjen (två föräldrar med två vuxna barn) till Island, denna gången med båt. Vi funderar nu på att åka under...
Svar
16
· Visningar
1 123
Senast: Stinaelin
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 764
Senast: cassiopeja
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 486
Senast: Blossi
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 788
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama