Vad är rimligt att betala?!

A

Apelsinjos

Vad är rimligt att betala för en raskatt egentligen?
Tänker närmast på Cornish rex i detta fallet,som ju rä en ganska ovanlig kattras (!?).

Vad är rimligt att betala? Ligger de runt 5-6 tusen eller är det högre?
Naturligtvis är det ju avvägt om de är utställnigns/avels ämnen etc. Men rent generellt?Skiljer det sig mycklet från olika uppfödare?

Vad ska man annars tänka på när man tar kontakt med en raskattsupofödare?

Jag skulle inte kalla Cornish en ovanlig ras, men allt är väl relativt...
Mellan fyra och åttatusen liger de flesta raser på i pris. Om man tar mer för ovanliga linjer/färger, eller ger rabatt för mindre skönhetsfel, varierar mycket mellan olika uppfödare/regioner.

Vad man ska tänka på beror väl mycket på vad man tänkt ha katten till. Ska man avla bör man fundera på om stammen passar, ev. blodgrupp, föräldrarnas meriter, och hur "korrekt" ungen är.

För alla katter gäller det att den ska vara grundvaccinerad och registrerad vid köp (eller iaf under registrering). Dolda fel-försäkring är det bra om uppfödaren har, då det skyddar både uppfödare och köpare om det visar sig vara något fel på ungen. Fråga hur föräldrarnas temperament är, och hur katterna bor, och ungarna hanteras. Det kan göra stor skillnad på en katt uppvuxen med familjen, och katter som hålls separerade i ett stort katteri. Enligt min åsikt är mindre uppfödningar att föredra, då katten troligtvis är mer hanterad, och kanske van vid dammsugare, barn, hundar, eller vad som nu förekommer i ett normalt hem.

Jag kan nog inte riktigt hålla med dej om att kattungen skulle vara mer hanterad om den kom från en mindre uppfödare.
Iallafall inte dom jag kommit i kontakt med.
En uppfödare med katter i allaåldrar och kön som går tillsammans och där det är lite "småstökigt" med ungar och folk som kommer och går, gör att kattungarna blir mer vana vid att det inte alltid är tyst och lugnt som gäller.
Och ska den vara till utställning är det extra viktigt att den tidigt blivit van vid olika katter och folk som kikar på den.

Dom katter jag köpt från en medelstor uppfödare har varit super i temperamenten för avel och utställning.

Dom som kommit från små uppfödare med kanske bara honkatten och medelålders barnlösa utan större umgänge, dom katterna har tyvärr aldrig blivit några utställningskatter. Nerverna har helt enkelt inte hållit.

Men som sagt, det är min erfarenhet.

Roligt att du är intresserad av denna underbara ras!!!
Du kommer inte ångra dej om du köper en kisse!

Jag har själv två cornishar (+4 bebisar) och har just startat en liten uppfödning
.
Priset ligger oftast mellan 5000kr och 6000kr.
Det är vanligast men oftast ligger det på 5000kr om föräldrarna nu inte är importerade, då är de ju dyrare.
(I Stockholm är de oftast dyrare vad jag har hört och de är mer eftertraktare av stockholmare har jag märkt).

Har du fler frågor så svarar jag gärna (om jag kan...).

Definitionsfråga liten uppfödare... :)
Med stor uppfödare menar jag "kattfabriksliknande", dvs där alla katter inte går tillsammans med familjen, utan lever i enskilda grupper. Vi har haft stora problem med att ställa ut våra honor från sådana uppfödare, för att de inte är hanterade tillräckligt som ungar.

Men en för liten uppfödning, à la en hona och kull varannat år, är väl inte heller optimalt. Jag vill iaf att mina katter ska växa upp med familjen, vad det nu innebär av människor, andra katter, och hundar och barn och vad som nu kan tillhöra...

5000:- är väl ett bra snittpris. Sedan finns det varationer allt från 3000:- till 15000:-. Priserna varierar så otroligt mycket beroende på vilken ras det handlar om. Rexar ligger mellan 5000 och 6000 kronor.

När det gäller devon rex skiljer man väldigt sällan på avels-, sällskaps- och utställningskatt. Man tar ofta samma pris för alla och man sänker priset om katten är defekt (har svansknick, navelbråck eller liknande).

I de flesta raser försöker uppfödarna ligga ganska lika i pris, men man får nog förvänta sig att betala mer för en kattunge efter importföräldrar än för en med icke-importföräldrar.

Eftersom du är intresserad av cornish rex skulle jag rekommendera dig att kika in på Nordiska Rexringens hemsida (www.rexringen.nu) och även på Rexuniteds hemsida (www.rexunited.com). Där finns generell info om rasen samt listor på uppfödare. Det finns även utlagt vilka uppfödare som har kattungar just nu.

Viktigt är personkemin men uppfödaren. Man kan få så oerhört mycket hjälp och stöd av en uppfödare och det kan behövas ibland öch då är det viktigt att man drar något sånär jämt med varandra. Ställ frågor, om allt. Inga frågor är dumma. Fråga om rasen har några särskilda problem (sjukdomar, allergier etc). Det kan vara viktigt att ha lite koll på sådant utifall att den egna katten skulle bli sjuk en dag.

Kolla hur kattungarna beter sig i sin hemmiljö och kolla hur modern är. Verkar hon ha bra temperament? Iaktta alla katterna hemma hos uppfödaren. Katternas beteende speglar uppfödaren.

Liknande trådar

Övr. Hund Viktor fyller ju tre i sommar, och ska han göra något MT är det ju dags att fundera på det på allvar nu. Det finns eg inte så himla...
Svar
1
· Visningar
1 044
Senast: dpmatte
·
E
Övr. Katt Jag är galen i Cornish rex och har seriösa planer på att bli ägare till en dylik varelse i framtiden. Visade glatt upp söta aliens på...
Svar
8
· Visningar
1 720
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10