Vad är "raw wild oat"?

ylvali2

Trådstartare
Finns det i Sverige? Om inte - vad kan det ersättas med? (läser frukostrecept på utrikiska...)

Sv: Vad är "raw wild oat"?

Exakt vad står det i receptet och vem har skrivit det? "Wild Oats" är inte bara vildhavre utan det är ett märke också. Så är det Wild Oats som har skrivit receptet så är det inte så konstigt ifall de vill att man ska ha deras produkter i deras müsli. ;)

Men vildhavre är ju inget konstigt i sig. Att det ska vara raw innebär väl bara att det ska vara obehandlat, dvs inte rostat eller så.

Vänd dig till i princip vilken spannmålsodlare som helst, så kan du med viss typ av arbetsinsats få obegränsat med vild(flyg)havre framåt sensommaren.
Nävars, jag skojar bara.

Det är ogräs som sticker upp ute på gärdena, ofta ser man en människa med plastpåse som plockar alldeles strax innan skörd. Flyghavre är inte tjänligt som varken djur eller människoföda och ska insamlas och brännas.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700299.HTM

Tänkte också på flyghavre men jag misstänker att det inte är rätt översättning i det här sammanhanget. Ska se om jag hittar receptet igen.

Här är det:
Ingredients
Raw wild oats
Chia seeds
Toppings of choice (I like nuts, berries, dried/fresh fruit,
cocoa powder, cinnamon, homemade granola, vanilla,
shredded coconut, etc)
Several small mason jars
Milk of choice (hemp, rice, almond, coconut, raw cow,
whichever you prefer)
Preparation
Fill the mason jar halfway with raw wild oats.
Add a tablespoon of chia seeds.
Mix it up!
Pour in milk until you reach the top of the oats, leaving
space for toppings. (I like to add homemade granola into
my jars.)
Add your additions of choice and put on the lid.
Leave in fridge overnight.
In the morning, add in more milk if you fancy.
Stir it up and enjoy! Bon Appetit!

Senast ändrad:

Jag kan inte tänka mig att vildhavre är samma sak dom flyghavre? Det senare är väl inte ens spannmål tror jag.

Nä, det kanske inte är samma sak. Vid lite efterforskning hittar jag en avena sativa som benämns som wild oat, medan flyghavren heter avena fatua.

Raw i det här sammanhanget syftar på produkter som inte värmebehandlats över 40 grader, dvs som klassas som Raw (rå föda).

Wild oats kan syfta på märket Wild Oats (http://woats.co.uk), men jag tror snarare att det antingen är flyghavre (fatua) som åsyftas, eller helt enkelt icke-värmebehandlad vanlig havre (sativa).

Fast hur man hittar icke-värmebehandlad havre vet jag inte, all spannmål värmebehandlas så vitt jag vet....

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ På Youtube finns det nu en serie "7 vs wild" på tyska. Men det är en stor succé i Tyskland. Jag följer den och tycker att det är kul...
Svar
1
· Visningar
296
Senast: bettysmatte
·
IT & mobiler Min Samsung A51 börjar bli sliten efter 4 år så jag inser att jag måste börja leta efter en ersättare. Finns det någon som kan hjälpa...
Svar
14
· Visningar
1 470
Senast: Hellhound
·
Mat Hej Nu behöver jag lite hjälp igen. Jag har googlat mig blå utan att riktigt förstå då min engelska inte når hela vägen. Jag ska resa...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 630
Senast: Sel
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?