Vad är ok att ta betalt utan erfarenhet?

Pontus

Trådstartare
Tanken är att jobba med att åka runt och klippa andras hästar på beställning, på observera kvällstid t.ex 16:00-21:00 då folk slutat jobbet.

Jag hade i början tänkt att ta ca 200 kr, för en halvklippning och 350 för helklippning (detta pris iom noll erfarenhet) eller är det för lågt? håller hus i Göteborg.

Senast ändrad:
Tanken är att jobba med att åka runt och klippa andras hästar på beställning, på observera kvällstid t.ex 16:00-21:00 då folk slutat jobbet. har förövrigt annan erfarenhet gällande hästar och dess hantering. man är enbart dum om man inte vet hur hästar fungerar innan man börjar med något sådant här förövrigt.
Jag hade i början tänkt att ta ca 200 kr, för en halvklippning och 350 för helklippning (detta pris iom noll erfarenhet) eller är det för lågt? håller hus i Göteborg.

Vill du göra det lätt för dig men ändå vitt skulle jag kika på olika varianter av egenanställning. Ett företag jag använder har minsta möjliga faktureringsbelopp 350kr och sköter då "allt" pappersarbete åt dig, allt du behöver göra är typ att fylla i vem som ska faktureras och för vad.

Med det som bakgrund hade jag tagit 350 för halvklippning och mer för helklippning.

Vill du göra det lätt för dig men ändå vitt skulle jag kika på olika varianter av egenanställning. Ett företag jag använder har minsta möjliga faktureringsbelopp 350kr och sköter då "allt" pappersarbete åt dig, allt du behöver göra är typ att fylla i vem som ska faktureras och för vad.

Med det som bakgrund hade jag tagit 350 för halvklippning och mer för helklippning.
Så min intiala tanken va rätt låg gällande pris om man säger så då, men det är tanken, att bli egenanställd,

Så min intiala tanken va rätt låg gällande pris om man säger så då, men det är tanken, att bli egenanställd,
Alltså du får ju ta hur lite du vill om det känns bättre för att kunden inte ska klaga över ev randigt resultat, men det måste ju vara en summa du kan fakturera genom ditt egenanställningsföretag, jag har bara kollat på ett sådant, möjligt att minimibeloppet skiljer sig mellan de olika.

Häromkring ligger helklippning utförd av rutinerad person med bra maskiner på 500-800kr. Det händer att gymnasieungdomar tar 300kr också men då förstår jag inte hur de kan göra det vitt och ändå känna att de får betalt för tid och slitage på grejerna

Alltså du får ju ta hur lite du vill om det känns bättre för att kunden inte ska klaga över ev randigt resultat, men det måste ju vara en summa du kan fakturera genom ditt egenanställningsföretag, jag har bara kollat på ett sådant, möjligt att minimibeloppet skiljer sig mellan de olika.

Häromkring ligger helklippning utförd av rutinerad person med bra maskiner på 500-800kr. Det händer att gymnasieungdomar tar 300kr också men då förstår jag inte hur de kan göra det vitt och ändå känna att de får betalt för tid och slitage på grejerna
har beställt hem en ordentlig maskin, den ligger på ca 4500 så kvalitee är det iaf..

Tanken är att jobba med att åka runt och klippa andras hästar på beställning, på observera kvällstid t.ex 16:00-21:00 då folk slutat jobbet.

Har du verkligen NOLL erfarenhet?

Nu har jag tidigare erfarenhet av att klippa, men det var många år sedan. Skulle jag ge mig på att tjäna pengar på det så skulle jag klippa gratis tills dess att jag kände mig säker på att kunna leverera ett bra resultat och då börja ta vanliga priser. Skulle jag misslyckas med en betalande kund så får den klippningen vara gratis.

Har som sagt inte startat detta ännu, går i starttankar inom kort.
Med noll erfarenhet är ju risken rätt stor att du klipper ett öra, ett hudveck eller annat. Hur ser försäkringarna ut?
så fram tills dess har jag med 100% säkerhet
Har du aldrig klippt förr alltså?
Även om du tänker ta låga priser så blir det ju konstigt att ta betalt för något du inte kan?
Först får du ju lära dig att klippa innan det kan bli tal om att ta betalt för det?
Har klippt, får men noll erfarenhet på hästar. men självklart, samtidigt kan man resonera så här blir det dåligt = gratis, blir det bra = en liten slant då man samtidigt ska betala av klippmaskinen (dyr) men jag förstår va du menar.

så fram tills dess har jag med 100% säkerhet

Har klippt, får men noll erfarenhet på hästar. men självklart, samtidigt kan man resonera så här blir det dåligt = gratis, blir det bra = en liten slant då man samtidigt ska betala av klippmaskinen (dyr) men jag förstår va du menar.

Att resultatet blir dåligt är nog många beredda att chansa på om det är billigt. Jag vet flera som klipper snabbt och ganska slarvigt, men är billiga och har gott om kunder. Det finns många som nöjer sig med att pälsen blir kortare och inte bryr sig om att det blir snyggt. Nu senast på Gbg Horse Show så var det hästar som hade fula klippningar, och då är det ändå internationell tävling.
Jag tror inte att det är kvaliteten på klippningen i sig som avgör utan snarare kvaliteten på hästhanteringen. De jag vet som kan tjäna pengar på fula klippningar är alla riktigt bra hästmänniskor. De klarar av att göra sin fula klippning på ett säkert sätt på mer eller mindre alla hästar.

Jag har många års erfarenhet och får kunder för gott rykte och de hittar mig genom kontakter.

Tar 600kr för halvklipp och 800kr för helklipp inkl ben och huvud. Har en stor maskin och en liten.
Jag hinner inte så mycket då jag redan har 2 jobb. Jag stoppar pengarna i fickan.

Att resultatet blir dåligt är nog många beredda att chansa på om det är billigt. Jag vet flera som klipper snabbt och ganska slarvigt, men är billiga och har gott om kunder. Det finns många som nöjer sig med att pälsen blir kortare och inte bryr sig om att det blir snyggt. Nu senast på Gbg Horse Show så var det hästar som hade fula klippningar, och då är det ändå internationell tävling.
Jag tror inte att det är kvaliteten på klippningen i sig som avgör utan snarare kvaliteten på hästhanteringen. De jag vet som kan tjäna pengar på fula klippningar är alla riktigt bra hästmänniskor. De klarar av att göra sin fula klippning på ett säkert sätt på mer eller mindre alla hästar.

Fast ärligt (genuint intresserad) ..
om man totalt skiter i att klippningen kan bli lite ful - varför klipper man då inte lika gärna själv ?
Det kostar liksom inte mer än att anlita ngn som har noll rutin att klippa . Dessutom då inte särskild erf att klippa just hästar öht ? Situationer som kan uppstå, känsliga områden , hästar man åker ut på för att bara klippa - aldrig träffat . Samtidigt som man då inte klippt hästar innan ?
Jag fattar inte . Det låter vansinnigt varför man skulle tycka upplägget känns rimligt ? Både utifrån "säljaren" och kunden i detta scenario ? :confused:

att TS i fråga inte har erf att klippa häst enligt egen utsago, ekvivalerar jag med att denne i stort därmed inte rimligen heller då har erf att kunna klippa "snabbt" på en lite krånglig häst ?

Eller vad menar du med din reflektion ? :confused:

F.ö så de jag känner som är stadigt etablerade med erf och klipper snyggt, snabbt och proffsigt avsäger sig hästar som öht inte är klippbara av andra inkl hästägare osv dvs de brukar vara tydliga med att hästarna inte ska vara "invänjningsprojekt" .

Senast ändrad:
Fast ärligt (genuint intresserad) ..
om man totalt skiter i att klippningen kan bli lite ful - varför klipper man då inte lika gärna själv ?
Det kostar liksom inte mer än att anlita ngn som har noll rutin att klippa . Dessutom då inte särskild erf att klippa just hästar öht ? Situationer som kan uppstå, känsliga områden , hästar man åker ut på för att bara klippa - aldrig träffat . Samtidigt som man då inte klippt hästar innan ?
Jag fattar inte . Det låter vansinnigt varför man skulle tycka upplägget känns rimligt ? Både utifrån "säljaren" och kunden i detta scenario ? :confused:

Det kan ju vara så enkelt att min tid är värd mer pengar än den som klipper. Säg att jag är ridlärare och drar in 2000 kr på att undervisa en timme, den som klipper tar 500 kr för en timme. Då är det ju betydligt mer ekonomiskt att betala för klippningen än att jag gör det själv.
Det kan vara så att man har en häst som är svår att klippa och man klarar det inte själv. Eller så har man någon typ av bekymmer med kroppen/hälsan som gör att man inte kan klippa själv.
Man kanske bara behöver köra av det värsta en gång varje vinter, och då blir det inte lönsamt att köpa egen maskin.

Att däremot låta någon utan ordentlig hästerfarenhet och ett gediget säkerhetstänk klippa, det är något annat. TS skriver bara att hen inte har erfarenhet av att klippa hästar, hen kan ju fortfarande ha god erfarenhet av hästar som djur och kunskap nog att hantera själva maskinen säkert.

@As_Vegas som sagt så kostnaden att hyra en klippmaskin och klippa själv är inte mer än 300 typ .
Om det handlar om tidspress att låta ngn annan klippa så känns det exemplet inte aktuellt öht i TS fall eftersom den enligt utsago ska utöva servicen på tider hästägaren kan vara med .

Oavsett din kontring så nej - jag hade aldrig anlitat ngn som aldrig klippt hästar att utföra den servicen på mina hästar som sagt .
Om man som ditt exempel tex inte vågar klippa själv pga krånglig häst ?
Hur i hela friden skulle det då vara logiskt att anlita ngn som dessutom inte klippt hästar tidigare ? :confused:
Jag ser inte någon logik i det öht faktiskt .

Senast ändrad:
@As_Vegas som sagt så kostnaden att hyra en klippmaskin och klippa själv är inte mer än 300 typ .
Om det handlar om tidspress att låta ngn annan klippa så känns det exemplet inte aktuellt öht i TS fall eftersom den enligt utsago ska utöva servicen på tider hästägaren kan vara med .

Oavsett din kontring så nej - jag hade aldrig anlitat ngn som aldrig klippt hästar att utföra den servicen på mina hästar som sagt .
Om man som ditt exempel tex inte vågar klippa själv pga krånglig häst ?
Hur i hela friden skulle det då vara logiskt att anlita ngn som dessutom inte klippt hästar tidigare ? :confused:
Jag ser inte någon logik i det öht faktiskt .

I det inlägg av TS som jag svarade på så resonerade hen som så att om klippningen blir dålig kunde de få den gratis. Jag menade då att det inte nödvändigtvis måste bli så himla snyggt för att folk ska vara villiga att betala. Däremot måste hästhanteringen vara bra och säker.

I ett inlägg innan dess har jag redan ifrågasatt hur TS tänkt sig att det ska fungera att ta betalt för något hen inte kan.

Läste du bara mitt svar på ett av TS inlägg och inte de inläggen som kom före och hörde till?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka