Vad är normal vikt för en fjording/isis?

sthu

Trådstartare
Vad är "normal" vikt på en fjording och/eller islandshäst, runt 140 cm hög? Klart det är olika och individuellt, men det finns ju så många andra "normalvärden" så några siffror om vikt borde ju också finnas.
Hur stor omkrets runt magen har era fjoringar / islänningar, i bra form?

Håller ju på att banta ponnyn och tänkte att det känns lättare om man har något slags mål. Givetvis tittar jag på honom varje dag och ser om han ser bra ut i hullet eller inte, men just nu är det bara päls överallt så det är svårt att se. Jag mäter runt magen 1 gång/vecka och räknar med formeln (omkrets*2)*längd/11900 för ett ungefär på vad han väger. Inte så exakt, men ett ungefär.
Fler formler kanske kan vara kul att testa med!

Sv: Vad är normal vikt för en fjording/isis?

Jag har en rejäl isis på 143 cm i mkh. Han väger i dagsläget 415 kg o det tyckte veterinären var lite för mkt. Han ska gå ner till ca 360-370 kg. Så det blev till att dryga ut hösilage-ransonen med fri tillgång på halm för tuggbehovets skull. Han får vitaminer o mineraler utöver detta. Jag köpte ett viktmåttband i en hästaffär som man enkelt mäter hästens vikt med runt magen. Kan jag rekommendera, jättelätt o hålla koll på vikten samt att hästen inte tappar för mkt vikt.

Sv: Vad är normal vikt för en fjording/isis?

Oj! Under 400 kg! Oops, då ligger vi i lä! Ponnyn min är visserligen ganska grov, och hälften isis, hälften fjord, men ändå.. Bara 138 cm hög. Just nu väger han ca 490 kg, har gått ner nästan 80 kg redan. Kan säga vi är halvvägs kanske.

Jag inhandlade ett viktmåttband häromveckan, riktigt kul att mäta o greja! Första gången jag mätte räckte inte siffrorna för vikt till, så snacka om fet ponny :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka