Vad ar ni lärt er/era hästar i dag?

P

pannkakssmet

Ja, jag undrar just vad rubriken säger.

Jag startade eftermiddagen med att longera den äldste gubben.
Det var ett tag sen sist och jag var lite ringrostig. Han däremot spelade ringrostig, men det var kul att se den gamle herrn låtsas att inte förstå vad "proo" betyder. Han som annars brukar vara snabb att stanna.
Han lärde sig tillochmed att acceptera den otympliga kapsonen tillslut, men läder i hela ansiktet är ändå inte riktigt hans grej sa han efteråt. :smirk:

Sedan skulle jag testa om shettisdamen var longerad, jag har nämligen inte hunnit testa det än. Snön har nämligen räckt henne till manken hela vintern. :crazy:
Först var hon inte riktigt med på noterna och hon fick springa av sig lite på linan innan vi tränade kommandon. Det verkade inte riktigt som att hon hade gjort det förr men hon lärde sig otroligt fort.

När jag lämnade damen i hagen så kom unghästen (som är 4 nu, det börjar bli dags att inse att han inte är mattes bäbis längre...:angel: ) fram.
Jag kom på att jag kunde testa att stryka över honom med shettisdamens grimma. Det klarade han galant. Mellan bakben och över huvudet och överallt!
Då hämtade jag en plastpåse för att testa om det gick. Och efter lite lock och pock och lek så gick det lika bra som med grimman. :banana: Han stoppade till och med ner hela huvudet u påsen och tyckte det var jättekul!

Så ser dagen ut när man har världens bästa hästar! :love:

Så vad har ni lärt er(a) idag?

Sv: Vad ar ni lärt er/era hästar i dag?

Min bäbis har fått lära sig att blodet efter en jakt inte är farligt även om det luktar fara. Mötte på det och stod i det tills hon lugnade sig och då gick vi vidare. Vill inte ha en häst man inte kan rida på om dom råkat slakta en älg/rådjur i närheten.

Mitt 15-åriga halvblodssto har f.f.g. kunnat gå ensam i hagen! Jag köpte henne i oktober i fjor, och enligt förra ägaren så tyckte hon det var superläskigt och blev superstressad av att bli lämnad ensam både i stallet och i hagen. Nu har hon vant sig vid att stå ensam i stallet när jag är ute och rider mitt andra sto (jag har bara två hästar), men fram tills idag hade jag ännu inte testat att ha henne ensam i hagen.

Men idag fick mitt andra sto lite lätt kolik, och jag tog in henne på stall. Och 15-åringen gick lugnt kvar ute i hagen! Inga problem - jätteskönt :)

Dessutom så har hon idag också lärt att gå över läskiga vägbroar med strömmande, forsande vatten under - men hon gick mitt i vägbanan för säkerhetsskull ...

Det måste vara en riktigt stor sak att komma över! Det lär ju locka fram starka flyktinstinkter.
När vi hade slaktat en ko här undvek jag att rida åt det hållet med hästarna. Jag vill gärna vara på den säkra sidan.

Stretcha. Och denna dam är rädd om benen efter att ha blivit skrämd vid ett försök till böjprov. Så det har tagit ett tag bara att få lyfta hovarna för att kratsa i lugn och ro. Men stretchingen gick bra även om hon tyckte att det var lite underliga rörelser. Vet förresten någon om björk på något sätt är farligt/onyttigt för hästar att äta? Hon stretchar nämligen sig själv väldigt bra uppåt efter björkgrenar på trädet på gårdsplanen :) .

Att ensilagebalar med tillhörande lös plast som blåser i vinden inte bits :D . Inte så lätt att veta när man bara är 3 år gammal!

Lärt och lärt.. Hm.. Jag funderar för fullt om jag har lärt henne något i dag. Nja jag tror inte det.
Vi har i alla fall övat mycket på att springa fort fort :D :rofl: Det var roligt :banana:

Jag tror inte att björkträd är farligt att äta. Sök på Foder-forumet så hittar du säkert nåt där.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 254
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat