Vad är nästa steg efter hasledsinflammation?

U

Ultima

Min isis, 7 år, är inne på sin andra behandling med tuppkam och kortison i hasen. (Behandlas även vä framknä & kota, men det är troligen sekundärt).
Om hon nu blir ohalt på denna behandling - vad skulle ni göra efter detta? Röntgen är ua, fina plåtar så spatt är uteslutet. Men för mig känns ledinflammation som typiska symtom på ett annat grundproblem, så vad är bäst som nästa steg? Kiroprakter/ET för att leta och lösa låsningar? Ultraljud för att kolla ligament etc? Bara försöka rida till henne för att få bättre liksidighet och bakbensaktivitet? Eller nåt annat? (Tänderna är nyss genomgångna, hon har haft lite problem där, men det är åtgärdat) Ligger ju lite ekonomi i det hela också, om man t ex vill försöka få ultraljud på samma självriskperiod. Men går försäkringsbolaget med på det när det är så diffusa frågeställningar?

Tacksam för all funderingar, erfarenheter och åsikter.

Sv: Vad är nästa steg efter hasledsinflammation?

PS till mitt eget inlägg,
Kanske till och med gå vidare och röntga högre upp - bakknä? Rygg? Eller ger UL av SI-leden mer info... Det är en djungel detta med diffusa hältor och oliksidighet. Hästen har alltid varit svår i högervarv sp nu är jag orolig att detta är en jättegammal grej som plötligt gör mer väsen av sig:cry: Hon har fått ett föl där jag inte vet så mycket om fölningen, och då kan det väl hända knepiga saker med bäcken och liknande...

Men för mig känns ledinflammation som typiska symtom på ett annat grundproblem

Ja, det är ju inte ovanligt.

Vilka symptom har du haft på hästen från början?

Jag har varit och ultraljudat + röntgat min häst för snart 3 veckor sedan. Symptomen på honom var att han inte ville arbeta ordentligt med höger bak, han tog kortare steg med det benet, och han var också spänd i ryggen. Han visade sig ha en sekundär inflammation i knäet men grundorsaken i vårt fall var artros i SI-leden.

Är mycket nöjd med kliniken för de var totalt inställda på att verkligen hitta orsaken och inte bara behandla symptom. Tipsar gärna via pm om du är intresserad för de ligger i Västra Götaland.
Har även bekanta som åkte dit med sin häst efter att ha varit ett antal gånger på annan klinik som bara behandlat symptom. De fick också äntligen veta vart det urspriungliga felet fanns.

Symtomen var diffusa, väldigt snubblig, stum i ridningen, bet fast i bettet höger sida. 2 gradig Bp-reaktion vä has, släcktes vid bedövning. Vet tycker hon är halt vid longering hö varv, det är mer än vad jag kan se själv. :crazy:

PM:a gärna. Jag tänker gå vidare. Problemet är bara som sagt var man börjar och om försäkringen täcker vidare detektivarbete på klinik om hästen skulle visa sig ren efter denna behandling som jag mest ser som symtomatisk...

Senast ändrad av en moderator:

Du kan ju alltid ringa ditt försäkringsbolag och fråga hur de ställer sig till saken. Säg som det är, att du misstänker att det bara är sekundärt och att du vill vara säker på att problemet inte kommer tillbaka om du sätter igång igen.

Förresten så har du PM.

Hur ser hovarna ut? Fel form och vinklar för hästen påverkar hela vägen upp.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Är dålig på hovar och har svårt att bedöma detta. Hon har aldrig haft synliga problem med hovarna/hovkvalitet och jag har haft en hovslagare under många år som jag litar på, han är seriös, noga och allmänt respekterad - men visst - kanske vore bra med second opinion. Eller att jag åtminstone diskuterar problemen med min hovslagare.

De flesta hovslagare är bra. Men det finns de som anser att alla hästar har rak tåvinkel och att alla hästar ska ha samma höjd både på insidan och utsidan. Kan bara tänka mig vad som sker med en snebelastning nerifrån hovarna och uppåt och vad det kan ställa till med :eek:
Låt gärna någon mer titta på hovarna och som kan läsa av hoven på rätt sätt. Det behöverju inte vara det men man ska ju inte utesluta något....

Rolle
IpL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka