Vad är lämpligast att Vaccinera mot?!

S

sara89

Hej!
Jag undrar vad som är lämpligast att vaccinera mot & hur ofta ska man vaccinera? :crazy: Jag har läst lite på internet om vacc, men allt verka ju nästan lika viktigt.. :confused:

Tack!

Sv: Vad är lämpligast att Vaccinera mot?!

Influensa och stelkramp är viktigast.
Och om du ger hösilage bör du vaccinera mot botulism.

Immer

det som står ovan, jag ska också vaccinera min häst mot kvarka nu :)

Bra tankew med botulismen ,men jag har pratat med min vet. och många andra också och att vaccinera mot det är inte tillräckligt för det kanske bara som min vet sa att det räcker bara till 40% så det kostar mer än det smaka. Jag ger mina bra hösilage för jag har hästar med astma så jag kan inte ge hö pga dammet mvh Jessi

Som jag förstått det finns det ett antal olika arter av botulism, och vaccinet skyddar bara mot några av dem. Men varför riskera att hästen blir sjuk av att smittas av något som en vaccination hade kunnat rädda den ifrån?
När hästen väl är grundvaccinerad (3 sprutor med en månads mellanrum) behöver man bara revaccinera en gång om året. Det medför inga större kostnader.
Man kan inte se eller lukta på hösilaget om det finns botulismbakterier i det. Så bara för att det ser bra ut och luktar gott så är det inte riskfritt.

Immer

Tack för era svar! :bow: Vaccinerar man bara en gång per år, eller är det från vacc till vacc? :cool:

Influensa: grundvaccination 2 sprutor (enligt SvRF) eller 3 sprutor (eller vaccintillverkaren), därefter en gång om året.

Botulism: grundvaccination 3 sprutor med en månads mellanrum, därefter en gång om året.

Stelkramp: har ingen aning om grundvaccinationen, och tror att det räcker att revaccinera vart tredje år (eller vid skada).

Det är bra om man kan få in alla vaccinationerna på samma dag, så behöver veterinären bara komma en gång. Mina egna hästar är inte synkroniserade ännu, men jag tänker jobba på det.:D

Immer

Okej, Då var det som jag trodde då! :D

Liknande trådar

Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
995
Senast: Zevzan
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 820
Senast: Stergo
·
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka