Vad är korrekt klädsel vid körtävling?

ameo

Trådstartare
Moderator
Min lilla ponny ska gå rikskvalitetsbedömning till helgen och jag ska köra honom där. Min klädsel ska vara "som vid körtävling", men VAD innebär det???
Hade förmodligen inte korrekt klädsel vid kvalitetsbedömningen (fick en fråga från domaren om min utrustning, som jag inte förstod :o , men antar att det gällde mina kläder - jag hade inte hittat någon som helst info om vad som gällde i råd o anvisningar), men det gick ju bra ändå... :p
Känns ju lite mer viktigt att man är korrekt klädd på riks, där det förhoppningsvis finns lite publik också.

Sv: Vad är korrekt klädsel vid körtävling?

Vid körtävling ska du ha huvudbonad, handskar (ej vita), långärmat och förkläde. Sedan får du ha nästa vilka kläder som helst. Men ska du klä upp dig är ju kavaj att föreslå! Jag tror inte du MÅSTE ha långbyxor men det rekomenderas eller nåt sånt..är inte säker!

Tack för svar!
Ska försöka förhandla bort förklädet - behöver ju inte ha groom heller.
resten ska väl vara genomförbart. Det är hjälmtvång, så huvudbonaden är redan vald...

Men ett förkläde fixar du lätt av en stuvbit filt från en affär, eller en sönderklippt pläd från en mack! Det ska vara så långt att det går nedanför knäna. Vik in kanten längst upp, sy en söm så det blir plats att stoppa i ett bälte. Stoppa i ett bälte. Klart! :)

Själv köpte jag en bit mörkblått yllefilttyg på IKEA för någon hundralapp när jag sydde mitt körförkläde, och sätter ihop det gör jag med kardborrband i ryggen, för jag hittade inget bra bälte.

Lätt som en plätt, som sagt!

LYCKA TILL!

:banana:

Jag tror inte att det får finnas reklamtryck av något slag på klädseln heller. Och inte kortärmat. (Fast det har man väl inte ändå så här års). :p

Hej Ameo!

Jag antar att du kör rockard, och då ska det inte vara "för fint", alltså man svidar inte upp sig som om man hade finvagn.

Hjälm på huvudet, håret uppsatt. En vit polo eller skjorta med en enfärgad enkel tröja eller jacka i mörk, neutral färg. Prydliga byxor (ej jeans) och ett par enkla välputsade vanliga promenadskor eller jodphurs. Och så handskar och körförkläde förstås.

Och körförklädet syr du som sagt lätt själv. Det ska vara relativt långt och nå om nästan hela midjan, och knytas bak.

Du kan alltså ha samma kläder på överkroppen som när du visar hästen vid handen. Praktiskt!

En fråga från en ovetande, varför ska man ha förkläde och varför är inte jeans prydliga (inte ens svarta?)?.

Att ha körförkläde är en gammal tradition som kom till för att tömmarna inte skulle smutsa ner kuskens kläder! :)

Dessutom höll förklädet kusken varm och torr när det regnade eller snöade.

:banana:

Du får ju ha jeans! Men dom syns ju ändå inte under förklädet...Jag tror inte dets tämmer med att man inte ska prydliga kläder när man kör rockrd. För jag får alltid högre poäng på presentation när jag har kavaj än när jag och groomen har något lakadant, lite fräsigare! Och precis som står skrivet, förklädet är riktigt skönt att ha när det är kallt!!!

Förkläde eller filt över benen är väl vad som krävs på körtävling.

Ska man vara riktigt petig så finns det en ungefärlig dresscode till varje sorts vagn.

Till rockard eller annan enklare vagn så ska man mycket riktigt vara lite ledigare klädd: "sportigt klädd" - givetvis hel, ren och prydlig, men inga långklänningar och liknande.

Groomen ska aldrig ha klänning/kjol även om man är tjej och kusken är finklädd. Groomen ska alltid vara klädd så att den kan hugga i och laga vagnen mm om något händer under färd och då är det inte lämpligt med kjol.

Till finvagnar, givetvis finare kläder och hattar.

Tackar för alla engagerade svar.
Jag har fått klart att jag INTE behöver ha något förkläde. Tycker bara att det verkar totalt onödigt och behöver som sagt inte ha det.
Ska ha på mig vita byxor, marinblå långärmad tröja, hjälm och mina gymnastikskor = samma som jag har på mig bnär jag visar hästen för hand. Jag har inte så mkt hår att sätta upp - det syns knappt utanför hjälmkanten... :p

Så nu hoppas jag bara att underlaget i ridhuset inte ska vara för tungt för lilleman att släpa runt matte i rockard i och samtidigt kunna röra sig så bra som han kan...

(kommer förmodligen inte titta in i den här tråden nåt mer)

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 159
Senast: cirkus
·
L
Gravid - 1år Behöver bara skriva av mig och passar samtidigt på att fråga om nån annan suttit i samma sits? Jag har varit sjukskriven lite till...
Svar
14
· Visningar
1 388
Senast: Nisse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix