Vad är - Glidledsartrit BB?

3

333

även här frågat vet. men ej fått ett svar som jag förstått helt å fullt, hur påverkar det en häst å .. ja skriv vad du vet om det - Tack!-:banana:

Sv: Vad är - Glidledsartrit BB?

Glidlederna sitter i hasen, artrit betyder ledinflammation, alltså hasledsinflammation, bb betyder båda bak....min häst har även fått den diagnosen & blivit behandlad för det ett par gånger & är nu fri från det....

Se mitt svar på din andra fråga. Återigen -it som betyder inflammation och art står för articulatio som betyder led. Artrit = ledinflammation. Hasen motsvarar vår häl och består av dels en stor gångjärnsled och dels flera glidleder alltså benplattor med brosk emellan. De ska glida mot varandra litegrann vilket fungerar som stötdämpning.

hur ser prognosen ut om vet behandlat med "rätt medicinering"? och hästen ej visat hälta sedan dess, är igång och fungerar bra- risk för återfall?

Det får du fråga din veterinär om som vet hur det ser ut i just din hästs fall.

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
544
Senast: Grazing
·
Katthälsa Hej! Jag ska ringa vet o fråga också, men vill även fiska lite svar här. Vi har kikat på en kattunge, som visade sig ha ett tångbett...
Svar
13
· Visningar
945
Senast: Mojma
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 430
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10