vad är för gammalt ?

lobell

Trådstartare
Jag behöver en ponny så att jag och bonusdottern kan rida ut i skogen ihop.
Fick svar idag om en foderponny, en Connemaravallack på 21 år som är frisk och fräsch.
Vi skrittar bara långa skogspromenader ca 2-3 ggr i veckan ca 1½-2 timmar.
Nu till frågan: Är ponnyn för gammal eller e det en bra ålder med tanke på vad vi ska ha den till?
Har en New forest på 19 som är väldigt pigg och tycker att hennes ålder e en fördel då vi bara rider för att det e kul att komma ut i skogen.
Vad tycker ni?

Sv: vad är för gammalt ?

Är han frisk och han fixar det du har tänkt så kör på, det är ju enklare med foder än köp på en såpass gammal häst.
Blir nog en bra läromästare:)

Sen det tråkiga att ni fäster er vid en häst som är gammal, men på samma gång vet ni ju att han bara är till låns, att han ska tillbaka någon gång och för endel är det lättare då rent känslomässigt även om man givetvis älskar sina foderhästar.

Det jag tänker lite på är att bonusdottern är 11 år och om hon e som min 15-åring så kanske intresset svalnar lite runt 14-15 års-åldern, och då passar det ju kanske bra med en äldre häst som kanske kan gå som sällskap sen.
Sen måste jag berätta om grannen som hämtade en ponny på 28 år, pigg som bara den och när tjejerna rider så kommer min 19-åring på efterkälken :)

Är ponnyn pigg och hel är den åldern inga problem. På ridskolan finns en ponny som är 23 år och han går lektioner varje dag. Det som är viktigt med äldre hästar är att de hålls i gång hela tiden och inte blir stående ett längre period.

det går säkert hur bra som helst! jag har själv fått hem en 22årig welshponny som reds fem dagar i veckan varav ett riktigt dressyrpass innan jag lånade honom som sällskapshäst. Har riditi lite på honom och han är jättetrevligt! skönt med en världsvan häst till barnen :)

det blir nog jättebra med en äldre ponny som inte kräver lika mycket motion som en yngre häst.

Här i krokarna finns det en 30årig gammal häst som får sin dagliga promenad och är hur pigg som helst. Så en 21åring behöver inte sjunga på sista visan redan i år.

Jag måste säga att är dottern bara intresserad av att rida ut, och kanske även ganska ny som hästintresserad så är det en fördel om hästen är lite äldre. För det första är den erfaren och kanske inte heller i behov av träning och annat i någon större grad, dessutom är det ju jättebra för hästen själv att få komma till ett sådant hem. Men ffa är det ju också så att om dottern blir mer ridintresserad sen, mer erfaren och kanske vill börja träna, så är hästen natuligt kanske så pass gammal att den inte behöver säljas vidare utan får sluta sina dagar som en glad skogsmulle.

Ja tror oxå att det kan passa bra :)
Ägaren har haft honom sen han var 10, och har nu märkt att han inte är intresserad av dressyr och vill helst ut i skogen, så det känns ju som att han passar oss.
Och han är vaccinerad , försäkrad och har pass.
Får ha honom en längre tid på foder och om jag vill köpa honom senare skulle det bara röra sig om en symbolisk summa.

Säger som nån annan sa, det är ju dumt att ni fäster er vid en häst ni kanske inte kommer kunna ha kvar så länge.

Men, i övrigt tycker jag inte att det är något problem med åldern. På ridskolan jag växte upp på hade vi en 27-åring som gick knattetimmar 3 dagar i veckan så, det är inga problem

Fast det där fattar jag inte riktigt...att det e synd om jag fäster mej...
Många köper unga hästar som dom kanske måste sälja av olika anledningar..En ung häst behöver ju inte vara en garanti för att man ska ha den i 30 år menar jag.
och om allt passar har jag tänkt köpa honom och sen ha honom som sällskap om barnens och mitt hästintresse finns kvar.

Nej, men chansen att en häst som redan är 21 år drabbas av något och måste tas bort är ju betydligt större än att en 15-åring gör det. Jag tycker bara att det är dumt att utsätta sig känslomässtigt för det, speciellt om det är ett barn som är inblandat också.
Hur man än vrider och vänder på det är ju oddsen för en 21-åring sämre än för en yngre.

Men, jag tycker som sagt inte att åldern är något problem för vad du vill använda den till.

Förstår väl lite vad du menar, men tycker kanske inte att jag ska tveka för vad bonusdottern ska känna om han blir skadad eller dör...hon är 11 år och vet att hästar inte lever för alltid.

Sen har jag ju en 10-årig häst och en 1-åring, vad ska jag göra när den blir 21 och börjar bli gammal för då kommer ju 1-åringen att vara i bonusdotterns ålder? :D

Oro för hästarnas hälsa kommer man nog aldrig ifrån , samma med ens barn :)

Jag undrade nog mest om rasen Connemara är en stark typ av ponny som klarar av att ridas ut på skogspromenader vid den åldern.

Jag har bara köpt gamla o erfarna hästar...men man måste ju som sagt räkna med, att de kan bli sjuka/gå bort...och se till att hästen har en bra försäkring...tycker att det är viktigt, när man har barn som ska rida, att de har en trygg kompis att lära sej på, så de inte blir rädda och avskräckta...Min äldsta pålle är 17 snart 18 år...och en connemara lever rätt länge och kan vara pigg o fräsch långt upp i åldrarna...Så jag tror det är ok att köpa en så pass gammal häst, och att skritta skogspromenader är bra lågintensiv träning för en häst...bygger både kondis o muskler..

Jag fick svar från några med yngre ponnies oxå men trodde att denna skulle passa oss bra just då den är äldre, erfaren och älskar skogspromenader.
Sen är ju det svårt att veta hur länge 11-åringen är hästintresserad oxå...tänk om hon tröttnar efter ett par år som min 15-åring.
Då står man ju med en pigg ponny som kanske måste hållas igång mer för att må bra....
Då kanske det ändå är dags att låta den gamla få gå som sällskap till den som är 10 nu och att jag skrittar med den i skogen så länge den trivs och orkar.
Och håller intresset i har hon fått börja med en lugn och go ponny som gett henne självförtroende och kanske hon då fortsätter rida den yngre hästen då.

Just att den har alla papper och är försäkrad gör att jag tror det kan bli bra för oss alla, och jag har inget köptvång utan ska få ha den på foder länge.

Min granne tog över en 28-årig ponny till sin 9-åring och då reagerade jag väl lite, även om den är hur pigg som helst.

Vi har en ponny på 23år som fortfarande tränas/tävlar dressyr.
Har är i toppen kondition och gillar verkligen att träna och tävla.

Han vilar 1-2 dagar i veckan, rids i skogen 1-2 dagar i övrigt på banan 3-5 dagar, tävlar 1-2 gånger i månaden.

Jag tror att han kommer att säga ifrån om det blir för mycket!

Mina släktingar har äldre ponnyer som rids regelbundet och tävlas på någon klubbhoppning då och då. Deras hästar är jättefrächa!

jag tycker det låter jättebra.:) är den frisk och hel så har den många goda år kvar.

Tack alla som svarat :)
Jag ska träffa ägaren i veckan och jag tror jag testar

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 737
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 582
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama