Vad är felet?

Monsieur de Mai

Trådstartare
Hej!

Pratade just med tränaren till en av mina hästar och hon berättade att hästen inte känts nå bra i dagens tilltänkta snabbjobb.

Hon hade värmt som vanligt och allt kändes bra... Sedan skrittade hon på banan i ett varv innan käken sattes på och det var dags att göra provstart. Då helt plötsligt kan hon inte trava med bakbenen utan skuttar och passar om vart annat. Hon provade att ta av käken igen, men det var likadant då. Hon provade även att köra ut från banan och prova trava där, men likadant. I skritten märktes dock ingenting.

Hon åkte sedan ner till veterinären eftersom hon trodde det var korsförlamning. Men det visade det sig att det inte var.

Hästen har varit behandlad först en gång i framknä och kota. Då fick hon vila i ca en månad innan hon tränades igång igen och gjorde en start. I loppet tappade hon också travet på upploppet och blev behandlad igen, den här gången i ett bakben, och fick vila i två veckor till innan hon idag skulle gå sitt första snabbjobb.

Det syns ingenting i något ben och hon har ingen feber eller så.

Är det någon som har någon aning om vad detta kan bero på? Tacksam för alla tips och förslag!

:( :( :(

Sv: Vad är felet?

Nästan OMÖJLIG att svara på utan att sett hästen.

Kan det vara humöret? Brunst? Det är ändå ett sto.....:angel:

Såååå svårt, ömmar hon någonstans? Har hon råkat slå i under uppvärmningen och blivit "rädd"? men då skulle förmodligen något sår synts....Muskelont? Kan hon strecha normalt efteråt, eller problem med att sträcka ut någonstans?

Min häst var oxå så där, KANON i värmning och några intervaller, men i det fallet var det hans ena hälsena som inte funkade som det skulle....men då hade ju hästen varit ofräsch ett tag....eran verkar ju fräsch...
Ja du....som sagt.....supersvårt att säga utan att se hästen "in action"...
Men soms sagt, eftersom ni inte hittar något "fel", så skulle jag tippa på humöret, hon "ville" helt enkelt inte....har sett detta på några hästar förr iaf, helt oförklarligt .... om inte det visar sig att hon är likadan nästa gång....

Vet oxå en hel del bra kiropraktorer, Blnge har en KANONduktig kille, verkligen! Sen en bra ET som oxå brukar vara här (som Jari sa, kanske till och med tänker på samma....)

Senast ändrad:

Om jag visste vad fel det var skulle jag tala om det :confused:
Men tyvärr.
Däremot har jag en häst som betett sig liknande.

Hon har haft lindriga (har ej behövt veterinärbehandling, utan räckt med akupunktur och laserbehandlingar som jag gör själv)korsförlamningar vid ett par tillfällen. Vid ett tillfälle när jag skulle köra första travpasset efter att hon verkat okej igen rörde hon sig väldigt skumt, precis som du beskriver. Hon fick då bara skritta ett par dagar sedan var hon bra igen. Förmodligen hade inte musklerna hämtat sig ordentligt.
Ibland när hon blir lite stressad (om hon vill springa fortare än jag vill t ex och jag måste dra i henne) kan hon också göra sådär. Alternativet då är antingen att släppa av henne eller skritta tills hon lugnat sig. Min häst är i full tävlingskondition och är helt fräsch i benen så det beror ju knappast på någon hälta.

I ditt fall hoppas jag att det bara var något tillfälligt och att ni kommer på vad det berodde på.

Svårt utan att ha hästen framför sig... Men om den inte är halt kan ni ta ut en Massör el Et som känner igenom den.
Vet en som är i Dalarna ibland.:angel: (Om det är Tosca du ling vi pratar om)

Jag vill absolut inte skrämma dig, men en fraktur syns inte omedelbart.

Stally här på Buke råkade ut för något liknande, hästen blev tvärhalt i värmningen. Hennes häst hade fått en hasledsfraktur. :cry:

Zandrah skrev:
(som Jari sa, kanske till och med tänker på samma....)

:angel: Massören är jag själv:p ETn bor här i mitt län också... men åker tom ända ner till Skåne..

Ja det är Tosca du Ling vi pratar om...
Om det kanske kan vara något i ryggen som spökar som en massör eventuellt kan märka?

oki skrev:
Om jag visste vad fel det var skulle jag tala om det :confused:
Men tyvärr.
Däremot har jag en häst som betett sig liknande.

Hon har haft lindriga (har ej behövt veterinärbehandling, utan räckt med akupunktur och laserbehandlingar som jag gör själv)korsförlamningar vid ett par tillfällen. Vid ett tillfälle när jag skulle köra första travpasset efter att hon verkat okej igen rörde hon sig väldigt skumt, precis som du beskriver. Hon fick då bara skritta ett par dagar sedan var hon bra igen. Förmodligen hade inte musklerna hämtat sig ordentligt.
Ibland när hon blir lite stressad (om hon vill springa fortare än jag vill t ex och jag måste dra i henne) kan hon också göra sådär. Alternativet då är antingen att släppa av henne eller skritta tills hon lugnat sig. Min häst är i full tävlingskondition och är helt fräsch i benen så det beror ju knappast på någon hälta.

I ditt fall hoppas jag att det bara var något tillfälligt och att ni kommer på vad det berodde på.

Så du tror att det skulle kunna vara korsförlamning ändå trots att veterinären tog blodprov och sa att det inte var det?

Monsieur de Mai skrev:
Ja det är Tosca du Ling vi pratar om...
Om det kanske kan vara något i ryggen som spökar som en massör eventuellt kan märka?
Den och mycket mer... men som sagt svårt att säga här framför datorn...

jari skrev:
Den och mycket mer... men som sagt svårt att säga här framför datorn...

Ja det är klart. Veterinären sa att hon skulle prova att köra henne igen imorgon och se hur hon beter sig. Om allt verkar normalt då skulle vi köra ett till snabbjobb med henne och se hur det går...

Sen efter det får man väl ta ställning till hur man går vidare...
Åh så tråkigt när allt krånglar! :cry:

Välkommen till travets underbara underliga Värld.. Där ingen någonsin blir "Fullärd":D

Nej nej, jag bara jämförde med min häst som betett sig på liknande sätt...Den hästen hade haft en lindrig korsförlamning.

jari skrev:
:angel: Massören är jag själv:p ETn bor här i mitt län också... men åker tom ända ner till Skåne..

Hehe, okej, hmmm...ja ET jag tänkter på behandlar en viss tempraments full skånings hästar:angel: , men han bor inte i Gävle län dock, däremot känner jag väl till en annan dunderkille som bor i ditt län som är SUPERduktig E.T som faktiskt fick fin ordning på en av mina ett tag....han börjar på B iaf ;) Men massören Jari har jag aldrig anlitat!:) (Ännu ;) )

ghost skrev:

Stally här på Buke råkade ut för något liknande, hästen blev tvärhalt i värmningen. Hennes häst hade fått en hasledsfraktur. :cry:

Men vid en fraktur eller fissur blir hästen halt. Denna hästen verkade ju inte vara halt?:crazy:
Min har haft en fissur, han var halt iaf kan tilläggas.....

ghost skrev:

Jag har svårt att tro att det är en fraktur, men man ska ju aldrig säga aldrig. Det är bara att hålla tummarna att det inte är det.

Zandrah skrev:
Hehe, okej, hmmm...ja ET jag tänkter på behandlar en viss tempraments full skånings hästar:angel: , men han bor inte i Gävle län dock, däremot känner jag väl till en annan dunderkille som bor i ditt län som är SUPERduktig E.T som faktiskt fick fin ordning på en av mina ett tag....han börjar på B iaf ;) Men massören Jari har jag aldrig anlitat!:) (Ännu ;) )

Jodå, han bor på gränsen till Västmanland... Och hans efternamn börjar på samma som mitt förnamn:angel:

jari skrev:
Jodå, han bor på gränsen till Västmanland... Och hans efternamn börjar på samma som mitt förnamn:angel:

Hihi, mååååste vara samma, men då har han flyttat! För han bodde i *****färnebo förr! Han är jätteduktig iallafall!

Zandrah skrev:
Hihi, mååååste vara samma, men då har han flyttat! För han bodde i *****färnebo förr! Han är jätteduktig iallafall!

:angel: Han bor kvar där... det är nog bara dina Geografikunskaper som brister lite:p :D
Och jag använder honom och hänvisar en del av mina "patienter" till honom... i mån av tid..

jari skrev:
:angel: Han bor kvar där... det är nog bara dina Geografikunskaper som brister lite:p :D
Och jag använder honom och hänvisar en del av mina "patienter" till honom... i mån av tid..

hahaha:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

OJDÅ! Bäst jag pluggar på min geografi lite:o :o
Nån bild i mitt huvud sade mig att det låg typ uppåt ja hmm,,uppåt! Jag måste slagit huvudet nånstans....men men jag kryper till korset, det gör jag hehe :p
Dax att göra ett besök hos B tror jag, var ett tag sen sist.....

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 217
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 542
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 433
Senast: KAROLIJNAH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur