Vad är fel?

Sv: Vad är fel?

Här nere ersätter försäkringsbolagen provtagning av B/E och även behandling om behandlande veterinär ordinerar det.

Om man själv begär proven mot veterinärens inrådan får man kanske betala själv.

Både borrelia och ehrlichia (anaplasma) förekommer hos häst, men man är tveksam över den kroniska formen av ehrlichios. Jag är också lite fundersam, men i knepiga fall tycker jag iallafall att man bör kolla.

Lycka till!

Tack för dina åsiker och råd :bow:. Ska absolut ta nya prover.

Tack för förklaringen. Han har känts varm på baksidan av knät precis vid ärtbenet, så då kanske det skulle kunna vara karpaltunnel? :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Det kan bli en rejäl inflamation i karpalleden, min hade dubbelsidigt & behandlades hos veterinär. Efter det 2 månaders uppbyggnad igen (travare), sen om hästen var OK vid återkoll kunde vi börja köra snabbjobb. I Maj (4 månader senare) tog vi ut honom i lopp och han travade då personligt rekord. Det har fortfarande inte kommit tillbaka. Men på vissa kan det vara så illa att det krävs op.

Senast ändrad:

Skönt att eran häst har repat sig! Enligt vet så ska allt vara bortbedövat, men min ET som också jobbar på M*larklinken verkade osäker. Vi får se vad vet säger på torsdag.

Ringde nyss och frågade vet och hon var säker på att allt såsom gaffelband och griffelben var helt bedövade flera gånger om. Han har nämligen varit varm över griffelbensbrottet efter vet besöket. Men enligt vet kunde det inte vara problemet...

Det är inte griffelbenet som ligger & trycker på senorna? Har inte läst igenom tråden, hajjade till när det stod om karpaltunneln ( tror tom att det du läst & kopierade från en annan tråd var skrivet av mig & mitt fall ).

Det var det min ET misstänkte. Jag ringde vet och frågade, men hon sa att det är omöjligt. Efter att ha bedövat på 6 olika ställen i frambenet skulle allt ha bedövats bort enligt vet. Förrvirrad :confused:

Hoppas vi kommer fram till nåt på ÅB på torsdag.

Det var det min ET misstänkte. Jag ringde vet och frågade, men hon sa att det är omöjligt. Efter att ha bedövat på 6 olika ställen i frambenet skulle allt ha bedövats bort enligt vet. Förrvirrad :confused:

Hoppas vi kommer fram till nåt på ÅB på torsdag.

taget nån bild? de kan missa.. nämda klinik missade en tandfraktur 2 år på raken, raspade bara & sa att gamla hästar har svårare att tugga. Av slump tog vi ut en distriktare i vinter/våras som plockade ut tanden för hand i 3 delar. Det var f.ö. samma distriktare som skickat in oss med remiss första gången till kliniken. De sa då att det inte fanns nån fraktur & att ingen bild behövde tas.

Undersökningen är gjord på en annan klinik nu. Hon kommer förhoppningsvis att ta bilder på ÅB. Fast det är bilder tagna på brottet på M**larn. Dock inga efter det "läkt", vet sa att det inte behövdes. Vi får se vad den här veterinären tycker. Fast hon verkar vara på det bestämda med att inget är fel i benet då hon bedövat bort allt.

Har nu varit iväg på återbesöket. Inte mycket klokare efter det. :( Hon började med att bedöva runt griffelbensbrottet då jag berättade att han haft ökad värme där under veckan som gått. Fast det var inte troligt då hon bedövat bort det förra gången. Men för att vara på den säkra sidan liksom... Tyvärr ingen reaktion, precis lika halt.

Sen bedövade hon bogleden. Hon varnade oss för att det var mycket nerver i området, och att det hade hänt (även om det var väldigt sällan) att bedövningen även råkat bedöva nerverna. Såklart händer det ju min häst!!!! Helt plötsligt blev han trebent och tappade kontrollen över sitt framben. Han svettades kraftigt fläckvis på benet, och det enda vi kunde göra var att vänta ut att bedövningen skulle släppa.

Så fortfarande har vi ingen aning om vad som är fel. Vet säger att detta är ingen vanlig hälta jag träffar på fyra dagar i veckan och att just nu kan vi bara gissa. :crazy: Benet är uteslutet så nästa gång bedövar vi bogleden igen och letar efter problem uppåt istället...

Så trist att ni inte hittar felet. :cry:

Är också inne på hältutredning med då bla bedövningar. Har varit där två gånger och ska in en tredje nästa vecka. Jobbigt när man inte vet vad som är fel.

Supertråkigt verkligen. Tidigare har han haft 1-gradiga hältor vid böjprov som har kunnat härledas till hovleder och hasleder, men det här är helt annorlunda. Han är kraftigt halt nu stackarn. Hoppas verkligen att nästa besök ger något nu...

Vid nästa besök ska vi ta röntgenbilder.

Hoppas det löser sig med din häst också. Håller tummarna!

Usch, tycker så synd om dig och Kallie Anna!! Hörde att ni inte hört något mer, hoppas verkligen att ni får ordning på det där snart... ge Kallie en krya-på-dig-kram från mig!

Tack så mycket det behöver vi. Var på vårt tredje besök idag, men fortfarande inge klokare :(. Nu är han röntgad i halsen/nacken oxå, och bogen blev bedövad idag. Klinikens hovslagare plockade av honom skorna, men det var inget fel på skoningen heller. När vi provade barfota blev det sämre, när vi provade nån ny typ av sko blev det ev. lite bättre, så han fick behålla dom på ett tag så får vi se...

Nu ska han gå på anti-inflammatoriskt och smärtstillande i lite mer än två veckor och se om det hjälper. Om inte så finns det inte så mycket mer kvar att göra, åtminstone inte där på klinken. Min vet kan ev. skriva remiss till scintröntgen, eller skriva remiss till en veterinärkiropraktor på Täby som skulle vara duktig.

Men fy vad jobbigt... stackars Kalliegubben. Kan inte vara roligt att gå omkring och ha ont heller... håller tummarna att han blir bättre.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 534
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 524
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka