Vad är fel?

A

annapanna123

Min häst var hos veterinären igår. Har känts lite knackig i ridningen. Han har tidigare haft ledproblem och blivit sprutad i hovleder, framknän, och hasleder. Misstänkte att problemen hade kommit tillbaka, men istället var han kraftigt halt höger fram. Kunde kappt böja honom :cry:. Bedövade på 6 ställen i höger fram men hältan försvann inte ändå. Hela högra benet var helt bedövat till slut.
Sen blev vi tvugna att avbryta då vet inte vågade ge honom mer bedövningsmedel.

Ska tillbaka nästa vecka för fortsatt utredning, men tänkte kanske nån har varit med om nåt liknande? Eftersom inte hältan sitter i benet sitter problemet högre upp får man väl anta.

Lite historia:

Har haft ledinflammationer som flyttat på sig. Ca 1 grads hälta vid böjprov. Den här gången var han säkert 3-4 halt, dessutom halt redan innan böjprov.

Sv: Vad är fel?

Nja jag tycker att det låter som armbåge el att hästen vid något tillfälle fläkt sig och har ont i bogen... Men svårt att säga. Står han/hon med armbågen utställd?

Han står inte konstigt. Är bedövad i armbågen oxå. Vi fortsätte utredningen nästa vecka hos veterinären. Ska be min ET kolla idag om han hittar nåt konstigt. Han har behandlat honom länge och känner nog om nåt är annorlunda.

En fläkskada är möjligt. Han är en riktig klumpeduns :p

Det sitter inte i hoven då? Hovböld? el liknande Stengalla?

Ingen aning. Vet misstänkte inget sånt. Borde inte hoven ha bedövats oxå när han blivit bedövad på 6 olika ställen i hoven? Han har PG beslag fram om det gör någon skillnad.

Plockade veterinären av skon och klämde på hoven?

Näe. Tror inte hon hade nån misstanke om det. Han omskodd för ca en vecka sen. Equiterapeuten som dessutom är hovlagare också tittade på honom men behandlade inget eftersom han var så halt. Han misstänker huvudsakligen en av tre saker:

1. Han har ett överbenet på höger fram från ett griffelbensbrott. När ET tryckte där ömmade han. ET misstänker ev att överbenet "klämmer" på gaffelbandet.

2. Bogen kan vara problemområdet. Det räcker med att han har fått en smäll där så kan det orsaka kraftig hälta.

3. Karpal tunnel leden i knät är svår att bedöva enligt honom. Lätt att missa.

Ett fjärde alternativ är ju en fläkskada.

Nåt fästingburet elände kanske? Är prover tagna?

Det finns inget som heter karpaltunnelled, det är kanske därför ET tycker att den är svår att bedöva?

Hej!

Har ett sto här hemma som är behandlad med kortison för infl. i strålbensburschan i vintras. Hon har könts knackig i hf, vi var tillbaka för ca 3 månader sedan till vet med ua. Hade då ridit henne i skritt trav och galopp. Berättade då för vet att hon inte känts helt ok i hf men att det släpper efter ett tag. Antagligen sitter min häst problem i hf bog. Det lossnar efter trav och galopp. Kilopraktor har varit ut och hon är väldigt stel i bogen. Blir förhoppningsvis bättre med tiden :) Lycka till!

Han är testad mot Borrelia/Erlichea i december men påvisade inga antikroppar. Angående karpaltunnel så missförstod jag nog ET. :o

Han sa att det kan vara svårt att bedöva bort, och ibland misslyckas det. Jag min lilla dummer antog att det var en led ;).

Fast han pratade nog om karpaltunnelsyndrom. HItatde en tråd om det på Buke. Från tråden:

"Karpaltunnel syndromet får man fram genom att trycka på rätt punkt på insidan/baksida av framknäet. Min knäade & blev kolsvart i ögonen & som vanligt annars är from, skulle även hugga ET."

Precis så gjorde min ET med min häst idag. Han reagerade ganska krafigt, trots att nu vet uteslutit problem med benet efter att ha bedövat bort allt igår...

Hoppas din häst förblir frisk nu :). Min har också varit stel i bogen till och från. Vi går hos en ET som jobbar på M*larkliniken lite drygt var sjätte vecka. Det var han som tittade på honom idag.

Jag hoppas innerligt att vi hittar nåt och att det går att fixa. Han har haft så mycket problem stackarn...

Karpaltunneln är väl böjsenornas senskida? En inflammation tyder sannolikt på en reaktion i ytliga el djupa böjsenan eller t ex ngt förstärkningsband.

Karpaltunnelsyndrom hos häst liknande det hos människa har mig veterligen inte diagnosticerats.

Ingen aning... Kanske man bara kallar det så för det har liknande symptom? Har själv troligtvis karpaltunnel i tummarna :(. Ledvärk till och från, ibland orkar jag knappt lyfta ett glas med vatten.

Ingen aning... Kanske man bara kallar det så för det har liknande symptom? Har själv troligtvis karpaltunnel i tummarna :(. Ledvärk till och från, ibland orkar jag knappt lyfta ett glas med vatten.

Det låter inte roligt. Karpaltunneln sitter i handleden på oss människor och kan bli förträngd - då kommer nerver som går till hand och fingrar i kläm med varierande allvarlighetssymptom på domningar och smärta. I ditt fall verkar det vara "tumnerven" som råkat värst ut. Karpaltunnelsyndromet ger inte värk från lederna.

Då är det nog inte karpaltunnel jag har utan gammal hederlig ledvärk ;). Inga domningar men smärta, molande värk. Min mamma har lika värk, så det är nog ärftligt...

Det låter inte så kul det heller!

Jo, du skrev att hästen kollades för borrelia och ehrlichia i december - när uppkom de problem han nu tampas med? Nu vet jag inte var du bor, men i mina trakter dök fästingarna upp för ungefär två månader sedan, mycket kan ha hänt sedan i december.

Hur såg bakbenen ut? Hältan kanske primärt kommer fr vä bak och ger kraftig avlastningshälta hö fram.

Vi bor i södra norrland vid kusten. Inte så fästingtätt här, men jag har också haft en misstanke om det. Men en del veterinärer verkar tveksamma till att testa och tom på att det existerar hos häst. Själv hoppades jag nästan att det skulle vara positivt så man åtminstone kunde behandla, och sen hoppas på tillfriskning...

Knaske ska be om ett nytt test ändå? Det är ju jag som betalar änså eftersom försäkringen inte täcker proven, så vet borde ju inte lägga sig i om man vill ta proverna eg.

Angående bakbenen kan det mycket väl vara så, men vid böjprovet visade han ingen direkt hälta bak. Han har blivit sprutad i haserna två gånger. Har två stooora gallor på haserna, men dom har han haft mer eller mindre hela sitt liv och inte besvärats av enligt uppfödaren. Han är röntgad i haserna tre gånger, men inget där... Kanske vet kommer att kolla upp bakbenen nästa gång...

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 534
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 524
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka