Vad är fel med katten?

_saga_

Trådstartare
Träffade idag på en katt som några bekanta äger.
Katten skulle ges bort eller avlivas, känner mig kluven.
Katten är 1,5 år, kom till de här paret för något år sedan, har varit i dåligt hem förut.
Katten äter jättebra med aptit, dricker normalt och är social och väldigt trevlig i psyket.
Han är en sån som söker kontakt och verkligen visar att han trivs med livet, för det verkar han göra. Gillar alla.
Han är däremot väldigt smal, extremt smal vill jag påstå. De sa att han är avmaskad. Varti kan problemet ligga?

Vill ju inte att en (frisk) katt ska avlivas och sa därför att jag kan ordna hem till honom. Han kommer till min moster på lördag och jag ska ta honom till veterinär nu i veckan som kommer, vill att dom ska kolla igenom katten och se om dom kan hitta orsaken till att katten är så otroligt smal och ge behandling om dom bedömmer att det behövs. Han kommer tas bort om vet säger att de inte finns nån chans.

Alltså nu snackar vi anorexismal katt, med god aptit? Finns möjligheten att avmaskningsmedel inte tar som det ska?
Tänkte också på att hans framtänder ser låååånga ut, vad beror det på?

Vad gör man åt en katt som är så smal, tror ni att det finns möjlighet för honom?

Sv: Vad är fel med katten?

Min katt som jag köpte på katthemmet var jättesmal. Hon var avmaskad med Axilur, men efter några veckor bajade hon mask ändå. Maskade igen med Axilur i förhoppningen att det skulle ta resten av masken oxå. Icke. Hon hade fortfarande både spolmask och bandmask. Då blev det Drontal, och sen var det väck.

Det kan hända att avmaskningen inte tar alltså.
Hon hade även gått ute 1 år. Hon hade haft så mycket maskangrepp att hennes tarmar tagit stryk av det. Hon tog inte upp näringen i maten så hon blev aldrig tjockare än just anorexismal. Det slutade med att vi fick avliva henne då hon bajsade vatten o kräkade pga sina trasiga tarmar. Att låta henne genomgå en operation för att ta bort tarm och ha 20% chans att få operationen lyckad, kändes inte som ett alternativ.... så hon sover nu. Hon fick ett fint sista halvår i livet i alla fall.

Ett annat alternativ till smalheten är att katten kanske inte tål maten? Det är ju sånt man får kolla när man varit hos vet i så fall. Om de inte har svar, så får man prova sig fram. Han kanske är en katt med hög ämnesomsättning som kräver lite fetare mat (för tunna katter). Det finns såna katter.

Angående tänderna så ser de olika ut från katt till katt. Det där kan sägert veterinären säga om det är normalt eller inte. Framtänderna, är det hörntänderna du tänker på (huggisarna)? De kan vara otroligt långa. De kan även se långa ut om katten har problem med tandköttet så det är uppdraget. Då syns mer av tanden än normalt.

Om han har möjligheter kan man inte säga så här utan att se katten. Gå till veterinären först, och låt denne säga sitt.

Lycka till! :)

Va härligt med så snabbt svar, så sent på kvällningen =)
Yes det är huggtänderna jag menar.
Han har haft diarre ofta förut men ska numera vara så gott som fri ifrån det!
Bra också att veta det där med avmaskningen, får ta upp en diskution med vet om det. Kan man på något sätt se på själva katten ifall den lider av mask? Förutom spår i avföring.
Axilur är väl den vanligaste formen av avmaskningsmedel om jag inte är ute och cyklar, den andra formen har jag inte hört om iallafall. Vet får säga sitt!

Allergi i maten... Han äter torrfoder och blötmat, dom finfördelar all mat för han har svårt att äta det annars, därför jag nämnde de med tänderna. Hur stor skillnad är det mellan det olika kattmatsfarbrikatörerna de där med allergi? Känner att kanske man kan se till att moster lär sig barf.. Idag såg jag honom äta pepparkaka, ska tydligen käka allt han får tag på. Det kommer han däremot inte få göra hos pet-moster inte ;D

Vad ska jag be vet kolla förutom de ovannämnda sakerna och vad går dom vanligen igenom?

När jag var hos vet nu för kastration av min unga hankatt sade sköterskan där till mig att ibland kan man behöve intensiv-avmaska en par gånger med två veckors mellanrum för att få död på maskangreppet.

Man kan ta ett träckprov för att kolla efter mask. Tänderna är det bäst att vet. kollar, det är svårt att säga vad problemet är, och det verkar ju som om de ställer till det för honom. Kanske blir han bättre redan av att få dem fixade, om han har svårt att äta nu. Vet. kan ju också ta ett blodprov för att få reda på mer. Normalt brukar de klämma och känna på katten, kolla i öron, mun, ta temp., kommer inte ihåg om de kollade något mer när vi var dit (plus vaccinering, avmaskning och chipning, som vi bad om).

tgd skrev:
När jag var hos vet nu för kastration av min unga hankatt sade sköterskan där till mig att ibland kan man behöve intensiv-avmaska en par gånger med två veckors mellanrum för att få död på maskangreppet.
Om man verkligen inte får bort masken, så har veterinären en avmaskningsspruta. Den tar verkligen bort allt och är giftig som attan. De vill helst inte använda den, för den gör tydligen rätt ont på katten då det är så stark vätska. Men om det är nödvändigt så är det ju en sista utväg liksom.

Anledningen till följd-avmaskningen är ju att man kan "missa" äggen, och kattern bara får ur sig maskarna. Äggen kläcks sen och blir maskar och så är det fullt igen.

Det kan vara genetiskt!

Vi har ett syskonpar där mamman var smal. Hannen är lite rundare men honan är väldigt spenslig!

Båda är ordentligt genomgångna av veterinär flera gånger och hon har inga problem med matsmältning eller uppvisar något annorlunda beteende, pälsen är bland de blankaste jag har sett!

Det är oerhört tråkigt när vi får höra att det är synd om vår katt, att vi inte sköter om henne :(

Hej alla igen!
Idag ska Felix till veterinären 16:30.
Han har varit väldigt risig i magen nu i helgen, moster sa att han inte ens hann till sin låda ibland, det bara rann ur honom, stackarn.
Nu idag har de blivit mycket bättre. Hon har gett honom kokt fisk och morotspuré, mild mat för den lille magen...
Jag hade varnat moster att han var extremt smal, jag använde ordet anorexismal, ändå blev hon chockad av hur liten han är. Skinn och ben.

Nu håller jag iallafall tummarna över att veterinären säger att det finns nånting att göra, tänderna går att ordna och sakta men säker uppbyggnad av honom är möjlig!

Håll en tumme eller nån tå för oss att det inte är chanslöst!

Det gick inge bra för underbara fina lilla felix:cry: :cry:
Han var så dålig så moster tog beslutet att ta bort honom igår.
Blodvärdena var jättedåliga, magen helt paj och han blev sämre för
var dag.
Det känns otroligt tungt eftersom jag såg bara den underbara individen som jag ville rädda istället för den väldigt sjuka.
Däremot glad att han fick 3 bra dagar hos moster och ett bra slut på sina dagar.
Det som gör mig arg är att mina bekanta aldrig tog honom till veterinär!!!!!!!! Dom hade haft honom i ett år.
Vet sa att om katten kommit till vård tidigare hade han gått att rädda. :cry:
Det blir aldrig lättare att se djur bli sjuka och dö, vi satt och grät ikapp igår mamma moster och jag...

:(
Stackars liten!

Vilka jäkla människor det finns. Det är ens förbannade ansvar att ta sitt djur till veterinär när det är något fel. :mad:

Ni gjorde iaf en väldigt bra gärning allihopa, kanske kommer det att komma någon mer katt i er väg som behöver hjälp och som går att rädda.

Vilka värmande ord, det känns skönt att höra när allt bara känns hemskt och vidrigt. Mår dåligt just nu när jag ens tänker på dessa människor, mina bekanta...

Nån som har lust att prata via PM? Vore skönt att berätta hela historien och prata av sig i allmänhet.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
462
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 588
Senast: cirkus
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 492
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar