vad är farligt ?!

B

Bellson_

vad är det för mineraler/vitaminer som man inte får ge hästen för mycket av?

Sv: vad är farligt ?!

okej, men hur är det t.ex kalcium, fosfor och magnesium, är det farligt i om man ger för mycket? på vilket sätt ar det isåfall farligt?

Jag har för mig man ska ha rätt balans mellan fosfor och kalcium...

Bellson_ skrev:
okej, men hur är det t.ex kalcium, fosfor och magnesium, är det farligt i om man ger för mycket? på vilket sätt ar det isåfall farligt?
Rekommenadatioerna för Ca, P och Mg kan överskridas utan risk om grovfodret är mineralrikt. Däremot är det inte bra att hästen har ett ständigt underskott.

Även kvoten Ca/P är viktig. Ger man för mycket fosfor (P) så uppstår Ca-brist även om det finns i tillräcklig mängd i fodret. Tvärtom alltså för mycket Ca i förhållande till P är inte lika allvarligt.

Kvoten ska aldrig vara under 1,1. Vuxen häst rekommenderas en Ca/P-kvot på 1,7-1,8.

Krafft har en broschyr som heter "Vitamin & Mineral-ABC". Be att få den hos din foderhandlare (om h*n säljer Krafft förstås) eller på granngården.
//marti

För mycket jod påverkar sköldkörteln negativt, struma kan oxå uppstå. Den toxiska gränsen ligger på 50 mg till hingstar,valacker och icke dräktiga ston. En del hästfolk ger ju alger och en rekommenderad dagsdos från "algfirmorna" ger ungeför 50 mg /dag!!!!

Cider skrev:
För mycket jod påverkar sköldkörteln negativt, struma kan oxå uppstå. Den toxiska gränsen ligger på 50 mg till hingstar,valacker och icke dräktiga ston. En del hästfolk ger ju alger och en rekommenderad dagsdos från "algfirmorna" ger ungeför 50 mg /dag!!!!
Då får man verkligen hoppas att de som ger sina hästar alger är medvetna om riskerna! Står det på förpackningen vad de innehåller? Tyvärr så verkar det ju vara så att vissa tillskott blir mer eller mindre mode i olika stall och de som har sina hästar där bara hänger på trenden...
//marti

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
511
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
390
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama