Vad är fång?

M

maalin_

Ja, vad är det? Jag vet att det är något i hovarna, men kan någon förklara lite mer? Hur uppkommer det?

Min förra häst fick det och blev så dålig att vi var tvungna att avliva henne :( Fast hon var ändå 24 år, men världens finaste och snällaste <3

Sv: Vad är fång?

Det är för att det inte är en hanteringsfråga utan snarare hästvårdsfråga.

Den här kommer också försvinna eller flyttas.

Ja, vad är det? Jag vet att det är något i hovarna, men kan någon förklara lite mer? Hur uppkommer det?

Min förra häst fick det och blev så dålig att vi var tvungna att avliva henne :( Fast hon var ändå 24 år, men världens finaste och snällaste <3

Fång
fång är en sjukdom som kan leda till hovbensrotation på häst. Den uppkommer om hästen får i sig för mycket energirikt gräs på våren eller på hösten (protein) och då släpps gifter ut i blodet som gör att hästen får ont i hovarna, hovbenet lossnar från kötthoven.
Kan även få av olika sjukdomar tex, cushing syndrom.
Insulinet är för högt.

Det uppkommer vanligast vid foderfång, då har hästen fått dålig mat, försurade äpplen, morötter, något foder som hästen inte är van vid, vid snabba foderbyten m.m.

Belastninings fång, vanligast bland fölston förr på arbetshästar som arbetade inom skog- och naturbruk.

/R

En häst får inte fång av proteiner den teorin har man nog lämnat helt.

Det kan de nog på sätt och vis få, om du tex börjar med ett proteinkoncentrat utan en långsam tillvänjning kan man få en feljäsning i tarmen som sin tur kan resultera i fång, rätta mig om jag har fel!

Det kan de nog på sätt och vis få, om du tex börjar med ett proteinkoncentrat utan en långsam tillvänjning kan man få en feljäsning i tarmen som sin tur kan resultera i fång, rätta mig om jag har fel!

Jag vet inte om jag är rätt person att bedöma vad som är rätt och fel i detta. Men så som du skriver har jag också förstått att det kan bli. Då antar jag att den skulle kunna få fång av proteiner så det jag skrev stämmer inte i så fall.
Det jag svarade på handlade ju om fång av proteiner i gräs dvs ett grovfoder. Jag antog att det var en tanke som finns kvar från de äldre teorierna om hur fång uppstår.

Den form av grovtarmsstörning som proteinkoncentrat ger har jag fattat det som leder i normalfallet inte till fång utan snarare till t.ex. barongruffsjuka. Men självklart ska man alltid sträva efter en bra miljö för mikroberna i grovtarmen och en störning där borde ju rent teoretiskt även kunna leda till fång.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
182
Senast: jennylu
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
382
Senast: animalasia
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka