Vad är ett stuteri?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Zerino
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 6 369
Z

Zerino

Vad är ett stuteri och vad betyder egentligen ordet???:confused:
Kan man ha ett stuteri även om man bara har en hingst och två avelsston ???? Bara en fundering

Sv: Vad är ett stuteri?

Du skall ha fått ett visst antal avkommor. Det är lite olika innom olika rasföreningar.

Sv: Vad är ett stuteri?

På Wikipedia hittar man följande förklaring:
Ett stuteri är en anläggning för hästavel. Stuterier var tidigare vanligt förekommande vid, större, enskilda och kyrkliga gods. Många av europas länder inrättade även statliga stuterier. Vid ett egentligt stuteri hålls enbart ston, men ofta fanns det en hingstdepå i anslutning till stuteriet. För att säkerställa den svenska krigsmaktens behov av hästar grundades under 1600-talet statsstuterier i Strömsholm, Flyinge och Ottenby.

I svenska akademiens ordbok står också att det är en anläggning för hästuppfödning.

Liknande trådar

Avel Är det någon här som äger/har ägt en häst från Ardas stuteri? Hur är hästarna som kommer därifrån? Har de ett bra temperament m.m.?
Svar
1
· Visningar
434
Senast: LadySara
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 990
Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2
Svar
34
· Visningar
2 388
Senast: Bee
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka