Vad är era erfarenheter att rida barock på sneda hästar?

Totola

Trådstartare
Anledningen att jag undrar är att min häst alltid kännts sned (sen jag fick honom för ett halvår sen) och är lite osäker på hur pass mycket man kan förbättra genom att muskla om hästen.
Han har blivit behandlad MASSOR och hade väl inget större fel från början, allmäntillståndet var dåligt av dåligt passande sadel, snedslitande ridning el. liknande. Det verkar inte vara något från travet iallafall. Han hade en massa blockerade kotor varav bara 2 som tillfälligt kan åka tillbaka till fel läge ibland om jag ridit felaktigt. Det var ett ledband som låg fel och han var mycket ojämnt musklad.
Just nu är det spänningar i korset + överdelen av bakbenen + mindre muskulatur på h. bak, och så kotorna då som tenderar att bli blockerade. Han går dock väldigt rent tycker jag så länge han inte blir överansträngd och börjar fuska med h.bak.

Vad tror ni? Är det grönt att köra på inom barocken och sikta på att muskla hästen jämn? Eller tror ni att risken är för stor att det finns något som gör ont hos hästen? Skulle ni tagit det lugnt och inte krävt något, eller tvärtom sett till att hästen jobbar ordentligt?
Equiterapueften tycker det är grönt, (bägge två) men han har ingen större erfarenhet av ridning oh barock, så jag vet inte om han säger så mest för att han är emot att hästen blir vilande. Jag är lite skeptisk mot den ena Equiterapueften som bara kollade igenom hästen och konstaterade att han var mycket mjuk och fin "för sin ras och ålder", och kommenterade den ojämna muskulaturen då.

Sv: Vad är era erfarenheter att rida barock på sneda hästar?

Alla hästar är mer eller mindre sneda, i början av dressyrarbetet mer, ju längre man kommer mindre. Det är fullt normalt och något som alla, oavsett vad man väljer att kalla sin inriktning, har att hantera under hela hästens liv.

Bara att jobba på alltså, och samtidigt se till att vara lyhörd för hur hästen reagerar!

Om du utgår från där han är och bara lirkar honom i den riktning du vill ha honom och liksom öppnar vägen för honom så borde det inte kunna vara smärtsamt för honom, oavsett vilken disciplin du rider. Och just i akademiskt pressar man mindre än i någon annan disciplin. Alltså du kräver ju inte någonting.
Däremot om framstegen uteblir får du leta vidare efter orsaker/lösningar.

Senast ändrad av en moderator:

Den vanligaste orsaken när framstegen uteblir är att man inte kräver nånting :cool:

Tänkte just på det, att sitta och finrida hela tiden utan att kräva något kan väl inte få hästen rak?

Pratade precis med Equiterapueften (den som behandlar hästen regelbundet) och enligt honom verkar det grönt. Om det är något mer kommer man ändå inte märka det förrän man sätter press på hästen och då är det kanske lika bra att man märker det.
Hur långt tid brukar det ta att muskla upp ett bakben? Om man tränar målinriktat?

Är hästen kollad hos veterinär?
Tycker man att hästen är onormalt sned så ska man lyssna på sin känsla! En equiterapeut är utbildad på *komplementära* metoder, en veterinär kan diagnosticera på ett annat sätt - grunden bör stå på veterinärens bedömning. Det säger även equiterapeuterna...

Även en häst som ska *användas* inom "akademisk ridning" bör få slippa ha ont!

Ang dina sista frågor "hur lång tid brukar det ta att muskla upp ett bakben?" - tja, det beror på varför snedheten kom från första början, hur länge hästen gått sån, och VAD man kan göra åt det idag (beroende på varför). Utan en veterinärs bedömning tror jag det är svårt för dej att veta? Ju mer ont - desto längre tid tar det... Med en häst som inte har ont går det dock relativt "fort" att muskla upp en häst om du jobbar rätt - 3 månader och du bör ha iaf någorlunda jämnt musklad häst (små sidoskillnader kommer ju dock alltid finnas). Ja, om fodret och övriga skötseln stämmer då såklart :).
Fast just musklerna behöver inte vara huvudproblem nr 1 :)....

Ang sned förresten, vi är ju alla sneda och det gäller även hästarna - men vi kan vara det mer eller mindre. Mindre = normalt, behöver inte bero på skador. Mer = låt en varningsklocka ringa i huvudet, det finns så mycket som kan vara på tok.

Jag själv har inte veterinärundersökt honom, men han blev kollad i våras av förra ägaren eftersom hon fick hem honom från fodervärden då. Då hade han inget fel veterinären kunde hitta, annars hade hon inte heller sålt honom som en frisk och fräsch häst utan påpekat det. Nu hade jag en månads prövotid, så jag hann märka att hästen inte var helt fräsch, men eftersom jag gillade honom i övrigt och han inte verkade ha något större fel + att jag fick tillbaka en del av pengarna så tog jag honom ändå.
Min gissning är som sagt att det ha kommit från långsiktig snedbelastning av att han varit oliksdig och aldrig rakriktats + att sadeln satt dåligt då..
Massörentykte han var hemsk i kroppen första gångerna hon behandlade, men efter 3-4 behandlingar tyckte hon redan han var så mjuk i kroppen att hon inte behövdes. Den ena Equiterapueften "friskförklarade" honom också som sagt, men man märker att hästen fortfarande går lite ojämnt.

Min gissning är också att för att en veterinär skulle hitta vart hältan kommer ifrån krävs det en låång utredning som slutar med att de inte hittar något och man står där med hål i plånboken :crazy: så ska jag ta honom till veterinär ska han åtminstone gå orent. Fodervärden tog min förra häst till veterinären för att han är ojämn(+ att han kan få små hältor ibland) och de hittade ingenting. Skönt att få det bekräftat, men men..

Det är förresten svårt för mej att veta vad som gör ONT och vad han bara tycker är jobbigt för att han är dåligt musklad i h.bak. Han får inte precis vredesutbrott, utan det han visar är att han är stelar i ena sidan, och han spänner upp svansen och är svårare att få att sätta under sej ordentligt i högervarvet. Det KAN ju också vara att han faktiskt är mycket bättre musklad i vänter bak och har mycket lättare att vinkla det benet rätt så man märker stor skillnad.

A-ja, om vi då för enkelhetens skull utgår från att han inte har ONT utan bara tycker det är jobbigt och är stelare i ena varvet, hur ska man jobba då? Med avslappning och böjning i bägge varven och sen muskla upp det svaga benet och mest underhålla det starka? Självklart märker jag om jag pressar honom för hårt (tyvärr brukar det oftast bli i efterhand) jag är väldigt känslig för sånt. Då kanske det bara är att inse att han är för gammal för att bli ridbar.?

svea skrev:
Den vanligaste orsaken när framstegen uteblir är att man inte kräver nånting :cool:

Järnspik, är det därför jag aldrig kommer någon vart! ;)

Insändaren verkade orolig över att hon skulle pressa hästen så hårt att det blir orättvist för den. Tror ordet "kräva" är en definitionsfråga så vi utgår från att jag tolkade ordet för hårt denna gång! :)

Följer debatten eftersom jag har samma problem. Man vet liksom inte om man kräver för mycket eller för lite och varför det inte fungerar... Knuten är förstår ännu svårare att lösa när den har flera orsaker. Lätt att få dåligt samvete.

Om hästen står still kommer den garanterat att bli sämre. Enkelt kan man väl säga att om det blir bättre av ridning, så rid. - Men visst, om det var dålig och/eller för hård ridning som skapade problemet från början...då är det svårt att åtgärda./T_B

Ah okej, då hänger jag med.
För att veterinären inte hittar något behöver det iofs inte betyda att det inte är något fel, men med ett veterinärt utlåtande har man väl ändå något att stå på sas.

Det beror nog mycket på individen hur man kan jobba med den på bästa sätt?
över internet är det svårt att säga något.
Vissa hästar kanske inte kan jobbas på bana - eller med tex böjning/form, på ett bra tag när det blivit såhär, andra måste jobbas på bana från första stund. Vissa behöver ut i skogen och lyfta på benen över stock och sten utan ryttare på ryggen, andra behöver gå igenom steg för steg på ridvolten/ridbanan. Ja man kan fortsätta i all oändlighet med exempel, tror jag iaf :).

Ang liksidigt arbete, min tro är faktiskt att jobba på samam sätt i båda varv och låta nivån vara högre där hästen är starkare. Jag kan såklart vara ute och cykla. Men ex - låt säga att hästen bär upp bra med böjning till vänster, den har en jämn böjning, bra sökning fram till ytter, bra form och bra rörelse genom kroppen, den frustar och pustar och tycker det är ganska skönt - visst stärker detta upp även den svaga sidan där du inte får samma gensvar när du ber om samma jobb. Visst handlar det om små saker, och överdrifter funkar säkerligen inte - och målet är ju såklart att påverka rörelsen i det starka varvet för att sas förändra snedheten. Dvs hästen kan inte gå på i det gamla vanliga sneda tillståndet (inte ens i det starka varvet ;) ), man måste sas våga påverka, förändra?
Men att kvalitén är högre i det braiga varvet, kan man inte just ANVÄNDA sej av det?
Nå, som sagt, jag kan vara ute och cykla...

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 320
Senast: kryddelydd
·
Träning Jag rider en sjuårig islandsvalack som är grundutbildad men som har fått göra lite som han velat senaste halvåret pga av att ägarna...
Svar
1
· Visningar
1 129
Senast: sandrafors
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 551
Senast: Liten
·
Ridning Känner mig verkligen less på min kropp just nu.. Förstår att jag borde söka upp en kiropraktor men då måste röntgenbilder tas innan...
Svar
14
· Visningar
8 965
Senast: Cillaramsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama