Vad är en traversal?

Magnum

Trådstartare
Är inte riktigt hemma på det här området, men väldigt nyfiken..Så vad är en traversal och vad är det bra för?

Sv: Vad är en traversal?

Magnum skrev:
Är inte riktigt hemma på det här området, men väldigt nyfiken..Så vad är en traversal och vad är det bra för?
det är en sluta på diagonalen, snett igenom. Hästen huvud ska vara i rörelseriktningen och i t.ex. vänster varv (vänster böjn) är det alltså höger bakben som träder in till tyngdpunkten och bär. Det är väldigt bra träning för att känna var hästen är placerad och att kunna styra bogarna och bakdelen eftersom man inte har en vägg att stödja sig på, både för hästen och ryttaren. Det kan därför vara svårare att styra och ha balans.

Om det är en diagonal sluta, varför ska det ha ett annat namn också? Det borde vara förvirrande om samma rörelse har olika namn.

Heter "Traversale" på tyska, och betyder diagonal sluta - i en del litteratur på svenska står det traversal, kanske för att slippa översätta till två ord (eftersom bara "sluta" inte räcker, då det på svenska används även när man rider på rak linje).

Faktorn snobberi är hög bland akademiker :)

Antti skrev:
Faktorn snobberi är hög bland akademiker :)

Menar du att det är svårt att förstå att man kan behöva olika ord för olika saker om man inte är akademiker??? :confused:

Det finns nog många "icke-akademiker" som inte alls har svårt att förstå det.

Vad jag inte förstår däremot är varför du känner ett sådant behov av att vara en sådan träbock hela tiden. :angel:

Jessica

Om traversal är diagonal sluta från tyskan, vad heter då sluta och förvänd sluta...?

Sluta kallas för travers, förvänd sluta för renver och öppna för versal. Själv använder jag de svenska orden, men det kan vara bra att kunna på tex kurser för Bent, då han använder de orden (han pratar ju inte svenska) och om man ser på hans instruktionsfilmer. Orden används även i andra böcker, har jag för mig.

Menar du att det är svårt att förstå att man kan behöva olika ord för olika saker om man inte är akademiker???
Även icke akademiker har olika ord för olika saker :) eller har du missat att det finns ett inhemskt språk?

Du har redan fått svar från Ardnas ser jag, kan lägga till att sluta=Travers kallas även "Kruppeherein", vilket ju förklarar rörelsen bra, och förvänd sluta=Renvers "Kruppeheraus".

/z :)

Antti skrev:
Menar du att det är svårt att förstå att man kan behöva olika ord för olika saker om man inte är akademiker???
Även icke akademiker har olika ord för olika saker :) eller har du missat att det finns ett inhemskt språk?

Nu spelar du antagligen bara dum, men jag ska förklara för säkerhets skull.

Som du märker på mina inlägg har jag ganska bra koll på det inhemska språket, men det kan vara bra att ha uttryck på ett "gemensamt" språk som hästfolk från fler ställen än Sverige kan förstå. Bra exempel är ju just på kurser där instruktören inte talar svenska.

Jämför gärna med latin som ofta används inom medicin och biologi exempelvis. Allt för att förenkla för dem som vill studera ämnet. Gemensamma uttryck hindrar också förvecklingar och missförstånd om de används rätt.

mvh Jessica

Senast ändrad av en moderator:

Förklara för alla andra varför en dansk tränare som skriver på tyska ska använda franska uttryck.
Och sen ska dom svenska ryttarna använda samma uttryck när det finns svenska ord. Men ständiga frågor om vad rörelserna är när dom redan har svenska benämningar.
I grunden handlar det bara om snobberi, vi kan men dom kan inte.

Antti skrev:
Förklara för alla andra varför en dansk tränare som skriver på tyska ska använda franska uttryck.
Och sen ska dom svenska ryttarna använda samma uttryck när det finns svenska ord. Men ständiga frågor om vad rörelserna är när dom redan har svenska benämningar.
I grunden handlar det bara om snobberi, vi kan men dom kan inte.

Men det är ju det som är tjusningen med gemensamma uttryck, man behöver inte kunna språket. Det spelar ingen roll om det är tyska, franska, svenska eller lettiska för den delen. Säger du diagonal sluta till en tysk så fattar han inte ett smack, men säger du traversal så blir det genast klarare.

Det är väl inte så svårt att förstå?!? :crazy:

Själv använder du dig ju av utländska uttryck på din hemsida. Är rundcorall ett svenskt uttryck från början? Tycker det låter svengelskt. Jag tycker det ser ut som en rund paddock, så varför inte kalla det för det!?! Och varför kalla en lång pinne, som man rider med ena änden i marken med för garrocha när man kan kalla det just för en lång pinne osv osv osv....

Hoppa du ner från dina höga hästar och anslut dig till oss vanliga förtappade gräsrötter, som tycker det är lite kul att svänga sig med fina ord. :smirk:

mvh Jessica

Men flicka lilla, inser du inte att du är ute och cyklar?
Menar du på fullaste allvar att alla svenska ryttare ska lära sig vissa rörelsers namn på franska, andra på tyska osv. Bara för att verka belästa?
En garrocha är ett verktyg för spanska tjurfäktare, för svenskor en gardinstång :)
Finns massor av verktyg ute i världen som inte har motsvarigheter i Sverige.
Men sluta öppna mm finns. Paddock, och varifrån kommer det?

Antti skrev:
Menar du på fullaste allvar att alla svenska ryttare ska lära sig vissa rörelsers namn på franska, andra på tyska osv. Bara för att verka belästa??

Det här är dina ord, inte mina. Har aldrig påstått att man ska använda vissa ord för att verka beläst.

Antti skrev:
En garrocha är ett verktyg för spanska tjurfäktare, ....

Och traversal är en diagonal sluta. Vad är skillnaden i att använda de olika uttrycken??? Jag gissar att du kallar aktuellt verktyg för garrocha för att det är smidigare än att säga "verktyg för spanska tjurfäktare" varje gång du ska hänvisa till det. Alla har sina olika anledningar till att uttrycka sig som man gör. Om det råkar vara för att verka beläst, So What!!! låt det vara så då. Varför bryr du dig!?!

Antti skrev:
...för svenskor en gardinstång :)

Men lilla gubben. Vad har gardinstång med saken att göra? :confused:

Antti skrev:
Men sluta öppna mm finns. Paddock, och varifrån kommer det?

Varför kalla någonting för rundcorall när det finns ett ord redan, paddock. Men vi kanske ska skippa det också och kalla det för rund sandlåda istället. :angel:

Många ord som vi använder kommer från något annat språk från början. Behöver inte betyda någonting.

Jessica

Senast ändrad av en moderator:

Samma där, roundpen, roundcorall finns i engelskan och beskriver vad anläggningen är till för. Paddock är något annat, det finns inte roundpaddock.
Rund tämjnings anläggning finns inte på svenska. Eller rund hage :) osv.
Men sluta, öppna finns.

För bövelen, tacka vet jag gamla hederliga svenska fackuttryck som piaff och passage!

/Svea - som gärna tumlar sin springare :D

Så kan vi ju inte ha det, invanda namn på rörelser.
Leta genast reda på något annat som alla kan fråga om sen.
Spelar du shack? Du måste ha bra pjäser som tål att köras i tumlaren.

Intressant egentligen varför man inte behöll de franska uttrycken för sluta och öppna också när man ändå har "valt" att behålla piaff och passage. Det finns ju faktiskt svenska uttryck för piaff och passage också, trav på stället och trav med svävmoment.

Kanske är sluta och öppna egentligen försvenskningar av i övrigt korrekta fackuttryck inom dressyren. :idea:

mvh Jessica

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
488
Senast: Squie
·
Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama