Sv: Vad är en så Kallad antipullchek???
Tror att du menar en så kallad four ring check, fyra ringars check, det är inte denna du menar, men jag låter det stå i alla fall, fyller lite grann av samma syfte.
Vet inte om jag klarar att förklara, framstycket är som vanligt, bakstycket börjar med spännen som vanligt, strax bakom en ring i varje rem, hamnar då en bit bakom nacken, resten av bakstycket sett från selen ser ut som vanligt, men där spännena sitter på en vanligt bakstycke sitter ringar. Dessa ringars remmar löper genom ringarna strax bakom nacken. Genom ringarna som då hänger påvar sida av halsen trär man tömmarna. Effekten blir att när hästen börjar pulla och du håller hårt i tömmarna höjs checken i och med att tömmarna drar ner ringarna.
Alternativt menar du de ringar man kan köpa som man sätter på den vanliga checken och trär tömmarna genom. Checkens längd påverkas inte här, men du kan inte vika ihop huvud hals på samma sätt på hästen genom att dra i tömmarna som man gör utan dessa ringar. Man ser det ganska ofta på ponnytravare.
Hittade bild på båda dessa, men det är den nedersta du menar, långt ner på denna sida finns båda på bild, dock har fourrings ckecken bara två ringar här och sydda öglor istället för ringar.
http://www.walsh-harness.com/MenuRoot/RaceHarness/tabid/63/Default
Det blev rörigt, ursäkta mig hoppas att du förstår i alla fall, vill inte skriva om för mycket bara för att jag hittade bilder.