Vad är en rutinerad ryttare?

Sv: Vad är en rutinerad ryttare?

Jag tycker att en rutinerad ryttare är en ryttare som klarar av dom flesta hästar och kan sitta kvar om hästen bråkar ! ( förhoppningsvis) Dock finns det vell ingen gräns som säger att man är rutinerad men det borde man ju känns själv. Man ska ju kunna ge rätt hjälper , inte flaxa med armar och ben , man ska ju kunna rida hästen i form tycker jag , rida ut i natur och hoppa med hästen . Samt kunna skötsel och så vidare, då tycker jag att man är tillräckligt rutinerad för att kalla sig rutinerad ;)

Måste bara beklaga mig över folks sätt att stava till rutinerad:
ruttinerad
rutirnerad
rytternerad
är några av de varianter jag sett i annonser.
Immer

Man kan ju vara en rutinerad ryttare utan att kunna stava till det!

Med hästmänniskor är det ibland så har jag märkt. En del kan inte stava, knappt ens prata ordentligt. Ändå är de "rytternerade" (kul ord!) och har mycket kunskap och god hand med hästar.

Mvh QP

Hej i de flesta medryttar eller hästar säljes annonser står det kräver rutinerad ryttare.

Men hur vet man att man är det?

Förhoppningsvis vet man att man aldrig blir fullärd, så förmodligen blir man aldrig komplett "rutinerad ryttare". Själv är jag 41 år och har hållit på med hästar i 35 år, även om de första två åren mest var "glittrande ögon" när jag var hos farmor och farfars granne ett par dagar i veckan, snöt mig i jackärmen och studsade av glädje när hästskötaren i stallet (som var 13 år och min stora idol) frågade om jag ville rida på stallets shettis en stund... Annars var jag fullkomligt nöjd att sitta i någon hästs krubba och gosa, eller sopa stallgången... =)

Vad tycker du är en rutinerad ryttare?

• Man är inte rädd för att ta hjälp, oavsett om det är grannens yngsta barn, som är fem-tio-trettio år yngre än man själv men som har ridit regelbundet för någon bra tränare... eller om det är en A-tränare... eller om det är en "vanlig simpel" ridinstruktör. ALLA har någon ny kunskap att dela med sig av.
  • Man vet att det inte bara är ridningen som är viktig och ska fungera utan att all avsutten hantering av hästen, oavsett om det är foderinköp, foderstatsuträkning, hovslagarbeställning, febertemp-tagning eller mockning.
  • Man vet vad-hur-varför "rida i rätt form".
  • Man slänger inte på skarpare bett, eller hjälptyglar utan att veta vad-hur-varför de ska användas och framför allt inte utan att undersöka om det är något FEL på hästen innan man sätter på skarpare bett, eller hjälptyglar.
  • Man klarar av att rida både i ridhus, paddock och ute i skogen, enskilt och i grupp, både under instruktör och utan att behöva någon som står på marken och hojtar utan att bara harva runt på samma spår, dag efter dag, vecka efter vecka, eller enbart busrida, eller enbart hoppa.
  • Man SER om hästen har en "downdag" och behöver ha en lugnare riddag, eller rent utav ridledigt.
  • Man ska kunna vara i stallet och ta hand om hästen även om den inte kan ridas.
  • Man söker hela tiden ny kunskap, genom clinics, föreläsningar, kurser, läger, tränare, sitter på ridskoleläktaren, läser tidningar, böcker och googlar på internet, samt bollar tankar och idéer med andra hästmänniskor på diskussionsforum.

Jag anser rut.ryttare är en med hästvana i minst 8 år då inte bara ridit på ridskola utan privat oxå. Då man vet mera vad som krävs för daglig skötsel och hur en häst fungerar utanför en grupp. Ofta är det hästar/ponnys som är pigga och kan vara lite skuttiga så en bra sitts o balans är ett måste. Har själv ridit i över 23år då enbrat privat :love: detta har gett mig stor erfarenhet och mycket olika hästar. Mer ridnig av privata hästar = ger större koll och erfarenhet av uteritter och skeniga hästar :banana:
//Ledin

En rutinerad ryttare för mig är en som vet hur man löser dagliga problem med hästen, som kan rätta till fel, och som kan avgöra om hästen mår bra eller inte. Själv skriver jag inte rutinerad, utan använder häst och djurvana istället, framförallt därför att jag anser att det är viktigare att kunna hantera och sköta hästen än att kunna rida den. Ridningen kan man lära sig snabbare och effektivare än "hästblicken".

väldigt bra svar :) och håller med.

I den här tråden finns kanske alla bra svar och tankar kring "rutinerad ryttare" redan. Jag har ändå en liten undran. Själv har jag häst och har sysslat med hästar i 32 år (med vissa uppehåll), ändå skulle jag nog inte våga svara på en annons där det står "kräver rutinerad ryttare". Det kan bero på att det var länge sedan jag red på ridskola och att det finns hästar som jag tycker är jättesvårt att få i form. Att kunna rida i rätt form, beror väl en hel del på hästen? Är jag helt fel ute?

Jag skulle säga att en rutinerad ryttare är en person som har stor häst- och ridvana. Hon (eller han) är van vid att rida olika typer av hästar och sätter alltid hästens välbefinnande framför allt annat. Som någon sa så ska denne kunna avgöra om hästen mår bra eller inte, och hur man tar hand om hästen på bästa sätt.
Jag anser att skötseln är viktigast och att man har god förståelse för hästen som djur och individ, och att man utvecklat ett "hästöga". Ridningen blir oftast bra när man känner till hur hästar fungerar och tänker.

I den här tråden finns kanske alla bra svar och tankar kring "rutinerad ryttare" redan. Jag har ändå en liten undran. Själv har jag häst och har sysslat med hästar i 32 år (med vissa uppehåll), ändå skulle jag nog inte våga svara på en annons där det står "kräver rutinerad ryttare". Det kan bero på att det var länge sedan jag red på ridskola och att det finns hästar som jag tycker är jättesvårt att få i form. Att kunna rida i rätt form, beror väl en hel del på hästen? Är jag helt fel ute?

Jag håller med, jag skulle heller inte svara på en sådan annons. Jag har ridit i ca 20 år, dock mest på ridskola och klarar det mesta i ridväg, så länge hästen inte avsiktligt försöker få av mig. Att få en del stela ridskolehästar i form har jag ofta svårt för, men välridna privathästar som inte har utvecklat samma "försvar" mot hjälperna brukar gå bra.
Jag är dock ganska feg av mig, trots att jag aldrig varit med om någon större olycka, och vill inte rida eller handskas hästar som regelmässigt sticker, stegrar, sparkar eller bits. Har inget emot pigga hästar eller de som då och då blir rädda eller busar lite, men jag vill ha kul när jag rider. Anser därför inte att jag (kanske främst mentalt) klarar av de flesta av de hästar som "kräver rutinerad ryttare".

[*]Man är inte rädd för att ta hjälp....... ALLA har någon ny kunskap att dela med sig av.
[*]Man vet att det inte bara är ridningen som är viktig ......
[*]Man vet vad-hur-varför "rida i rätt form".
[*]Man slänger inte på skarpare bett,......
[*]Man klarar av att rida ..... både under instruktör och utan ......
[*]Man SER om hästen har en "downdag" och behöver ha en lugnare riddag, eller rent utav ridledigt.
[*]Man ska kunna vara i stallet och ta hand om hästen även om den inte kan ridas.
[*]Man söker hela tiden ny kunskap........

:bow: :bow:

Jag håller med, jag skulle heller inte svara på en sådan annons. Jag har ridit i ca 20 år, dock mest på ridskola och klarar det mesta i ridväg, så länge hästen inte avsiktligt försöker få av mig. Att få en del stela ridskolehästar i form har jag ofta svårt för, men välridna privathästar som inte har utvecklat samma "försvar" mot hjälperna brukar gå bra.
Jag är dock ganska feg av mig, trots att jag aldrig varit med om någon större olycka, och vill inte rida eller handskas hästar som regelmässigt sticker, stegrar, sparkar eller bits. Har inget emot pigga hästar eller de som då och då blir rädda eller busar lite, men jag vill ha kul när jag rider. Anser därför inte att jag (kanske främst mentalt) klarar av de flesta av de hästar som "kräver rutinerad ryttare".

Jag känner igen mig. Jag har också ridit ca 20 år och har egen häst sedan 6 år. Men jag kommer aldrig bli en rutinerad ryttare beroende på min personlighet, dvs jag är för feg mentalt för att utsätta mig för hästar som sticker, stegrar sig eller bockar kraftigt.
Däremot får jag hela tiden bättre hästvana och hästkunskap och tycker nog att jag tar hand om min häst på ett tillräckligt bra sätt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 034
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama