Vad är en rutinerad ryttare?

K

Kanin

Hej i de flesta medryttar eller hästar säljes annonser står det kräver rutinerad ryttare. Men hur vet man att man är det? Vad tycker du är en rutinerad ryttare?

Sv: Vad är en rutinerad ryttare?

ja fan va sant... hmmm:crazy: ...

när jag skriver rutinerad ryttare så menar jag att personen ska kunna ta hand om hästen "perfekt"

ha kunskap om hur hästar fungerar och ge hästen det absolut bästa man kan och om ens egna kunskap brister så tar man hjälp av en tränare eller annan mkt kompetent person..

man har flera års erfarenhet och kunskap både teoretiskt samt praktiskt om hästar

en som kan rida mkt bråkiga hästar, dvs de som sticker, bockar stegrar mm och är bråkiga i annan hantering.

En rutinerad ryttare för mig är en som vet hur man löser dagliga problem med hästen, som kan rätta till fel, och som kan avgöra om hästen mår bra eller inte. Själv skriver jag inte rutinerad, utan använder häst och djurvana istället, framförallt därför att jag anser att det är viktigare att kunna hantera och sköta hästen än att kunna rida den. Ridningen kan man lära sig snabbare och effektivare än "hästblicken".

Senast ändrad:

En rutinerad ryttare för mig är en som vet hur man löser dagliga problem med hästen, som kan rätta till fel, och som kan avgöra om hästen mår bra eller inte. Själv skriver jag inte rutinerad, utan använder häst och djurvana istället, framförallt därför att jag anser att det är viktigare att kunna hantera och sköta hästen än att kunna rida den. Ridningen kan man lära sig snabbare och effektivare än "hästblicken".

Detta var det bästa jag läst på länge.....och jag har läst mycket från många olika sidor och inlägg med åren.
Äntligen någon som lägger vikten på hästens välbefinnande framför "den korrekta ridningen". Att kunna "avläsa" hästens mående är nästan den största biten av att ta ansvar......
Fram för fler såna som dej.......ni växer inte på träd precis

Kan bara hålla med:bow:

hästvana anser jag att man har "bra blick" å kan "allt" om hästens skötsel, att man är rutinerad som ryttare/kusk är för mig bråkig häst under motion

*försöker formulera mig bättre*

Mycket bra! :bow:

Måste bara beklaga mig över folks sätt att stava till rutinerad:
ruttinerad
rutirnerad
rytternerad
är några av de varianter jag sett i annonser.

Immer

Fast alla kan ju ha stavfel ibland :angel: det är inte alltid så lätt:D

En ryttare som är van vid och klarar av att rida olika typer av hästar, på ett bra sätt. En ryttare som har erfarenhet av olika hästar och situationer.

en som kan rida mkt bråkiga hästar, dvs de som sticker, bockar stegrar mm och är bråkiga i annan hantering.

jag får nog instämma här..
när jag skriver så så menarv jag oxå nån som klarar av en het häst med egen vilja, står det ruttinerad ryttare sökes så antar jag att folk förtår att man ska kunna acvgöra om hästen e frisk osv..;)

Må så vara att man ska kunna ta ansvar för hästens hälso tillstånd.

Men det tror jag att en människas personlighet avgör snarare än dess tidigare erfarenheter. En människa som vill ta hjälp och gör vad den kan för sin häst brukar klara den biten utan större problem.

När det gäller Ryttar biten ( som rutinerad ryttare i mina ögon syftar till ) Anser jag nog att man ska ha en viss rid erfarenhet, att man ska kunna rida en häst i alla gångarter, i en form som är anpassad till dess utbildnings nivå, att man ska ha erfarenheter ifrån olika hästar och problemen som kan uppstå i ridningen. Att man sitter kvar, kan dra ner eller har vett att hoppa av om den ställer sig, klarar av en bock serie eller två, att hopp och skutt hos den pigga hästen inte är annat än just det,

- tja. att man är lugn och trygg i sig själv som ryttare och vet hur man ska hantera och lösa problem ifrån ryggen. Är nog snarare det jag syftar till...

Detta var det bästa jag läst på länge.....och jag har läst mycket från många olika sidor och inlägg med åren.
Äntligen någon som lägger vikten på hästens välbefinnande framför "den korrekta ridningen". Att kunna "avläsa" hästens mående är nästan den största biten av att ta ansvar......
Fram för fler såna som dej.......ni växer inte på träd precis

Håller väl med er till viss del, dock tycker jag att om man rider fel, så mår ju hästen dåligt...
Rider man hästen med sänkt rygg och hög tempom, lär ju hästen få rygg problem, bli halt på frambenen med mera, rider man hästen med halsen indragen lär den ju få kotledsinflammation.....
Men som sagt rider man hästen på ett vettigt avslappnat sätt, gör det ju inget om den inte går på tygeln,......om man inte är dressyr ryttare då:) ......

men de finns ju ryttare som rider bra, men inte har nåt häst vett överhuvudtaget, .........................

en rutinerad ryttare är för mig en människa som kan se hästens välbefinnande så som på ryggen såsom på marken. Man ska kunna hantera den från amrken på ett bra sätt, veta hur man tar han dom en häst för att den sak må så bra som möjligt, och man ska även kunna rida dom hästar som gör oförberedda saker som att bli rädd för stenen, elelr trädet som stått på samma plats i hundra år..

För mig så står det för att ryttaren ska ha en bra kännedom på så sätt att den kan rida flera olika typer utav hästar, klarar av en häst med egen vilja och kan se/känna om hästen mår bra eller om något fattas/behöver åtgärdas eller helt enkelt om den märker att något inte står rätt till men inte kan sätta pricken över i:et själv å tar hjälp när dessa stunder uppkommer.

Jag läser alltid "kräver rutinerad ryttare" =hästen är totalt galen...

Haha jag också! Har ju träffat några hästar där det stått så och det brukar inte vara så kul..

En häst som kräver rutinerad ryttare är för mig en häst som inte är helt lättriden...
Den kanske är väldigt känslig för hjälperna och blir förvirrad om ryttaren ger fel signaler, kanske har mkt nerv eller är väldigt pigg.
Eller så är den busig vid ridning, kanske brallar på uteritterna eller är tittig. Ja, något som kräver rutin helt enkelt.

Så en rutinerad ryttare är för mig en person som har vana av sånt och kan reda ut det på ett bra sätt.

Min uppfattning är att många skriver rutinerad ryttare för att de vill att hästen skall komma till ett bra hem, d v s man ser det som scarlettlady skrev (bra skrivet!). Men det finns också en stor andel som använder rutinerad ryttare just när hästen är smått tokig, men i de fallen är det väl inte rutin som krävs utan mera självmordbenägenhet?

Jag har jättesvårt att betrakta mig själv som "rutinerad" men det beror nog mest på att jag har för mycket 'jantelag' itutat i mig. Har nått till 'märke4' på ridskolenivå. Har egen häst sedan ett antal år tillbaka och rider regelbundet för instruktör och deltar ofta i föreläsningar/seminarium om hästkunskap, men är jag rutinerad?

En annan tanke jag fått är att definition av rutinerad ryttare är att sådana är "rutinerade nog att undvika rutinerade säljare av rutinerade hästar...."

Ja, det är ju nästan omöjligt att veta vad som menas "egentligen". Jag brukar skriva "rutinerad" för att min häst är ganska pigg och oskolad som ridhäst (f.d. travare), men han är egentligen världens snällaste och helt utan olater. Jag har dock upptäckt att en del tycker det är lite läskigt att han är så pigg på att springa, även en del som ridit länge (kanske på ridskola).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 034
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama