Vad är en pulvermanngrav?

Det är som ett långt dike med svagt sluttande sidor, eller hur man ska säga. Du hoppar ofta först ett hinder, landar i nerförsbacke, tar ett eller två galoppsprång, hoppar ett hinder "på botten av diket", tar ett eller två galoppsprång till som går uppför, och hoppar ut ur pullvermangraven igen.

:banana:

Pulvermangrav!

Ha ha, jag tror jag skrattar ihäl mig! :rofl:

Förlåt, men det lät så kul! Är det en sån man gräver ner Män man tröttnat på eller! *fniss*

Ooops :o Hehe, jag läste för ordet för fort. :D

Ja, för jag undrade varför det kunde heta så. Hinder får ju oftast namnen efter något liknande, t ex svinrygg. Men det kanske var ett sånt knepigt hinder att 99,9% av alla ryttarna trillade av och pulvriserades :p.

Har hört att Pullermangraven "uppfanns"/designades av en man som hette Pullerman, därav namnet! :)

Den teorin tror jag också på. Det var nog därför mig gamla häst alltid stannade en gång på "pulvermangravar"! :rofl:

Kolla t ex på Svenska Ridsportsförbundets hemsida om vattengravsträning för ponnyer.

Där står det också pulvermangrav! Rätt eller fel? Sök på pulvermangrav på google, och du får massor av träffar! :crazy: Pullerman/Pullermanngrav ger inga träffar... Vad namnet kommer utav vet jag däremot inte, kanske hette "gubben" "Pulverman" istället? :D

Här är en bild på en pulvermangrav, Devils Dyke, på Hickstead-banan.
Beskrivningen av hingret är:
a: 4 feet 9 ins Rustic Vertical
b: 4 feet 9 ins Rustic rail over water
c: 4 feet 8 ins Rustic Vertical uphill

Hlsn Helena

Min tränare sa att det var en gång en gubbe som hette Pullerman i efternamn trillade av och dog i ett sådant hinder, sen dess har det hetat pullermangrav.
grav bara för att hindret blev hans grav, han dog ju när han trillade av hästen i ett sånt hinder.
vet dock inte hur mkt sanning det är i denna historien, men han sa att det var så. Kan säga att tränaren inte direkt är typen som sprider lögner, och att han är väldigt välkänd.

fast i fälttävlan benämns det oftast coffin och det är ju oxå kista, kista/grav :D

Nu vet jag. Det står Pulver i TR. Det borde stämma då. Hehe, så ni förvirrar mig :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Svensk fälttävlan söker landslagsledare för Young Rider- och Juniorlandslagen.
Svar
0
· Visningar
40
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två dagar i fälttävlans tecken väntas på Össjö Hästsällskap när Breeders och SvRF:s unghästchampionat rids i helgen. Här är allt du...
Svar
0
· Visningar
104
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
246
Senast: MJLee
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter 13-åriga Agnes Wallberg tävlar tillsammans med sin ponny Aramis i ridsportsgrenen fälttävlan. Under helgen var de nere i Skövde och...
Svar
0
· Visningar
105
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama