Vad är en Huskatt värd?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare _Elin_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 482
E

_Elin_

Ja, som titeln säger har jag fått mig en funderare, efter att
haft kattungar till och från sedan 17-18 år tillbaka har man
fått vittna prisutvecklingen på våra Huskatter!
Första kullen sålde vi får 25:-
(en femma för varje tass och svansen..:D:o)!
De senaste åren har jag tagit 500:-, inga problem, folk betalar gärna.
Jag har ansett att även den summan är alldeles för låg idag,
så nu när det var dags igen för kattungar satte jag priset 1000:-
-knappt självkostnads pris om man räknar in mat, avmaskning, vaccination, veterinär koll!

Ingen har hört av sig på annonserna..nu kan det ju vara en
tillfällighet, men det fick mig ändå att tänka, är det verkligen
så att folk inte vill betala ens 1000:- för en frisk, pigg liten
kattunge?
Och om man inte är beredd att betala den
ingångssumman - bör man verkligen skaffa katt då?:confused:

Vad tycker ni bukare, vad är rimligt att ta för en frisk huskatt?

/Elin

Sv: Vad är en Huskatt värd?

Saken är väl snarare att när de först tittar på din annons där priset är satt till 1000 och sedan på en annan med samma friska huskatt till ett lägre pris... Ja då köper de givetvis den billigare kattungen!

Jag tycker att det är rimligt att ta 1000-1500 kr för en huskattunge som är vaccinerad, veterinärbesiktigad, avmaskad osv. Alltså, en kattunge som har blivit exceptionellt skött är värd de pengar uppfödaren har lagt ut (1000-1500 kr kan vara lågt räknat beroende på).

Tyvärr så är det väl så att det är svårt att motivera gemene man att betala 1000 kr när de kan få en kattunge gratis eller för en hunka. Tyvärr förstår inte många värdet av att vaccinera så 100 spänn ses som ett kap.

Jag betalade 100 :- /katt för mina små pälsbollar.
Hade lugnt kunnat betalat mer för dem,
dock va de varesig vaccinerad eller idmärkt, så det gör jag själv, alltså blir de "dyrare"
med tanke på det.

Som Sol sa så 1000-1500 är rimligt för en huskatt med de "kriterierna" som hon redan nämnt.

Vi skulle utan problem betala 1000.- för en vaccinerad och veterinärbesiktigad kattunge av rasen huskatt.
Nu betalade vi dock totalt 400.- för båda två som vi köpte i vintras. Vet.koll, vaccination och märkning gjorde nog att priset hamnade där iaf. Sen tillkom kastrering så jag gissar att vi nog betalat ett pris på ca 2000-2500.-/kattunge i dagsläget. Men de är SÅ värda det!!!! :love:

//Alice

Mina bonnkatter är vädra många, många tusen kronor FÖR MEJ!

Problemet är väl bara att värdet "på gatan" för en huskatt/bonnkatt fortfarande är lite och inget!
Jag tror faktiskt väldigt, väldigt få Svensson-familjer skulle betala mer än max några hundra för en kattunge.

Kunskapen om att kattungar skall vara vaccinerade, vet.besiktade och helst även försäkrade innan de levereras verkar inte ha gått hem hos den stora allmänheten...

Mina egna katter har kostat 1.- för den äldsta, 1.-/tass för den näst äldsta och inget alls för den yngsta.
Jag hade gärna betalat för dem, men de var alla potentiella avlivningsobjekt så...

/Swat

Jag håller med de tidigare att är allt inkluderat i priset så är det ju inte dyrare utan ett rimligt pris.
Det är inte billigt att ha katt, tror egentligen att månadskostnaden är inte långt ifrån hund. Iaf om man har två katter vs 1 hund.
Håller med om att om man inte vill lägga pengar på sin katt så ska man inte ha någon.

Mina bonnkatter är vädra många, många tusen kronor FÖR MEJ!

ABSOLUT!!!! Idag skulle vi inte sälja våra älsklingar för alla pengar i världen! De är ovärdeliga familjemedlemmar för oss och behandlas självfallet så också, dvs nyttig bra mat och vet.vård i den mån de behöver! För att inte tala om allt gos och kärlek vi överöser dom med. :love:

/Alice

Det är inte billigt att ha katt, tror egentligen att månadskostnaden är inte långt ifrån hund. Iaf om man har två katter vs 1 hund.
Håller med om att om man inte vill lägga pengar på sin katt så ska man inte ha någon.

Nu blev jag nyfiken och måste räkna efter för våra 2 kissar:
Kattmat: 298.- för torrisarna, ca 120.- för burkmat
Försäkring: 84.-
Kattsand: Minimalt då de gör 98 % av behoven ute. Det är om det krisar nattetid som de använder lådorna.
Det blir 500.-/månad under förutsättning att inga läkarbesök görs.

Hunden jag hade (schäfer):
Mat: 550.-/mån
Försäkring: 100.-/mån
650.-/mån (baserat på kostnaden för ca 8 år sen ska tilläggas...)

Den gigantiska skillnaden på 150.-! :D Då har jag inte räknat med vacc eller avmaskning.

Förlåt för trådkap, men jag blev så nyfiken! :o

Håller med dig i det sista! Djur kostar och MÅSTE få kosta pengar!

//Alice

Tyvärr är det svårt att få ut/tillbaka det man har lagt ut på veterinärbesiktning och vaccination.
Jag valde därför att ta 500 kr/katt när jag haft kattungar och förklarade för mina köpare vikten av att vaccinera, märka och kastrera själva, jag erbjöd mej även att veterinärbesiktiga dem till självkostnadspris.

Jag tror att det beror mycket på att gemene man tar för givet att katten är frisk, att det skulle vara något fel som kunnat upptäckas vid en veterinärbesiktning finns liksom inte i deras tankevärld.
Iallafall fanns den inte i min tankevärld förr.

De katter som bor hos mej har jag inte betalat något för, två fick jag genom jobbet jag hade för 10 år sedan, en är omplacering från sambons fd. och övriga är katter som själva har valt att bo här;)
Men visst kostar det att ha katt, inte bara pengar utan även tid och oändlig sorg när veterinären inte längre kan göra något för dem utan man tvingas ta adjö:cry:

Men skulle jag köpa en katt idag så hade jag valt huskatt och en besiktigad, märkt, kastrerad och vaccinerad kattunge hade jag lätt kunnat ge 1500 kr för, då har ju uppfödaren ändå inte tagit betalt för mat och kattsand utan enbart för veterinärens arbete.

De tre senaste kattungarna vi hade fick vi nappa upp, de kostade ca 300 kr för tre dagar sina första 3 veckor:eek: jag kan lova att jag inte gick runt på den femhundringen/ styck jag tog ut vid försäljning;)

Om katten är veterinärkollad och vaccinerad, och har fått bra mat (svårt att kolla såklart), så skulle jag tycka att det var värt det. En kattunge som inte träffat en veterinär, där honan fått ragga hane själv ute på bygden, och som är uppfödd på ICAs billigaste skulle jag inte betala en tusenlapp för.

Tack för alla svar och tankar, var lite som jag trodde -att
världen kanske inte är helt mogen för en prishöjning.

Men nu står jag i valet och kvalet att sänka priset på
annonserna, för faktum kvartår..jag måste bli av med
kattungarna. :(

Men känns fel att "rea ut" mina små pälsbollar. :cry:

Vi har aldrig haft problem tidigare, det har till och med varit
familjer som sagt "får ni kattungar nästa år? då väntar vi!" när
alla varit tingade..:)

/Elin

ps. räknas Mjau som "billig Ica mat"?
(det är nämligen de enda mina
katter äter..förutom färsk fisk då!)

Om/när jag ska ha en ny katt så tror jag inte jag skulle bry mig så mycket om inköpspriset för jag ömmar så förskräckligt över hemlösingar/hittekatter så det skulle nog bli en sån. Katter som blivit övergivna typ.
Dina katter verkar vara älskade och väl omhändertagna så det känns som om det kommer att gå bra för dem i alla fall.

Jag misstänker att mina tankar inte är helt sunda och att jag är en presumtiv kattsamlare.

inte för att låta elak men att ta en kull så måste man även ta ansvar. Med tanke på hur många huskattsannonser som finns ute på nätet/dagstidningar så finns de stor konkurrans. Sen styr färger en hel del, de verkar som svarta och svartvita katter går sänst för att de är så vanlig färg.

tar man kull huskatt som raskatt ska man räkna med att man kan bli sittande med en eller flera kattungar. Om ni måste bli av med kattungarna fort kanske du tänker till nästa gång innan du parar igen. Kanske rent av funderar på att kastrera mamma katt om hon är utekatt..

Precis, ser man till att avla fram lite mer ovanliga färger, vita eller grå t ex, så tror jag det blir lättare att hitta köpare. Vår huskatt är svartvit, t ex, och hon var sist kvar i sin kull - de röda kullsyskonen såldes först, även fast vår katt enligt uppfödarna var keligast och mest social i kullen.

Om/när jag ska ha en ny katt så tror jag inte jag skulle bry mig så mycket om inköpspriset för jag ömmar så förskräckligt över hemlösingar/hittekatter så det skulle nog bli en sån. Katter som blivit övergivna typ.
Dina katter verkar vara älskade och väl omhändertagna så det känns som om det kommer att gå bra för dem i alla fall.

Jag misstänker att mina tankar inte är helt sunda och att jag är en presumtiv kattsamlare.

Välkommen till klubben:D Fast jag har blivt kattsamlare mot min vilja;) Men vad gör man när de bara är där en dag? Jo, man tar hand om dem:love:

Fast jag måste säga att vissas resonemang runt katter får mej att må illa:( Jag fattar inte varför man inte kastrerar? Varför låter man en hankatt gå iväg och komma hem flera månader senare med diverse blessyrer?
varför låter man en honkatt få ungar och ens största bekymmer är vem som ska slå ihjäl ungarna åt en:cry:
Varför skaffar man katt då?

Enda orsaken till att vi har haft kattungar är för att mammorna har varit för vilda för att kunna kastreras, men de som har varit tama nog har fått åka till veterinären snarast möjligt. (Och en utan att ha blivit tam.)

Jag fick frågan häromdagen varför vi hade kastrerat alla för hur skulle vi då kunna ersätta dem när de blev gamla:grin: ja för det är ju sååå svårt att hitta katter som behöver nya hem...och tanken är ju att vi ska få ha våra katter länge till, förhoppningsvis ska de ju få leva i allafall i 15-20 år till, de yngsta är ju faktiskt bara två år till sommaren.

Självklart måste man ta ansvar! Kattungarna kommer vara kvar
tills det blir sålda(vi har stort hus och gård med flera uthus, så de
trängs inte iaf).

Nu är det ju så att detta är lite av ett nytt problem för mig,
då jag inte haft svårt att få kattungar sålda tidigare.
Men självklart har det fått mig att tänka till ordentligt på om
det kommer bli fler kullar i framtiden.
Det är dock inte ett aktuellt problem just nu, eftersom denna
kattmamman kommer kastreras så fort hennes barn flyttat.

Mina honkatter är sköldpaddor, hanarna har alltid varit
svarta/vita eller gul/vita.

/Elin

Jag hade inte haft några problem att betala 1000 kr för en huskatt, men ärligt talat hade jag nog inte valt den dyrare om jag hade kunnat köpa motsvarande (dvs båda uppfödda på samma sätt och båda katter jag vill ha) för 400 kr.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 594
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka