Vad är en Dally?

Whalor

Trådstartare
Jag tänkte anmäla mig till en ranchtrailklass för första gången och då står det att obligatorisk hinder är en släpa. Släpan får ej fästas i hornet och ej endast hållas i handen utan ska läggas med en sk dally runt sadelhornet.
Hur gör man en Dally? Hur ser den ut?
Är det någon som har bild och förklaring skulle jag bli glad:bump:

Sv: Vad är en Dally?

En dally är att man slår lassot/repet ett och ett halvt varv (om jag inte minns fel) runt sadelhornet.

Har tyvärr ingen bild att visa......

jag tror också att det är ett och ett halvt varv runt hornet.
du tar lassot framför hornet först och sedan snurrar du det ett och ett halvt varv.
Om du har en sadel med ett horn du vill va rädd om så kan du linda hornt med ngt mjukt för att skydda liksom...
Lycka Till!

Tack för alla svar. Om man ska linda repet runt hornet så antar jag att man fortfarande ska hålla fast det med handen? Korrekt?

Brr jag börjar redan bli nervös för tävlingssäsongen

Ja, du ska fortfarande hålla i med handen. :)

Gör så här:
Håll tyglarna och lasson( the coils) i vänster hand ( du är högerhänt eller?) .När snaran är på plats runt det föremål du ska dra fatta repet med högerhand med tummen pekande åt vänster, håll tummen ur vägen för repet, rätt upp, linda repet två ggr runt hornet moturs, håll i med höger hand, sen är det bara att dra. Se till attdu vänder hästen åt rätt håll så att du får repet bakåt till höger om hästen ( högerhänt ryttare.) Hala o dra!

Hej Bill
Det där lät lite avancerat. Jag tror och hoppas att man på D och C tävlingar inte behöver fånga något för att kunna dra det (kan inte riktigt det) . Jag har för mig att det brukar vara ett rep fastknutet i ett däck så man bara behöver hoppa av och hämta repet. Tack för ditt svar.

Inte ropingryttare, men har arbetat med hästar, kor o kalvar tillräckligt länge för att kunna slå en dally (och utan att mista tummen). Är ingen tävlingsmänniska så tävlingsroping får vara för min del fast jag kan. ;)

Då blev det ännu enklare. Ta repet så att änden sticker ut på samma sida av näven som tummen, linda moturs två varv, håll i, o rid iväg. Kom ihåg att vända hästen åt rätt håll så att du får repet till höger om baken på hästen ( om du är högerhänt)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 186
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka