Vad är du villig att betala för din valp?

prinsessfeminist

Trådstartare
Jag funderar på vad som är rimligt att betala för en renrasig hund som är resultatet av en genomtänkt avel. Vad anser ni?

Inom de flesta raser finns ett gängse pris som "alla" uppfödare tar, oavsett om de lagt ned sin själ i avelsplaneringen eller ej. Ibland kan jag tycka att det blir lite tokigt då det innebär att man betalar nästan, eller samma, summa till den som bara har registreringsbara valpar och den som med blod, svett och ekonomiska uppoffringar satsat mycket på en särskild kull.

Om vi utgår ifrån att gängse pris för den "billiga" kullen (där uppfödaren gjort en minimal ansträngning) egentligen är ganska högt och att priset för den välplanerade kullen är mer rimligt, eller kanske till och med lågt, hur resonerar ni då?

Hur mycket extra är ni beredda att betala för den riktigt bra valpen jämfört med den mediokra hunden?

Är det till exempel ok att betala så mycket som 30-40% extra än det "vanliga" priset för en valp som man tror extra mycket på?

Jag vet att inköpet är en engångskostnad, så vill inte diskutera att 2000 kronor hit eller dit ur ett helt hundlivs perspektiv inte spelar så stor roll - utan jag funderar över principen som sådan.

Inom hästaveln betalar man många gånger för stammen och en häst med bra stam (särskilt ston) kostar betydligt mer än en "vanlig" häst.

Ytterligare en fråga nu när jag håller på - har ni någon gång förhandlat med uppfödaren om priset och hur har den argumentationen i så fall gått?

Sv: Vad är du villig att betala för din valp?

Jag skulle mer än gärna betala 20000 kr (kanske mer) för en valp där uppfödaren lägger ordentligt med tid och pengar på att värna om hälsa och en bred avelsbas.

Hellre det än att betala 10000 kr för en riktigt snygg valp där uppfödaren har valt att avla på sin tik trots att ett kullsyskon har t.ex. epilepsi, och "rättfärdigat" aveln med att tiken ger så snygga och i utställningsringen framgångsrika valpar.

Jag kan tillägga att jag uttalar mig som "helt vanlig" valpköpare, inte som utställnings- eller avelsintresserad.

Senast ändrad:

Pja, är det en riktigt bra hund med superstam eller liknande så är jag beredd att betala ganska mycket. Som exempel så kostade min nya hund (import) lite drygt 30.000 med alla omkostnader....

Det är svårt att säga. Men för rätt valp. Den där optimala är jag beredd att betala en hel del för. Upp mot 20.000 - 25.000:-. Men då ska det vara valpen med stort V.

Jag skulle mer än gärna betala 20000 kr (kanske mer) för en valp där uppfödaren lägger ordentligt med tid och pengar på att värna om hälsa och en bred avelsbas.

Hellre det än att betala 10000 kr för en riktigt snygg valp där uppfödaren har valt att avla på sin tik trots att ett kullsyskon har t.ex. epilepsi, och "rättfärdigat" aveln med att tiken ger så snygga och i utställningsringen framgångsrika valpar.

Klok reflektion! :bow: Jag håller med dig och det där med avelsbasen är absolut ett kriterium för mig. Jag vill inte köpa hund från en linje som "alla" har av flera skäl. Dels att inavelsgraden kan medföra vissa risker för hälsan, men också för att det skulle begränsa mina egna möjligheter att använda hunden i avel om jag skulle vilja i framtiden.

Men att alternativet skulle vara en icke-genomtänkt kull där valpen kostar 10 000 kronor är inte relevant. De valpar som är uppfödda med hög inavelsgrad eller där man känner till att syskon eller andra släktingar har medicinska problem är inte ens med i tankegången. Att betala 10 000 för dem skulle vara ett grymt överpris i förhållande till dålig kvalité.

Istället är det så att jag kan hitta nästan lika bra valpar eller lika bra valpar för 10 000-12 000 kronor. Det finns kullar av motsvarande kvalité även utomlands för lägre summor.

Dessutom är det så att den aktuella kullen på papperet ser mycket bra ut, men det finns också en del frågetecken kring tex. kullsyskons hälsa etc.

Vad jag vill säga är att kullen är lovande, men inte helt igenom fantastisk.

Pja, är det en riktigt bra hund med superstam eller liknande så är jag beredd att betala ganska mycket. Som exempel så kostade min nya hund (import) lite drygt 30.000 med alla omkostnader....

Jo, det är klart. Men då är du uppfödare och ser förmodligen inköpet som en investering i din avelsstrategi?

Jag syftade på en vanlig valpköpare som jag själv - som främst skall ha hunden till sällskap och lite skojiga aktiviteter med. Tex. lite utställning, kanske lydnad och/eller agility.

En aktiv familjehund, helt enkelt - men av så god kvalité som möjligt.

Hur hade du resonerat då? Är 30 000 kronor rimligt? *bara en nyfiken och öppen fråga*

Håller med.
Sedan antar jag att jag i framtiden kommer få lägga ner en hel del pengar på hundköp då jag planerar att importera, så vart det slutar vet jag inte än.

För rätt linjer är jag villig att betala hyfsat för en valp, oavsett om föräldrarna har en diger meritlista eller bara har några få meriter faktiskt. Detta förutsatt att de för rasen nödvändiga hälsotester är gjorda innan avel givetvis.

För rätt linjer är jag villig att betala hyfsat för en valp, oavsett om föräldrarna har en diger meritlista eller bara har några få meriter faktiskt. Detta förutsatt att de för rasen nödvändiga hälsotester är gjorda innan avel givetvis.

Gäller det öven om du "bara" skall ha hunden till sällskap?

Jag undrar inte över hur man resonerar som uppfödare, för det anser jag är en annan sak.

Som normal köpare utan tanke på avel ;) så hade jag gett riklinjepriset. Finns ingen anledning för mig att ge mer. Hur bra hunden är ur avelssynpunkt är ju helt oviktigt. Det viktigaste för mig är att hunden är frisk och att jag kan använda den till vad jag hade tänkt mig.

Jag förstår uppfödare som inte säljer vissa valpar till vem som helt. Det finns ingen anledning att sälja en bra valp till en som inte tänker avla eller ställa ut den. OBS med bra menar jag den som kan bli champion ;) inte att den är friskare än de andra valparna.

Det är svårt att säga. Men för rätt valp. Den där optimala är jag beredd att betala en hel del för. Upp mot 20.000 - 25.000:-. Men då ska det vara valpen med stort V.

Vad skall föräldrarna ha uppnåt för kriterier då?

För mig gäller det oavsett till vilket ändamål jag ska ha hunden till.

Jag har suttit i valpletartagen länge, surfat runt på oräkneliga kennelsidor och är nog en helt "normal" valpköpare. Dvs har inga planer på att avla men har inte heller uteslutit möjligheten att ta en kull om hunden visar sig riktigt fin. Är främst ute efter en trevlig, frisk hund som håller länge och följer rasstandarden tillfredsställande.

Det varierar rätt mycket i kvalitet på vissa kullar, vissa linjer och vissa uppfödare. För en valp som har rätt linjer (friska och mentalt stabila och gärna bruksmeriterade), rätt föräldrar och en uppenbart engagerad uppfödare med sunt förnuft som gett valparna de bästa förutsättningarna samt som jag känner att jag skulle kunna vända mig till om det behövs för att få råd, pepp och stöd av - för allt det skulle jag lätt vara beredd att lägga "några tusenlappar" mer än medelpriset. Är det en riktigt bra uppfödare så kanske MH, HD-röntgen är inräknat i priset och återbetalas och i så fall är inte inköpspriset avgörande överhuvudtaget.

Är man lite insatt i hur avgörande sådana saker är så är man nog också beredd att betala för det. Kruxet är nog att många valpspekulanter inte inser vikten av det och därför istället väljer valpen som kostar 3-4000kr mindre för det är ju ändå samma ras. Eller nåt.

De valpar jag kikar på nu ligger runt 14-15 000kr, visserligen är det en ganska ovanlig ras än så länge, men priset känns helt ok ändå trots att det ligger lite över "snittpriset" rent generellt.

Ok. Då betalar du alltid 30-40 procent över riktpriset då, menar du?

:confused:

Givetvis betalar jag inte alltid 30-40 procent över gängse pris. Jag betalar det pris uppfödaren vill ha och om det är en valp jag vill ha så betalar jag utan att blinka 30-40% mer än standard valppris :cool:

Har uppfödaren satt priset till 9000:- så betalar jag ju inte 12600:-, men har uppfödaren satt priset på 12600:- och jag vill ha valpen så betalar jag det utan problem.

:confused:

Givetvis betalar jag inte alltid 30-40 procent över gängse pris. Jag betalar det pris uppfödaren vill ha och om det är en valp jag vill ha så betalar jag utan att blinka 30-40% mer än standard valppris :cool:

Har uppfödaren satt priset till 9000:- så betalar jag ju inte 12600:-, men har uppfödaren satt priset på 12600:- och jag vill ha valpen så betalar jag det utan problem.

Hehe, ja de flesta betalar nog inte mer än vad uppfödaren begär. ;) Det var inte så jag menade.

Men ok - du svarar på min fråga - om valpen är rätt så är det värt det. Även om det finns nästan lika bra valpar att tillgå någon annanstans.

Jag antar att det till syvende och sist handlar om tillgång och efterfrågan och hur gärna man vill ha just den valpen.

Personligen är det just den sista frågan jag funderar på just nu. Hur viktigt är det att det är just den valpen... svår fråga. (Oavsett pris menar jag)

Jag har suttit i valpletartagen länge, surfat runt på oräkneliga kennelsidor och är nog en helt "normal" valpköpare. Dvs har inga planer på att avla men har inte heller uteslutit möjligheten att ta en kull om hunden visar sig riktigt fin. Är främst ute efter en trevlig, frisk hund som håller länge och följer rasstandarden tillfredsställande.

Det varierar rätt mycket i kvalitet på vissa kullar, vissa linjer och vissa uppfödare. För en valp som har rätt linjer (friska och mentalt stabila och gärna bruksmeriterade), rätt föräldrar och en uppenbart engagerad uppfödare med sunt förnuft som gett valparna de bästa förutsättningarna samt som jag känner att jag skulle kunna vända mig till om det behövs för att få råd, pepp och stöd av - för allt det skulle jag lätt vara beredd att lägga "några tusenlappar" mer än medelpriset. Är det en riktigt bra uppfödare så kanske MH, HD-röntgen är inräknat i priset och återbetalas och i så fall är inte inköpspriset avgörande överhuvudtaget.

Är man lite insatt i hur avgörande sådana saker är så är man nog också beredd att betala för det. Kruxet är nog att många valpspekulanter inte inser vikten av det och därför istället väljer valpen som kostar 3-4000kr mindre för det är ju ändå samma ras. Eller nåt.

De valpar jag kikar på nu ligger runt 14-15 000kr, visserligen är det en ganska ovanlig ras än så länge, men priset känns helt ok ändå trots att det ligger lite över "snittpriset" rent generellt.

Men om den rasen ligger på 14000-15000 så är det gängse pris. Skulle du betala 30-40 procent mer än 15000 kronor utifrån den situation som jag beskrev ovan.

Du hittar mao en bra kennel med "rätt" kull, men det finns nästan lika bra eller lika bra alternativ.

Jag tycker den här diskussionen är ganska irrelevant då det är så olika vad rekommenderat pris är för olika raserna. Titta på tex riktpriset på setter så ligger det på mellan 6-8000kr. När jag annonserade ut mina valpar med väldigt speciell stam och utställningmeriterade föräldrar blev jag utskälld över att jag tog 10000kr för mina valpar och föräldrarna var inte jaktmeriterade! :eek: Jag blev uppmålad som världens oseriösaste uppfödare på grund av det här på bukefalos.
Det som hände var att alla setteruppfödare som har en seriös uppfödning höjde valppriset till 10000kr. Jag tycker inte det är försvarbart att sälja en valp för 15-30000kr. Ok om man köper en hund utomlands och importerar så hamnar man upp mot dom summorna eller mer, men då ska man se till att det är en champion innan den hunden är här i sverige.
Nog tycker jag att uppfödaren ska sätta ett rimligt pris oavsett rasklubbarnas rekommendationer, med tanke på att vissa rekommendationer är uråldriga och ur tiden.Som många av er här påstår så är det mer regel att en uppfödare tar 10000kr för en valp som är sämre än valpar i övrigt. Ni som är duktiga på prissättning, vad ska en valp kosta i inköp? I dagens sverige då det är finanskris och skenande arbetslöshet? Ska man verkligen betala upp till 30000kr för en valp? Jag menar, den valpen kan lika gärna få hd-fel, epilepsi m.m. Ingen kan ha koll på vad som finns i linjerna och grejen är den att det kan poppa upp precis vad som helst om man gör en parning som man tror blir bra men det bara blir total katastrof för att man inte fått rätt information från början.
Jag är själv inte beredd att betala mer än gängse pris som uppfödaren har satt på en valp oavsett om den ska gå i sällskap eller avel. För det är ingen som vet om den lilla valpen duger till avel den dagen då det är dags.

Ja, jag tycker aboslut valppriser ska differentieras. Själv köpte jag en valp som icke nådde upp till rasstandard, bokstavligt, till nästan halva ordinarie valppris. Hon var inte tillräckligt hög och jag har absolut inga planer på varken utställning eller avel. Jag ville bara ha en söt råtta att ge min kärlek till. Det passade mig bra.

Om jag vore intresserad av tävlingar eller avel skulle jag gärna betala en extrapeng för något jag tror skulle ha chans att bli något.

Jag kan tänka mig och betala runt 15-20 tusen för rätt valp absolut.
OM valpens släktingar har god hälsostatus, meriter inom det jag vill göra, uppfödaren är seriös osv. Vill ju inte betala 15-20 för en valp som är helt okej och en uppfödare som är okej, eller hur man nu ska säga, men ni förstog nog ändå :) Valpen ska vara valpen med DET!

Liknande trådar

E
Övr. Katt Jag är galen i Cornish rex och har seriösa planer på att bli ägare till en dylik varelse i framtiden. Visade glatt upp söta aliens på...
Svar
8
· Visningar
1 720
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka