Vad är dopingklassat?

B

benjamin

Kan man ge MSM och glukosaminpreparat utan att riskera att man dopar hästen?

Sv: Vad är dopingklassat?

Jag TROR att det inte testar possitivt. Observera dock att olika preparat skiljer sig från varandra. Vet att vi har haft MSM i liniment som hästarna inte testar possitivt av, och brukade ha MSM på lager "om det skulle behövas" så det SKA inte testa possitivt, dock använde vi inte glucosamin utan ett annat "led-preparat" ("Artri-aid"). Men de flesta större företag är mycket bra på att skriva ut om det kan testa possitivt, Wendals tex. har "Calmer" med Valeriana för icke tävlingshästar och utan Valeriana för tävlingshästar och bara man läser hela burken framgår det tydligt att den med Valeriana inte skall användas till tävlingshästar. Så läs nogrannt, använd kända märken där företaget har ett brett utbud av fodertillskott och mixra inte med människo- andra djurpreparat.

varken msn eller glukosamin klassas ju som doping så..

Tack för svaren! Tycker det är lite otydligt på de där listorna.
Hur är det med det som heter chondontroin (tror jag det stavas)? Vet ni vad jag menar?

Läste också på listan att något som hette MSM salva kunde man inte ge men däremot pulver. Känner ni till något om det?

Senast ändrad av en moderator:

det ha rjag ingen aning om. men enligt stc så är inte msn dopingklassat längre och glukosamin är inte det heller.

Liknande trådar

Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
472
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 315
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka