Vad är digitalröntgen ?

Sv: Vad är digitalröntgen ?

En digitalröntgen har en sensor istället för röntgenfilm. Sensorn scannas sedan i en apparat som skickar bilden till en dator. När man tittar på bilden har man sen stora möjligheter att ändra på kontrast o ljusförhållanden vilket kan underlätta att läsa svåra bilder.
Jag har till en del lyckats åstadkomma ngt liknande genom att fota av svåra bilder o sedan mixtra i ett bildbehandlingsprogram o den vägen lyckats se strukturer som inte syntes innan.
PL

eftersom man kan mixtra i datorn med digitala röntgenbilder, kan man väl dölja (sudda ut) oönskade defekter!? Eller hur ligger det till egentligen?

pimy skrev:
eftersom man kan mixtra i datorn med digitala röntgenbilder, kan man väl dölja (sudda ut) oönskade defekter!? Eller hur ligger det till egentligen?

Det du kan göra är att t ex förstora, tänk dig att 'zooma in'. Sen kan man ändra ljusförhållandena osv så det blir lättare att se etc.

Men du kan alltså inte 'rita och radera'. Utan du kan bara höja (eller för den delen sänka om du vill) kvaliten på bilderna, eller zooma in så det blir lättare att se detaljer.

Det är mycket lättare att som amatör 'se' saker när veterinären kan förstora upp dem så de nästan täcker hela skärmen t ex.

Jag har sett min valacks defekt på digitalröntgenbilder flera ggr, när jag sen fick bilden utskriven på 'vanlig röntgenplåt' trodde jag först att de skrivit ut bild på fel ben, för jag såg inte defekten först :o

Om man vill ändra ngt på originalet så måste man hacka sig in i systemet, förfalska saker går alltid om man har viljan o resurserna, gäller även vanliga rtg bilder.
PL

Jag har sett min valacks defekt på digitalröntgenbilder flera ggr, när jag sen fick bilden utskriven på 'vanlig röntgenplåt' trodde jag först att de skrivit ut bild på fel ben, för jag såg inte defekten först

Sista gången Pinky röntgades hade de precis bytt till digitalutrustning, och vilken skillnad!!

Frakturen syntes, men väldigt svagt, på de första, analoga bilderna. Veterinären var t.o.m. lite osäker på om det verkligen var en fraktur, men eftersom det var absolut det enda som syntes så antog vi det.

På de digitala bilderna syntes den mycket tydligare, t.o.m jag såg exakt hur illa den satt, och sprickan på motsatt sida av benet var hur tydlig som helst. Och genom att enkelt vända bilden till negativ blev frakturen ännu tydligare.

Så, ja, för oss amatörer är det stor skillnad, vi kan ju se och förstå bättre vad förut nästan bara veterinärerna med sina tränade ögon sett...:)

Som ovan beskrivet, röntgenrör (precis som på den gamla analoga tiden) och en detektor uppbyggd av pixlar som är känsliga för kvanta (energi). Beroende på hur mycket som absorberas av det som är mellan rör och detektor så får man en bild. (Enkelt beskrivet).

På de analoga systemen så har man kasetter som hade fluorocerande insidor. Beroende på hur mycket energi som träffar dessa desto mer ljus gav de röntgenfilmen. Denna framkallades sedan.

De digitala bildsystemen är uppsatta så att det ej skall gå att editera i originalbilden. När man editerar i en bild så sparas den som ett komplement till originalet, med ett nytt löpnummer.
Detta då bildstandarden kommer ur sjukvården. (Man använder DICOM standarden för kommunikation mellan bildgivande enhet (röntgenlab) och arkivet.)
Man vill ju inte operera fel ben eller fel person(!)

(Man kan ju iofs ta en bild på en annan häst och spara den som...)

Fördelar med den nya digitaltekniken är att systemen ofta är mer förlåtande till fel inställningar av operatören som tar bilden. (tekniker/veterinär/röntgensjuksköterskan) Kanske missar att blända in runt det område som skall röntgas.
Kilovolt, mAs och tid spelar inte lika stor roll. Man har också mer dynamik i bilden vilket ni beskriver er ha upplevt.

//Jobbar dagligen med digitala röntgensystem och lab. (ska försöka mig på att hjälpa sambon med hästar :) .)

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka